Råd till säljare?
Måste bara få skriva av mig. Jag är inte ute efter att svartmåla en person eller hänga ut familjen offentligt så därför är namnen påhittade. Vill ha konkreta vettiga råd hur jag ska göra nu.
Det borde finnas nån bra info hur man sorterar bort oseriösa köpare som tex djursamlare, ormatsuppf eller bara annat okunnigt folk. Trodde nu när jag fick en kull att jag sålt mina bebisar till bra hem. Följde alla regler, först mail sen telefon kontakt och sist att bebisarna hämtades här, men för två tjejer blev det inte så.
Fam Svensson verkade som en bra familj dom hade haft två råttor innan som inackordering. När dom kom hit sa min magkänsla att detta känns inte rätt men jag kunde ju inte neka dom när dom var här eller? Så jag släppte iväg mina töser vilket jag bittert ångrar. Det tog ett par dagar sen hamnade vi i kön bakom dom på en zooaffär. Dom märkte inte att vi stod bakom och berätta om alla djur dom hade. Dom berätta oxå att tjejernas bur var för stor så dom rymde hela tiden men dom sprang ju inte iväg. Jag försökte prata med dom när dom handlat klart men ingenting gick in.
Igår fick jag ett mail där det stod att ena tjejen nafsar och man hota med att göra den andra till ensamråtta. Tjejerna sov inte ihop och man vill inte hantera honan som nafsa. Jag erbjöd mig att köpa tillbaka ena honan men vill helst ha tillbaka båda två. Idag fick jag svar att sonen inte ville lämna tillbaka nån av dom och låtsades som ingenting hade hänt. Va ska jag göra nu? Det känns inte alls bra att dom bor kvar där. Jag prata så länge med dom när dom var här, föklara råttans olika stadier i utvecklingen och att bebisar kan vara orala dvs dom älskar att tugga på naglar och provsmaka saker o ting.
Jag har köpevillkor på min hemsida, kan jag hänvisa till dom för att få tillbaka mina töser? Har bara en sån otäck känsla i magen och känner mig alldeles gråtfärdig.
usch din stackare! jag vet inte vad som kan göras, ville mest skicka en tröstkram!

Nej fy! Jag tycker du ska kontakta någon som kan hjälpa dig. Ring kommunen och prata med djurskyddet, de kanske kan skicka dig vidare i rätt riktning? Vilka andra finns det.. hm.. konsumentrådgivningen kanske kan upplysa om regler vad det gäller försäljningar och dylikt? De har ju koll på lagar och regler i allafall även om du som säljare kanske inte kan få hjälp rent praktiskt?
Ring alla du kommer på som har kunskap på området, någon av dem vet säkert vart du kan vända dig eller vad som gäller.
Fortsätt att ha kontakt med familjen, det låter ändå som om de förr eller senare kommer tröttna och då kanske de bedömer det vara enklare att bara skicka/sälja tillbaka tjejerna till dig.
Ge inte upp!

Du kan alltid försöka hänvisa till köpevillkoren men tyvärr tror jag inte du har någon laglig rätt att få tillbaka dina bebisar.
Mitt bästa råd är annars är nog att försöka köpa tillbaka dem, säg att du behöver en bredare bas i din avel eller vad som helst. De låter lite som en familj som inte kommer ta kritik konstruktivt utan antagligen väljer att behålla råttorna bara för att om de känner sig påhoppade.
Eller som LeTigre säger, försöka vänta ut dem. Du kan alltid anmäla dem om du tror att de missköter sina djur så kanske djuskyddsinspektörerna råder dem att göra sig av med några? Risken finns väl dock att de inser att det är du som ringt och blir ännu mer sura/motsträviga.
Hoppas verkligen att det löser sig för dig, kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara. Man ska alltid lita på magkänsla! Tyvärr inser man oftast inte det förrän i efterhand (been there, done that jag också så det var inget påhopp).

Nej men fy vad obehagligt! Såna människor ska inte ha djur!
Det är fruktansvärt svår att sälja djur. Jag sålde ur en bekants tjuvparningskull på möss två hanar och två honor till en tjej som verkade jätteintresserad och gullig. Då jag hade min tjuvparningskull hörde hon av sig igen och ville köpa två hanar till sin syster. Efter att ha pratat med flera uppfödare märkte jag dock att hon hade köpt väldigt många djur den senaste tiden. Det var förstås oroande och jag har försökt kontakta henne och hennes enligt andra säljare påhittade syster på olika sätt utan resultat. Sånt gör en väldigt ledsen. Jag hoppas att jag har fel om den här personen och att hon hör av sig en dag. Men tills dess kan jag bara ångra köpet.
Det skulle defintitivt behövas diskussion kring det här och möjligtvis en artikel. Har för mig att Daydreams har varit inne på det här förut och att det är jäkligt svårt med köpekontrakt. Helst skulle man ju vilja behålla rättigheterna till djur som man själv fött upp.
Älskar mina stora små vänner..

Jag inser att jag egentligen inte kan göra så mycket än att erbjuda dom mitt stöd och fortsätta hålla kontakten. Hoppas att dom lämnar tillbaka små tjejerna när dom lessnar på dom. För lite konstigt är det ju när dom ena dagen hotar med att göra ena till ensamråtta och sen när jag erbjuder att köpa tillbaka tjejen eller helst båda två, så backar dom.
Jag skulle vilja åka dit och hämta dom men det går ju inte. Det jag är mest rädd är att dom slutar hantera den ena tösen som nafsar. Jag har haft verkliga skräckexempel på hur råttor utan kärlek blir.
Tack för era råd och Girlie jag tar inte illa upp över det du skrev.
#3 Ja jag funderar verkligen på att utforma ett slags köpekontrakt som man får skriva under.

#5 Det är helt meningslöst med köpekontrakt då dom inte håller juridiskt. Enda man kan göra är att ha råttorna hos fodervärdar, dvs dom ska inte ha betalt någonting för dom, DÅ har man lite rättigheter, men så fort en köpare betalt en liten del av köpesumman så är djuren deras och inget kontrakt i världen fungerar. Tyvärr
ja jag har med hört att köpt e köpt lixom, varesig man har skrivit kontrakt eller inte :( konstigt att det kan vara så egentligen…
Lagen gör ju ingen skillnad på om du köpt en råtta eller en lampa. Och man har ju hört uttrycket att kunden alltid har rått så det kan nog va väldigt bökigt att få nån rått när man är en missnöjd säljare.

tyvärr så är det som Dd säger, inget köpekontrakt i världen är Juridiskt bindande, inte ens om det är skrivet och utformat av en jurist. Men som tur är är det inte många som vet om det, så det kan fungera att hänvisa till…. :)
Men det kan vara svårt på magkänlsa och ord mot ord som det troligen blir när du säger att du vill ta tillbaka dem på grund av vad de sagt innan.
du kan ju säga att du kan ta tillbaka dom å sen att dom får två andra ur en "planerad" kull där dom garanterat kommer bli extraordinärt tama och pösiga då föräldrarna bara gett sånna kullar, å sen när du fått hem tjejerna igen, om dom går på det, så säg som det är, att du skulle aldrig lämna djur till dom igen..

Det vore bra om det fanns en oberoende instans som kunde lägga sig i då det handlar om djur. Det är trots allt inte samma sak att sälja ett djur som en lampa i verkligheten. Jag menar, polisen gör ju ingenting så länge ett djur inte rent ut sagt plågas så det skulle behövas.. Någon annan.
Älskar mina stora små vänner..

Usch vad jobbigt :S
Kan du inte köpa tillbaka dom för typ 500 kr styck? Det kanske lockar om dom får 1000 kr?

#10 Jo jag försökte med den fulingen
Men det ville dom inte heller.
#12 Ja jag önskar att jag kunde göra det. Tyvärr ryker mitt sparkonto på torsdag då jag ska operera två st och avliva en.
Det är jättesvårt att bedöma köpare, man måste försöka få så mkt svar på sina frågor och farhågor via telefon först. (Ett frågeformulär är inte en dum idée!!!) Det kan också vara bra att påpeka att de ev kan få åka hem utan råtta/råttor om inte personkemin stämmer mellan råtta/råttor och köpare, samt mellan säljare och köpare.
Du skulle kunna erbjuda dem ett byte om de inte är nöjda med råttorna. Är de villiga till det och du kan få tillfälle att träffa tjejerna och bedöma situationen blir det också lättare att påpeka att de kanske inte ska ha råttor, eller hjälpa dem komma till rätta med de problem de har.

#6 Säljer man mindre än 50% av råttan så bestämmer man juridisk sätt mer över den än den som äger resterande %..

#15 inte enligt juristerna jag pratat med. Detta gäller även hundar på foder, har köparen betalt en liten summa så kan ägaren inte få rättslig hjälp alls. Man KAN starta en civil rättegång och stå för alla kostnaderna själv iofs.