Han kissar på den andra råttan?
Nu har en av mina hanar, som äe 10 veckor gammal ibland börjat kissa/skvätta (ett par droppar) på den andra hanen. Det är efter att de slagits. Då går han över honom och lämnar ett par droppar.
Han skvätter även var gång han går över mig. Rättare sagt så skvätter han ständigt. Vad beror detta på? Min andra hane gör inte så. Han är lika gammal.
Just det här att han skvätter på den andra råttan måste jag göra något åt.
Hjälp?

Jag tror att det helt enkelt beror på att han är den dominanta hanen. När de släpper små droppar är det för att markera sin status (och revir) så det är därför det bara är den ena hanen som gör detta då den andra är underlägsen honom.
Det är inget fel med detta utan råttor har, likt alla flockdjur, hierarki även fast de bara är två.

Min Daphne brukade kissa på sin syster när hon levde. Det var lite jobbigt när hon alltid luktade kiss, men man kan ju inte tvätta henne för ofta heller så det var bara att stå ut med det. :)
Jag frågade på ett forum varför hon gjorde så och de som svarade trodde att det kunde bero på att Daphne var lite överdominant, vilket jag också har märkt av ibland.
Stackars Mcgyver, ska han gå runt och lukta kiss resten av sitt liv nu :(
Tänk om vi människor hade gjort så ;)

#1 Cool bild!

Som sagts tidigare, en smula överdominans. Men alla råttor kissar på sig själva och varandra, så vad gäller lukten så gör det nog inte till eller från.
Den här gången tänker jag inte föreslå avlivning :)
Blir det värre (som i RIKTIGT illa) kanske kastrering vore en utväg dock.
#5 Tack : )
Vilken tur att du inte föreslog det ;) Men jag har hört att råttor lätt dör under operation? Stämmer detta?

Ja, råttor tål nedsövning dåligt. Framför allt är det viktigt att hålla dem varma när de är nedsövda, vilket man gör genom att slå in tassar, öron och svans i aliuminiumfolie.
Ju yngre och friskare råttan är desto bättre klarar den dock en operation.
Som jag förstår det är kastrering ett ganska okomplicerat ingrepp som mer sällan ger problem.
Vad är kostnaden?

Det varierar kraftigt från klinik till klinik… Har hört om mellan 500 och 800 kr, men det finns sannolikt både dyrare och billigare.

Om du ska kastrera din/dina råttor rekommenderar jag att du kollar upp Din Veterinär ute på Väla, de brukar vara billiga och de är jätteduktiga och trevliga! Åker bara till djursjukhuset om det är akut nu för tiden och Din Veterinär har stängt. :)
De var mer än 1000 kronor billigare än djursjukhuset i Lund och nästan 1000 kronor billigare än Djursjukhuset i Hbg på kastrering av hund, så Mowitz blev kastrerad hos dem. 1600:- blev det. Tror att de tar 600:- för kastrering av marsvinshanar, borde kosta ungefär lika mycket för råttor tycker jag. :)
OKey, ska kolla det. Men jag är lite tveksam, har hört skräckhistorier om råttor som dör under nedsövningen..

Jo, det är ju likadant med alla smådjur, det är en stor risk att söva dem.. tyvärr..