Dräktighet och växande råttor
Är det svårt, kanske rent av omöjligt, att utifrån viktuppgång se om en växande råtta kan vara dräktig? Jag menar, den ökar ju i vikt oavsett om den växer eller om den är dräktig.. eller både och.
Jag har ju en liten hona här hemma som bott med hanar i två veckor, och när jag vägde henne tidigare idag hade hon gått upp 11g sedan igår. Hon växer ju fortfarande också eftersom hon är så ung, så det kanske är helt normalt och hon inte är dräktig.. *hoppas*
När kan man börja se en större mage vid dräktighet?
Vet inte om det är inbillning för att jag oroar mig, men jag tycker mig se att hon har en lite större buk än när hon kom, men jag vet inte om det beror på maten.. Just nu matar jag ju henne som om hon vore dräktig, för säkerhets skull. Hon växer ju, så är hon inte dräktig kommer väl näringen till användning ändå.

nämen… har du en bebis? berätta! vem är det?
Hela historien började i Är min hane en hona?
Din våg kanske är trasig :P
Nä, men hon är ju bebis, fast kanske inte såå liten bebis…
Vågen funkar fint, och jo hon är lite liten för sin ålder..
Haha oj, vad stram jag lät i #5
Felååht dåå.. *gråta* 
#7 hehe förlåt själv. :P
Hur gammal var hon när hon bodde med hanar? Var det unga hanar (hur gamla?) eller äldre?
Hon har suttit med sin bror och en vuxen hane, och hon är ca 7 veckor nu tror jag. (beräknat på om hon var 5 veckor när hon såldes, men hon kan ju varit någon vecka äldre. Tror inte hon var yngre.)
I tråden om introduceringen (här) står det _"Det ser liksom i bland ut som om den äldre försöker sätta på de yngre råttorna."
_ganska oroande.. om det var en parning då så kan det här vara sista dräktighetsveckan. :(
ajdå… hade det endast varit en yngre hane hade det nog inte varit så stor risk, men nu…. får du nog räkna med en kull… 7 veckor och vad väger hon? har hon en mage?
Hon vägde ca 121g i eftermiddags när jag vägde henne. Alldeles för lite för att jag ska vilja att hon föder upp en kull.. Hon har lite mage ja, men jag vet inte om det är inbillning, eller om det beror på mat eller bebisar..
121 gram… och det skulle vara sista veckan nu? låter otroligt…
När det gäller unga honor o kullar så har jag faktiskt ingen aning om hur mycket de går upp i vikt och så. En vanlig dräktighet (på en färdigvuxen normalstor hona) innebär oftast minst 100 gram i viktökning. Det säger sig självt att en unge på 7v inte kan bära en sådan mage, så ungarna borde alltså vara mindre och inte väga så mkt. och då borde hon få en riktigt stor mage…
Det kan vara sista veckan, men de särades inte förrän i fredags så en ev. parning kan ha skett när som helst under de här två veckorna.
Hon har lite mage, men hon ser inte högdräktig ut.. därför vet jag inte om det beror på mat eller om det är jag som inbillar mig.
Tiden lär ju utvisa… finns inga dagen efter piller för råttor… eller finns det?
Stackars dig, jobbig situation! Igen! 

Ja, gud vad jobbigt.. Förstår att du är orolig.. Hon ser ju väldigt liten ut.
Älskar mina stora små vänner..
Honan och hennes bror var lite rund om magen redan när de kom till mig. Jag kom i håg att jag tänkte att de måste ha blivit "välgödda" i djuraffären. Här hemma var hon ett litet matvrak också, liksom hennes bror. Vi får väl hoppas på att det enbart är lite "extra hull" hon har på magen.
Jag vet att jag sett den äldre hanen (ca 1 år gammal) i försök att sätta på de yngre, men det hände enbart vid något enstaka tillfälle (vad jag kunde se) och jag tror även att hennes bror var drabbad av "överfallen". Kanske var det bara ren dominans?
Blir det en kull så får du väl kontakta mig om du vill veta lite mer om den äldre hanen (vilken förmodligen är pappa) samt om jag ska ta någon/några hanar ur kullen.
Bild på den äldre hanen.
Berätta för oss Ninja! Hur är det med honan? Vad väger hon idag? Nya foton?
Allt är bra med lilla tjejen. Som det är nu skulle jag inte tro att hon är dräktig, hon har ingen dräktighetsmage.. storleken på magen har iaf inte ändrats nämvärt. Fast man vet ju aldrig, ska inte ta ut något i förväg.
Idag ligger hennes vikt på ca 158g. Inga nya foton tyvärr.
skönt!

är det vanligt att råttor inte blir dräktiga trots att de vart tillsammans med hanar sålänge?

jag har fått råttungar fast jag visste inte att jag skulle få, dom hade slarvat i djuraffären…
fast det var ett tag sen nu.
#21 Hon ville inte ha något med den vuxna hanen att göra, tror hon var rädd för honom eller något. Därför sa pzyhr till mig att chansen finns att det inte skett någon parning, han fick aldrig komma nära.. risken fär dräktighet är ju väldigt stor, men inget syns än. Dock är det ca 1½-2 veckor kvar innan jag vet säkert..
#22 Det hoppas jag att hon slipper, hon är alldeles för ung för att ta hand om bebisar. Hon är ju bara bebis själv.
ja har du otur så kan det ju va en väldigt liten kull med bara ett par stycken ungar och då behöver det ju inte synas.
Vet det, men som sagt verkar hon inte dräktig ÄN. Jag vet att hon mycket väl kan vara det ändå. Har inte sett något löp än så jag tänker inte känna mig säker på någonting, men att jag inte märkt nåt kan ju även bero på att jag kanske varit lite ouppmärksam.
Hur ska du göra om det dyker upp några bebisar då? Kanske inte bestämt dej än.
Jag vet faktiskt inte.. :( Det är därför jag hoppas att hon inte är dräktig, så man slipper ta jobbiga beslut..
Hoppas att du slippar ta några sådana beslut. 
Ja verkligen! Hur jag än gör så blir det jobbigt, jag vill inte att hon ska behöva vara mamma när hon är så ung, men jag vill heller inte ta bort bebisarna.. utan kanske göra det bästa av situationen och låta ungarna få en chans i livet.
Idag väger hon 165g i alla fall.. stadigt uppåt. pzyhr, har du en våg? Vet du vad hennes bror väger?
Jag vägde precis Chad (hennes bror) och han väger ungefär 220 g (!) Han är med andra ord en riktig liten tjockis…
Hon vägde 170g idag, tycker hon går upp i vikt så sakta
andra råttor jag har haft har alltid dragit iväg hur mycket som helst i vikt och legat på övre gränsen för vad som är normalt. Men hon har bra hull ändå så jag oroar mig inte. :)
Jag har börjat fundera på en sak, ibland nör jag fingerbrottas och busar med henne så blir hon alldeles tossig, funderar på om det är löp.. i varje fall så är det drygt en vecka kvar tills det dimper ner bebisar om hon är dräktig, så det visar sig snart.
Bifogar en bild på henne från idag, där man ser magen.. i vissa vinklar ser den stor ut och ibland ser hon helt normal ut.

Hm, Mage2 bilden ser ut att kunna vara en bebismage.
Men det är ju svårt att avgöra på bild, och särskilt när du skriver att hennes mage ibland ser normal ut och ibland ser den stor ut.

Svårt att säga, jag tycker hon ser dräktig ut, men håller tummarna för henne.
Hon är otroligt vacker och ser verkligen ut som en bebis själv.
Usch så tråkigt att höra.. finns det några dräktighetstecken, förutom magen, att hålla utkik efter?

Du borde ju kunna se om hon löper, om vulvan öppnar sig och det blir ett hål. Löper hon är hon ju inte dräktig. Sista dagarna brukar man kunna känna att det är bebisar i magen och inte bara hull.
mm, det brukar bli lite lilaaktig också? har jag för mig iaf, är 5 år sen jag hade honor nu.
Har inte set något sådant när jag lyft på svansen hennes iaf. Kollar varje dag för att se om hon löper och inte är dräktig, men man vet ju aldrig om jag missat det ändå.

Om hon är dräktig är hon runt 10 veckor när hon föder? En vän till mig fick hem en dräktig hona från zoo som födde när hon var 11 veckor om jag minns rätt och det gick jättebra, så ofta klarar dom av födseln även om det inte är önskvärt. Man kanske kan ta bort några stycken om hon får många så att hon har tillräckligt med mjölk och inte all näring tas ifrån henne. (även om kullning är svårt)

Dräktiga råttor brukar få ökad aptit och äter massor. De ökar i vikt ca 5-10 gram/dag.
En del honor visar inte tydligt att de löper så man kan lätt missa det. Särskilt om höglöpet är mitt i natten, vilket är vanligt, då sover de flesta.
Hon har ökat ca 60g på knappt två veckor.. jag tycker det är hela hon som växt, men som sagt är jag lite misstänksam mot den där magen.
Oroväckande är att hon äter mer och mer.. tidigare var det ofta färskmat kvar i skålen, men nu är det alltid slut på morgonen.
Blä. :(
Jag tog ett par kort på Chad, för jag tänkte kolla om han fick en sådan "bebismage" på bild han med. Han har ju som sagt lite extra hull. Men hur jag än knäppte, så såg den aldrig ut sådär (som hennes).
Men om hon nu får en kull, tänker du ta bort alla ungar, ta bort några eller låta henne ta hand om alla? Jag själv skulle nog ha svårt för att "ta bort" alla eller några ungar. Kanske vore det bäst eftersom hon själv är bebis, men jag skulle nog inte klara av det.
Bilden är på Chad. Den togs för några minuter sedan.
Nä, Chad ser ju verkligen inte ut som henne.
jag vet inte om jag klarar att kulla när det kommer till kritan..
Jag vet hur det är Ninja, förstår precis hur det känns :(

..Jag tror faktiskt inte att det är så många som klarar det.
I slutet av dräktigheten så boar en del honor väldigt intensivt i buren. Mer än vanligt sas.
Kullning är att rekommendera men inte alls lätt (se bara på mig och Mimmis kull).
Kan man inte ordna med en surrogatmamma då? I stället för att kulla ungar? Nu snackar jag allmänt om unga råttor som får ungar.

#46 Jo, det går bra, bara den andra honan accepterar de "nya" bebisarna, men det gör de oftast så vitt jag vet.
Problemet är att få tag på en hona i närheten som nyligen fått en liten kull så hon kan dela med sig.

Sen måste väl den kullen inte vara mer än ett par dagar äldre eller yngre?
Jag funderade på att sätta in lite bebbar från min 18bebbars kull till den andra mamman, men fick lära mig av Grodan att mjölken inte är tillräckligt näringsfull med en veckas mellanrum.

#48 Nej, det är inte nödvändigt.
Jag har en råtta hemma som var den enda överlevande i sin kull då de andra bebisarna dog. 10 dagar tidigare han föddes, föddes en jättestor kull, där en del av bebisarna behövde mer mjölk än vad mamman klarade av att ge dem.
Så några beibsar från den stora kullen fick flytta till honan som hade 1 bebis. Jag tror det dröjde 1-2 veckor innan dessa bebisar sammanfördes och det gick alldeles utmärkt :)

#48-49 Jag tror det funkar samma för alla däggdjur, nämligen såhär: mjölken är som mest näringsrik precis i början då nyfödda bebisar behöver en mycket fet föda som kickoff i livet, därför går det bra att sätta en äldre bebis hos en alldeles nybliven mamma medan en nyfödd bebis hos en kull på tex 10 dagar inte skulle få tillräckligt näringsrik mjölk.
Den äldre bebisen hos den nyförlösta mamman skulle alltså få mer näring än h*n egentligen kräver - vilket inte skadar, medan en omvänd situation skulle vara mindre bra.

#50 Det kan säkert stämma, att det är mer näring i den första möjken.
Det jag ville visa med mitt inlägg var att mjölken duger gott och väl och gör stor nytta, även i ett senare skede, även om mjölken inte är lika näringsrik som i början.
Den första mjölken, råmjölken, är alltid mer näringsrik än den som kommer senare.
Råmjölk eller colostrum är den mjölk som däggdjur producerar de första dagarna efter en förlossning. Råmjölk har en annorlunda sammansättning än den vanliga mjölken som kommer senare. Framför allt har den en högre halt av proteiner och vissa mineralämnen.
Ungarna får dessutom viktiga antikroppar genom råmjölken för att klara av infektioner, eftersom de inte har något utvecklat immunförsvar.

#51 oki, men ditt exempel var ju på äldre bebisar som kom till en mamma med en yngre bebis, så det blev ju den mer idealiska situationen då menade jag :)
Kan säkert funka oavsett dock för det är så fantastiskt med bröstmjölk att den anpassar sig efter ungens dibeteende. Så en amma med en större bebis som får till sig en liten bebbe kommer att producera mer och fetare mjölk. Så funkar vi människor i alla fall och jag tror inte att det skiljer sig särskilt mycket däggdjur emellan.
#52 ja det stämmer. Hos människor tar det ca 1-3dagar för mjölken att komma igång, hur är det med andra däggdjur - typ råttor?

#53 vad jag sett så verkar den komma igång direkt för bebisarna har fått mjölkbandet väldigt fort efter dom är födda.

#54 kan vara råmjölk iofs?
Inte så jätteintressant egentligen kanske, bara jag som försöker utöka min amningskunskap till att täcka fler arter än homo sapiens :P
Beräknat 25 dagar framåt, från dagen hon separerades från hanarna, så är tisdagen den 4 mars den sista dagen något bör dyka upp.
Det skulle vara riktigt typiskt om de hållt sig ända tills strax före de blev åtskilda.. att de inte gör något under de två veckor de är tillsammans, men alldeles innan hon får bo i en annan bur så kan jag tänka mig vad som rörde sig i hanarnas huvuden: "aj då, snart flyttar hon visst.. time to make a move!" 
hahaha.
Nu är det ca en vecka kvar tills det gått 25 dagar sedan sista möjliga dagen för parning.
Hon bäddar en del.. har puttat upp en "grund" av bottenströ samt alla fleecebitar och några pappersbitar i en hög i mitten. Vikten ligger på 180g i nuläget, men eftersom unga råttor växer så är ju viktuppgång inte något ovanligt direkt. Hon har gått upp sammalagt 70g på 16 dagar. (jag vägde henne andra dagen hon kom hem till mig, den 10:e)
Hon ser inte så tjock ut som hon borde vara vid det här laget, jämfört med bilder jag sett på dräktiga honor som har varit väldigt päronformade mot slutet på dräktigheten.
OM det nu är dräktighet, är det vanligt att det inte syns så mycket på magen då?
Än har jag inte sett att hon plockat bort päls runt tuttarna som jag läst att dräktiga honor gör, då borde det väl fortfarande vara några dagar kvar till ev. nedkomst?

Jag tycker det verkar som att hon faktiskt inte är dräktig. Isåfall borde det synas ordentligt nu. Hade inte pzyhr henne i en annan bur sen efter att det konstaterats att hon var en hona?
Om du känner försiktigt med fingrarna på magen vid ljumsken så borde du känna bebisarna om där vore några.
Underbart skönt om hon inte är dräktig. Boa kan dom ju göra ändå, ett par av mina honor bygger ofta bon och möblerar om i buren.
Nä, jag tycker inte det jag heller faktiskt, för hon är verkligen inte SÅ tjock som jag tycker att hon borde vara. Nu har jag visserligen aldrig haft en dräktig hona då, men ändå.
Japp, pzyhr satte henne i en egen bur när könet konstaterats, den 8:e tror jag det var.
Vågar inte klämma och känna för mycket, ifall man skulle skada ev. foster.. även om hon just nu inte verkar vara dräktig.
Nej hoppas verkligen inte att hon är det, det vore en otrolig lättnad! Brukar honor även boa utan att sova i boet sen? Mina tidigare honor har alltid sovit på platsen de boat, men inte den här tjejen inte.. :P

Det är väl så att man ser extra mycket när man är orolig.
Det är ju skitsvårt det där.. Jag såg inte på min mushona att hon var dräktig. (en rödbaserad cream som redan ju var ganska rund iof) Det kom som en surprise.
Men vad man har sett ifrån foton så verkar ju råttorna bli rejält stora även om kullen bara är på en fem, sex stycken.
Ja, hoppas hon nu inte är dräktig. Du får fortsätta ha is i magen ett par dagar till!
Ja, jag letar ju massor av tecken på dräktighet så jag vet inte alls om jag bara inbillar mig att jag ser saker.
Idag vägde hon 191g, 11g på ett dygn! :O Hon ser fortfarande bara tjock ut när hon har normal kroppställning. När hon är utsträckt syns inte mycket, bara en liten utbuktning från sidan sett.. Bifogar bilder där magen syns. På den första ser magen rund ut, på den andra inte..

på den översta bilden förstår jag verkligen vad du menar, dock tycker inte jag att hon ser ut som om hon ska föda inom några få dagar.

Gud vad dum hon är! Kan hon inte bara tala om hur det ligger till, liksom!
Kan inte råttbebisar komma senare än "beräknat", liksom människobebisar 
Ang. mjölken: moderns mjölk är ju alltid den bästa!!! Speciellt för att bygga upp immunförsvar och få rätt näring. Så det ULTIMATA är att få sin egen mors mjölk eller få mjölk från en hona med ungar i samma ålder. Inte sagt att det inte fungerar med en hona som har ungar i högre ålder, men det är inte det ultimata. I vissa fall är det då bättre att sätta in ESBILAC, eller i a f stödmata med Esbilac.
#65 Jo, men inte lika mycket, räkna typ en vecka i människolivet som en dag i råttlivet :P
#63 Njä, hon är väldigt lurig, lilla tjejen.. vägrar visa tydligt hur det ligger till. Eller så visar hon fast jag missar det ändå.
#64 Eller hur!! Dumma råtta som inte bara säger rätt ut så man slipper fundera. 
#65 25 dagar är redan i senaste laget, går det över hos en hona man vet är dräktig så bör man börja oroa sig för att fostrena är döda, honan kan inte föda ut dom osv. Då kan honan i värsta fall stryka med av likförgiftning. Man brukar säga 21-25 dagar, och på fredag är det den 21:a dagen efter sista möjliga parning.. *biter på naglarna*
Och jag har fortfarande inte ätit upp ett helt glasspaket heller, så hon kan få ett sånt hus.. har bara en kartong än så länge, men den har hon inte boat nämvärt mycket i.

Gud vad nervös jag blir av det här! Kan bara tänka mig hur du känner det.
21 dagar, inga bebbar. För tillfället ror jag inte att det blir några heller faktiskt. :)
#15 Det finns abortspruta till hundar iaf.. Men vet inte om man kan ge det till andra djur. Men den sprutan måste man nog ge rätt tidigt, tror jag :P Hari ngen koll, då jag aldrig behövt ge någon sådan spruta.
#70 Ja, jag tror också att det är rätt lugnt vid det här laget. Gleida får troligen vara bebis ett tag till då :) Fint namn förästen!
Hon har stått stilla på 190-191g i några dagar igår (lördag) så hade hon gått NER några gram.. trots att hon äter massor. Vet inte vad viktnedgången beror på riktigt..
Det kanske beror på när under dagen man väger råttan…Vi människor väger ju 1 kg mindre på morgonen t.ex. Vet inte om råttor har några sådana "tider", då de väger lite mindre…
Nja, hon har gått ner sammanlagt 5 gram nu, när jag vägde henne tidigare på eftermiddagen.. tycker det är konstigt att en växande råtta minskar i vikt, men hon är pigg och glad, frisk i övrigt så det är väl bara att vänta och se.
Jag har haft henne i en mindre bur nu i några dagar i väntan på ev. bebbar, vet inte om hon tyckte det blev jobbigt och minskade i vikt.. fast att hon ätit normalt. Flyttade över henne till den vanliga buren idag, så det återstår väl att se om hon ökar snart igen.. :)

äh 5 gram upp och ner kan bero på vilken tid man väger dom på, om dom just bajsat, eller nyss ätit