råttan + ungarna
jo jag ska inte avla så det behöver ni inte vara rädd för
hade några kullar förut när man var ung och dum och då läste jag ju på en hel del att man skulle låta mamman och råttorna va under första tiden men här ser jag flera som är med under födslen och räknar ungarna tar bort dom från boet och tar kort
så till frågan så det är ovanligt att mamman biter ihjäl ungarna pga att man är i boet?
om det finns en sån här tråd där det finns svar på min fråga skriv den gärna här =)

Jag tog också ett par kullar med några av mina första råttor, när jag inte visste bättre jag heller.
Och jag var med ungarna och mamman hela tiden utan att det tog skada, men det kanske kan bero lite på hur bra man känner råttan? Och hur trygg den är?
Fast jag är inget proffs så jag vet inte säkert (:
det beror helt på va råttan har för temprament, man ska inte hålla på för mycket, men man måste ju kolla så allt stämmer och i samband med det så kan man ju fota, sen ska man gärna låta honan och ungarna vara ett tag, inte springa dit å pilla stup i kvarten, men mamman måste ju ha mat och vatten å så, så då tar folk kanske nått kort och så, å ser till så att ingen ligger klämd osv.

Ovanligt vet jag vill inte men jag vet att man ska inte rota i boet oavsett hur bra eller dåligt temprament en mamma har. En del honor reagerar annorlunda när dom blir dräktiga och en del reagerar inte alls vilket kan påverka när dom får bebisar.
Jag skulle aldrig knäppa kort på nyfödda bebisar eller väga dom för den delen heller. Däremot en snabb koll efter hon fött färdigt för att se att allt är oki, första dygnet får hon vara helt ifred. Dygn tre brukar jag kolla bebisarna lite noggrannare men det sker bara om mamman inte blir stressad av det. En annan sak som kan hända när man håller på för mycjet med nyfödda bebisar är att mammans mjölkproduktion uteblir pga av stressen.
Jag kullar inte bebisar heller för min erfarenhet är att mamman kan döda resten av bebisarna om man plockar bort några. Ev döda bebisar som mamma inte orkat äta upp kan jag ta bort men annars får hon sköta sig själv. Lyfter heller inte tillbaka bebisar som kommit ifrån boet utan litar på mamman.
Min teori är att rotar man för mycket i boet, stör mamman upprepade gånger, kullar ett fåtal eller lyfter tillbaka bebisar som kommit på villovägar ser mamman det som ett ingripande och till slut tröttnar hon eftersom du som ägare ifråntar henne föräldraransvaret. Så då är det ju inte kostigt i om hon skiter i bebisarna eller i värsta fall dödar dom. Jag ser det inte som att honan brist i sin föräldrarroll utan att man som ägare är grunden till hennes beteende. Låter kanske hårt men det är va jag tror.
Jag brukar låta bli ungarna helt tills mammam kommer ut ur boet. Då kan jag ta upp henne och gosa lite. I samband med det kollar jag ungarna, räknar och fotograferar i ett par minuter. Sen tillbaka med ungar och mamma så får de vara i ca i dygn. Jag kollar dem en gång om dagen men jag gör det inte genom att rota i boet när mamman är med. Jag vill titta varje dag för att kolla så att det inte ligger döda ungar och ruttnar i närheten av boet (och för att jag är nyfiken också förstås).
Jag har inte varit med om att mamman blivit stressad av kollen, men det måste ju bero på råttans psyke och hur bra man känner sin råtta.
tack ör alla svar=)
min hona var lugn som en filbunke och jag tänkte då att fina föräldrar fina ungar hade jag vetat bättre då hade jag aldrig tagigt kullar på henne men man lär ju av sina misstag doch sista kullen har jag koll på dom flesta har jag kontakt med och dom vart fina råttor=) men det kunde ju ha blivgt tvärt om så nu håller jag mig till sällskaps råttor och kankse kanske lång i framtiden blir det någon kull ja då ska det va rätt råtta/råttor som får den kullen :)