Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 812 ggr
Myrkur
0

Hanar och honor i samma rum

Jag har två honor nu, dock har jag varit sugen på att skaffa hanar görlänge.
Men om/innan jag skaffar, måste jag veta om det går att ha dem i samma rum?, fast i olika burar då ofc.

[countess]
0

vad jag har hört att det kan vara svårt med hanar i samma rum som råttor d dom lätt kan börja bråka men jag har ingen erfarenhet av det här utan jag har bara hört det

niffen
0

Jag har det, och det går utmärkt, men det är ju större chans då att någon kanske rymmer till dom andra och tyvärr kanske parar sig genom gallret…

Bullerbytjejen
0

jag har det, går hur bra som helst, inget bråk alls här, har tre killar i en bur efter en vägg och tre tjejer i en bur efter den andra väggen.

Allamej
0

Funkar finfint även här :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Myrkur
0

#3 okej :)

Skönt, då kan jag skaffa hanar^^ *dansar*

Terato
0

Det där med att de ska bråka av att känna doften av honor är väl en myt?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

UpptagetNamn
0

Jag har just nu två vanliga burar, den ena står på golvet, med 6 flickor i, och den andra på den med 2 killar i.
fast jag ska köpa större burar nästa vecka, så då kan jag ju inte ha det så,
Men för mej går det utmärkt iallafall

ratpaw
0

Nej, det är faktiskt ingen myt, inte enligt mina erfarenheter.

Visst kan det gå bra, men det är ändå ganska vanligt att när hanarna kommer in i tonåren och testosteronhalten ökar så blir det lätt bråk, och det kan sluta med tråkiga följder så som skador, ensamråttor eller avlivning pga aggressivitet.

Ska man nödvändigtvis ha båda könen bör man ha dem i olika rum och ha dem på olika ställen när de är lösa ute och springer pga reviren, för att minimera risken för ev. framtida bråk, främst bland hanar. 

Man bör hålla sig till ett kön i taget, det är mitt råd :)

Bullerbytjejen
0

Jag har inte råkat ut för det där, och jag har haft killar och tjejer i samma rum både nu och när jag hade råttor innan. jag har två killar här som är 4 månader nu och en på två år, det har inte varit några problem alls när dom växt upp. Dom ska väl klara av det utan att bråka tycker man, och bråkar dom så kanske det är dålig avel eller nått på dom, eller tempramentsfel som ligger bakom, jag vet ju huur många som helst som har både ock å det är inga som helst problem, har en kompis som har lite problem med detta, men det är endast en av väldigt många råttbekanta. Så att råda till att hålla sig till ett kön tycker jag är lite att ta i, det e ju bra för man kan ju aldrig råka ut för tjuvparningar och sånt, men man missar ju lite när man bara har ett kön på dom, det skiljer ju lite mellan honor och hanar tycker jag, jag skulle inte kunna välja bort ett kön iaf..

DoD
0

jag har hört att om man har honor och hanar i samma rum ska vara lungt men tar man ut en hanne för parning och sen sätter in han igen kan han bli lite aggresiv beroende på ålder så tonårsråttor blir väll mest aggresiva om man gör se.. man jag vet ju inte säkert de är bara nått jag hört..

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

ratpaw
0

#9 Jag tror inte det bara handlar om dålig avel, utan att det till stor del även beror på naturliga instinkter som råttor har, och som sätts på prov när det blandas honor och hanar i samma revir.

Om man har ett kön i taget får man ju ändå erfarenhet kring båda könen och då skulle det inträffa betydligt färre tjuvparningar :)

Bullerbytjejen
0

jo men många naturliga instinkter har ju avlats bort å jag tror till månt och mycket eller vad det heter att mycket sånt avlats bort efter vägen också då man inte avlar på aggressiva råttor och dom som avlar oftast har två kön i samma råttrum så det har lixom försvunnit mycket där tror jag, pga av det. Då man valt att inte parat hannar som bråkar tex som kan vara en anlening till att det suttit honor i samma rum kanske?

Sen det där dod skrev kan nog stämma åxå att en parad hane kan bli sån. Men har man båda könen och det uppstår problem kan man ju ha dom i olika rum om man har plats, och inte haka upp sig på det bara för att det kan bli så att dom bråkar då det inte verkar vara såå vanligt. har man litet å inte kan ha olika rum då kan mna ju överväga att skaffa av annat kön, men annars tycker jag inte man ska begränsa sig bara för den anledningen :) om man nu vill ha båda kön..

ratpaw
0

Jag har en annan teori ;)

Det är att de flesta människor inte har flera honflockar och flera hanflockar samtidigt och på samma ställe, och därför inte känner till och vet hur det fungerar med råttornas naturliga instinkter.  

Vad tror du om det? :)

Theres
0

Klart som tusan det går… Hade 7 honor i en bur och en en annan bur PRECIS brevid honornas bur har jag 3 hanar.

golf.ifokus.se

Bullerbytjejen
0

dom flesta som föder upp i större skala har väl flera flockar? eller det kanske dom inte har, den jag känner har flera flockar av både honor och hanar iaf. men det är nog kombination av många saker.

Alla mina råttor är zooråttor och inte så seriöst avlade kan jag tippa, några är från hemuppfödning, där ser jag bra kvaliteter, medans jag har två grossråttor här och där e det inte mycket bortavlat, dom är nerviga och alltid på sin vakt trots att dom är framåt och tuffa, men alltid dom där rycken så fort dom hör nått, men sen e det ju full fart igen tills nått nytt händer, inte alls säkra i sin miljö, som vildråttor lixom, ständigt beredd att söka skydd typ.

Fast dom har aldrig bråkat om mina honor eller visat sånna tendenser, men det är sällan jag hör det överhuvudtaget, varken här eller på andra forum jag varit med på. Så jag vet inte hur vanligt det är.. Verkar inte vara så vanligt ändå..

Men det är intressant det där med temprament och avel, och hur mycket miljön och uppväxten spelar in för att få stabila råttor.