Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 338 ggr
LeTigre
0

Skygg råtta blir tjock

Mina omplaceringstjejer Iris och Luna har ju bott hos mig nu sen nyår och har värmt upp rejält vid det här laget! De har efter lång tids blyghet börjat komma till burdörren direkt när jag kommer (förutsatt att de är vakna dvs - och de sover väldigt mycket) och är mycket gosiga med mina händer - putsar och nosar och klättrar etc. Men den ena tösen -Luna, vill inte bli lyft. Jag har använt mig av alla råd jag httat här inne men hon verkar skräckslagen för att bli lyft och vill inte heller lämna buren självmant. Jag slutade för en tid sen att försöka lyfta henne för att få henne att lita på mina händer och nu är hon inte längre rädd för dem, hon klättrar tom upp på min arm om jag är tålmodig och står länge med henne, försöker jag gå iväg med henne på mig blir hon dock stelfrusen. Nu i dagarna har jag också fått lov att börja klappa henne över huvudet utan att hon tror att jag ska lyfta henne och blir rädd, hon beter sig dock avvaktande när jag gör så. Borde jag låta det vara så och inte skrämma henne igen eller ska jag försöka börja så smått att försöka lyfta? Hon är 1,5 år.

Den andra flickan kan man lyfta utan problem nu, hon har tom utvecklat ett litet häng. Även om hon inte är riktigt så lugn och tillitsfull som jag skulle vilja. Jag brukar lämna burdörren öppen för dem om kvällarna och båda två klättrar gärna upp på taket där jag har lite korgar och saker. Men Luna vill INTE ner på sängen eller golvet. Iris springer omkring och utforskar men Luna vågar absolut inte, hon gömmer sig och sitter och trycker tills jag plockar in henne igen (utanför buren låter hon sig motvilligt lyftas). Det börjar kännas trötslöst då jag kämpat med henne varje dag i flera månader. 

Luna har dessutom börjat bli lite rund nu eftersom hon inte rör sig tillräckligt mycket. 

Råd, tips?

Bullerbytjejen
0

Jag har haft min afghani hemma sen jul typ, hon var likadan, jag var avvaktande i början och nu accepterar hon mig, men hon gillar inte heller att bli lyft, men jag har börjat lyfta henne ändå nu, går bra så fort hon kommer upp på mig dock. Hon försöker smita men det bryr jag mig inte om, jag lyfterhenne sen upp på mig sen sätter jag ner henne någon annanstans. Så hon inser att jag inte ska hålla fast henne och sånt, så efterhand kommer hon kanske fatta att det inte är farligt. Hon piper omkring på golvet här me dom andra och kommer upp på mig självmant och jag kan klappa lite på henne i farten typ, hon backar undan lite men e framme igen lika fort. Så jag lyfter henne korta stunder fast fler istället för få långa stunder så att säga, vet inte om det är rätt, men det känns ganska logiskt. Typ "upp ååh va farligt hej hej så ner igen, men..det va ju kanske inte så farligt ändå.. åååh nej här kommer händerna igen oj upp i luften…och ner igen.." Sen så brukar jag alltid ta ut dom när dom är som mest på G då alla tre verkligen vill ut, då öppnar jag burluckan å alla tre är där, rudi och hawaii kommer upp på mina händer direkt ..afghani lite eftertänksam men hon går också upp på mina händer nu, vilket hon då MÅSTE göra för att komma ut då, jag sätter händerna ihop i burluckan så att säga så hon måste gå upp på mina händer för att sen kunna klättra upp på burtaket, vilket hon gör ganska snabbt, men hon är ändå först på mina händer vilket som va meningen :) Sen går hon frivilligt upp på mig också och har nu efter några månader börjat ta kontakt med mig, om hon sitter på buren tex och jag går dit och sätter mit nära så hon kan gå upp på min arm eller axel så gör hon det och jag kan gå vidare och sätta ner henne någon annanstans..Det har tagit tid, men det är det värt det tycker jag, så underbart att se framstegen, som jag inte ens hade räknat med heller, jag hade bara tänkt att huvudsaken hon får lugn och ro å slipper föda massa kullar och sitta i massa stress med andra honor med kullar osv..Men hon verkar vilja börja ta kontakt själv nu, även om hon inte gillar att jag plockar med henne