Liten fråga bara..
jag kankse ska köpa en råtta. Men måste dom leva två/i flock? Jag är värkligen inget proffs :P
Sen undrar jag, kan man ha dom i stora akvarium? eller måste dom bo i gallerbur?
Man ska ha minst 2 råttor ja, eftersom det är ett flockdjur.
Man ska inte ha dem i glasburar. Har för mig att det beror dels på att dom inte kan se ut genom glaser och dels för att de inte kan klätta i buren.
Dom älskar ju att klättra och en gallerbur är ju idyllisk då :)
Inga springhjul till råttor, kom ihåg det :) Skriver det eftersom många gör det misstaget och köper det. Det är inte bra för råttornas ryggar.
INred buren med hängmattor, olika hyllplan, kanske tidningspapper och tomma toalettrullar :)
På bottnen kan du ha toa-lätt, som är papperpellets.
okej tack, då vet jag :)

Hej, Råttor är flockdjur och mår inte bra om de tvingas vara ensamma, därför ska man alltid ha minnst två (dessutom är det mysigt), och ett stort akvarium ska fungera utmärkt, bara du ser till att det finns mycket att göra o klättra på. Två tipps är att kolla in tråden "bilder på din råttbur" här på forumet för inspiration, och vad gäller storleken på akvariet så är "burräknaren" på hemsidan "Ratpower" ett hett tipps (den räknar ut hur stor bur du behöver för det antal råttor du tänkt dig).

oj, såg inte att någon redan svarat, vad gäller akvarium så gäller det som sagt att se till att det finns saker att klättra på, kan vara svårt, ställ gärna akvariet på kortsidan så att det blir högre, och ha galler på minst en sida för ventilation, och råttor kan vad jag vet inte se mer änn ca två dm så det är nog inget problem. Det där med hjulet är bra, inga sådana!
*Tilläggas kan att det är lag på att dom ska hållas minst 2 och 2*
(och om det inte är det så borde det vara så)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#5 ja det är en djurskyddslag att dom ska hållas 2 och 2 utom vid särskilda omständigheter, som tex en aggressiv råtta som ej går ihop med andra.
ssssss Jag läste mig till ngnstans att det är mer som gör att man inte ska ha bur med glas. Men minns inte.
Kanske någon annan som vet?

Ventilationen i akvarium blir ju sämre, och med tanke på råttors känsliga luftvägar är det inte det bästa alternativet.
JAg tror även att det blir svårare för dem att förstå vad ljuden kommer från, alltså kan dom bli förvirrade.
Så bäst är nog ändå galler bur, tror jag :)
En gallerbur kan du inreda, och dom kan klättra på samt att det blir mer ventilerat.
≧◔◡◔≦
okej, tack för alla svar! jag har funderat på att köpa antingen, gerbil, hamster eller råtta. jag vet inte vad jag ska välja! xD
Jag måste då propagera lite för råttor :)
Hamster och gerbil är ju söta och sådär… Men de blir ju inte alls lika tama och sällskapliga som en råtta kan bli. Men det beror ju på vad du vill ha djuret till!
Läs på om dom olika djurslagen/delta i forum, försök även träffa djur av dom olika arterna för att bilda en uppfattning om vilket djur som passar dig bäst.
Vissa gillar råttor för att dom är sociala och intelligenta.
Andra lämpar sig råttor inte alls för då dom är betydligt mer krävande (i mitt tycke) än dom andra två arterna och man kanske inte vill lägga ner den tiden.
≧◔◡◔≦

#9 varför skulle råttorna inte kunna se ut genom glaset? Även om råttorna nu mot förmodan inte skulle kunna se ut genom glas, så borde ljuden inte förvirra dem något nämnvärt då råttor ser ganska dåligt i största almänhet, synen är inte deras viktigaste sinne.
Annars så tror jag också att gallerbur är det bästa just för ventilationens skull och för att galret är roligt att klättra på. Kan tänka mig att det är lättare att inreda en gallerbur också :)

man måste ju inte ha två om man inte vill bara man gossar och håller på med dom så är det ju inga problem att ha en.. ok ja man kan ha dom i akvarium jag hade det innan jag skaffade en bur jag la in galler så dom kunde klättra på dom..

Jag hade ett akvarium förut till mina råttor.. (i ca 1 månad) Nu har ja gallerburar och ja kan säga att akvarium är skittråkigt att ha jämnfört med gallerbur.. Plus att dom har mycket mer att göra i en gallerbur ned tanke på att den går att inreda så mycket bättre! =)

#15 jo det måste man. Du kan aldrig ersätta en flockmedlem. Det är ju som två andra dessutom redan skrivit lag på att du inte får ha råttor och andra flockdjur ensamma. Undantag bla för djur som är överaggressiva och utgör en fara för andra eller dräktiga honor som behöver eget utrymme inför förlossning.

#17ja men nu har jag inte en råtta längre det var i början när jag köpte min första nu har jag 6 st.. så nu har dom sälskap
#18 Jo, men du skrev att man inte måste, det måste man. Frånsett vissa undantag.