En sista spåntråd (hoppas jag)
Är oändligt trött på alla dessa spåndebatter så jag tog tag i saken och ringde upp lite labb. Bl.a Umeå universitetssjukhus labb? Och pratade med en man vid namn Torgny Jeneskog ( ansvarig för Integrativ medicinsk biologi (IMB)) idag.
Här är "sanningen"
Inget labb i Skandinavien använder eller har använt kutterspån, sågspån, eller annat spån gjort på barrträd på 30 år. Man använder al, asp eller björk flis/spån. (Även om han inte visste om ngn som tillverkade spån/flis av björk längre). På IMB använder dom aspflis.
Anledningarna till detta är att terpenerna i barrträd sätter sig på levern och försämrar dess förmåga att omsätta substanser.
Däremot så ansåg han inte att det var någon större fara att ha ett par sällskapsdjur i barrträds spån då det inte nämnvärt påverkade deras hälsa, dvs vårt argument med att det avger terpentinångor och är skadligt för luftvägarna stämde inte enligt Torgny.
För min del fortsätter jag att använda spån/flis som inte är gjort av barrträd då det trots allt påverkar råttan negativt även om våra råttors lever inte har samma krav på sig som labbråttors.
Så det där med ångorna e ren skrock då?
Härligt att det nu är uppklarat då :) Slipper det kanske bli massa onödigt tjafs i framtiden :D Och jag kör vidare me mina tidningar jag också :)

Det vet jag inte. Jag vet bara det jag redan skrivit. Därför jag skrev "sanning".
men det var så jag tolkade ditt inlagg #0 att det inte stämde att råttorna far illa av ångorna. Enligt den man du pratat med.

Jag skrev informationen jag fick. Slutsatser eller mer forskande får man göra själv.:)
jag tolkar det hon fick veta som att det är ingenfara att ha spån till djuren, att det är överdrivet det vi hållt på med här när folk har sett att andra har spån till råttorna osv osv.

Jag har faktiskt skrivit i en tråd förut om att terpentin är ett flyktigt ämne. Det skulle vara farligt att ha det i ett akvarium men egentligen borde det inte påverka våra djur eftersom det försvinner från träets yta vid kontakt med luft.
Däremot bojkottar jag kutterspån ändå pga att det dammar så mycket. Det är ju som med folk som jobbar på ett sågverk liksom. Inte bra i längden. T.ex. aspspån är ju blåst så det dammar inte.
Älskar mina stora små vänner..

istallet for att spana, kan ni sjalva forsoka fa tag pa fler labb och se vad dom sager. Ju fler kallor, desto battre.

Underbart sagt Bullerby…. fast å andra sidan är det ju farligt/skadligt av andra anledningar…
Jag har fått den uppfattningen att vi har sagt att det är skadligt och att det borde vara pga känsliga luftvägar men inget som man vetat säkert, enbart att det de facto är det på hgt sätt.
Fast jag hoppas att det här lär alla som bara lyssnar på andra och tar efter att det kan vara en bra idé att skapa en egen uppfattning oxå, att leta lite fakta och återge saker via egen uppfattning…
ja fast om inget labb i skandinavien använder det sen 30 år tillbaka så känns det lite meningslöst, kommer säkert få samma svar där, känns som man kan lägga ner det här nästan…

Skönt! Då slipper vi fler spåntrådar förhoppningsvis då! =D
tycker det är bra att så många som möjligt kanske väljer andra alternativ än spån, men nu behöver man ju inte haka upp sig på folk som ändå väljer att använda det :)

#8 Håller helt med dig, Daydreams. Bättre att leta källor än att spekulera.
Min källa är en miljövårdsinspektör som alltså har expertis och djupa kunskaper om giftiga kemiska ämnen. Vill inte lägga ut hans namn utan hans medkännande, dock.

mitt inlagg var inte tankt som en absolut sanning, utan en forhoppning om att fler ska prata med labb\veterinarar. jag vantar fortfarande pa att fler ska ringa tillbaka till mig.

Jag ser det också så. Finns ingen mening med att försöka "ha rätt". Vi vill ju ha sanningen! :)
Men tyvärr kan man nog inte förvänta sig att få någon sanning så länge ingen forskar i ämnet på riktigt, dvs, gör tester, följer upp djur osv. Man kan göra enkätundersökningar för att få ihop statistik. (då gäller det att få ihop en bra och sanningsenlig enkätundersökning med ett stort antal djur) Det skulle vi egentligen kunna göra här, genom ett samarbete.
Teorietiska bevis inom forskning kräver en del moment. Men sen måste man också erkänna att det inte finns några egentliga bevis för någonting utan nya fakta dyker alltid upp.
Det här är en jättebra start, Daydreams! Istället för att vi bara ska sitta här och spekulera. Äntligen någon som får ändan ur vagn! :)

Haha kul du han precis före mig daydreams kom precis från Torgny och han var förvånad över att det kom en person till och frågade…
Jag har pratat med en smådjursvet på Kalmar djurklinik och han påstår att det inte går att se nåt samband mellan tumörer och spån i och med att råttor så lätt får tumörer endå. För jag hade hört att de kan få det av spån så jag frågade.

Klart man alltid kan se samband ändå. Om man tar 5000 råttor som väljs slumpvis och sätter hälften med spån och hälften utan och man kan se markanta skillnader på antalet cancerfall så kan det mycket väl vara ett underlag att forska på.
Sen kan jag ju tänka mig att det beror på hur ofta man städar också.. om man låter burspånet vara dränkt i piss i flera dagar så borde ju nåt illa hända. Men om man rensar "hörnan" där råttorna går varje dag så är det väl fine
/Karoline.

Så är det alltid med enkätundersökningar. Det finns så många variebler. Det är därför man måste ha riktigt många fall att utgå ifrån. Om det ändå syns en markant skillnad så kan man bortse från de andra aspekterna. Men alltså, statistik är bara en typ av forskning. För att göra det riktigt krävs det flera olika metoder.
Kan vara bra att starkt poängtera att Torgny (läs #0) inte ansåg att några sällskapsdjur far illa av lite barrträdsspån. Alltså en personlig åsikt.
Flera av mina källor har en annan åsikt, dock är det fortfarande en personlig åsikt!
Kan man inte blåsa ur det på nåt sätt själv *asg* ,och kanske blandar med nånting (A). Jag har en hel jättesäck här, och det skulle ju liksom vara super om jag liksom kunde använda den, slipper det stå och ta plats bara…

Tack Grodan,
Snälla ni andra, gissa inte, skriv inte att ngn sa ngt, utan ring/maila till folk som borde kunna svara, och fråga om ni får citera dom med namn.
Blir det här bara ännu en "medlemmarna på RiF spekulerar-tråd" är ju allt förgäves iallafall.
Bra initiativ Daydreams! Kanske borde göra någon slags artikel av detta som man kan hänvisa till om debatten uppstår igen?

haha skulle helt klart behövas.
Jag kanske kan fixa namn och citat från min källa om någon skulle vilja ha. Har ingen kontakt med honom längre men kan ju försöka.
alla får i uppgoft att fråga någon kunnig om spånfrågan då;) haha RIP läxa :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#26 Ska vi dö nu också?! :O :'(
Fast grejen med spån är ju inte bara terpentin och damm ska nämnas. Det tenderar ju även att bli mer ammoniak av det än en del annat och ammoniak är verkligen inte bra för luftvägarna. Beror ju visserligen på hur ofta man gör rent också, men iaf…
Förstår inte hur folk klarar av att ha spån i övrigt heller faktiskt. Luktar snabbt, jobbigt att göra rent och så fastnar det ju överallt. Fick hem två marsvin i en bur med spån igår (ja, jag ska byta, men de ska få vänja sig vid omgivningen först då de är väldigt rädda just nu) och märker redan hur illa det faktiskt är, det är ju skitsvårt att bli av med när det hamnar på kläder och sånt O.o Nä urk säger jag bara, skulle inte använda skiten om jag så fick betalt, spån är bara till besvär…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
För att snyggt glida ifrån ämnet om denna otroligt tjatande om spån så tänkte jag fråga en sak om vanligt trä..
Tänkte OM det finns terpentin lr annat skadligt i spån borde det inte också finnas i annat träslag (barrträd nämnt ovan)?
Jag funderar nämnligen att bygga lite saker till mina råttor … och eftersom min far jobbar på sågverk så tar han hem gratis :) (MYCKET lämpligt) Men är det någon som avråder mig att göra "lekställningar" i trä till min råttor? Syftar då på om det kan finnas höga halter av tex terpentin lr amoniak som är skadligt för råttorna?
Märker att jag skrev väldigt flummigt men :) Fri Tolkning :D

#29 lövträd innehåller inte terpentin :) Däremot råder jag dig till att lacka många gånger med ett vattenlösligt men härdigt lack (exempelvis golvlack) så att urinen inte omedelbart sätter sig i träet som då luktar apa (dvs osar ammoniak) :)
tackar ;)