Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 568 ggr
Babbett
0

Dumbobärare som ger dumbobärare?

Jag parade en hona med okänd bakgrund för ett år sedan. Hon var toppörad….och hon parades med en toppörad.

Nu har hennes son gått och blivit pappa med en dumbotös…och några av ungarna är dumbo.

Jag trodde inte att ungar av dumbobärare också är dumbobärare.

Men i det här fallet ser jag inte att det skulle kunna vara på annat sätt…

Någon som kan tända ljuset för mig?

Ninja
0

dumbo + dumbo = 100% dumbo
dumbo + dumbobärare = 50% dumbo, 50% dumbobärare
dumbobärare + dumbobärare = 25% toppörade, 50% dumbobärare, 25% dumbo

LeTigre
0

Det är väl så att ungar till dumbobärare kanske är bärare men eftersom de lika gärna kan sakna anlag så kallas de inte dumbobärare. Men rent genetiskt borde väl typ.. hm.. 25% (?) av ungarna till en dumbobärare också vara det? Bara det att man inte kan säga vilka, om några, det är.

LeTigre
0

Nu tänkte jag dumbobärare + toppörad.

Babbett
0

#1 Du hängde nog inte helt med i min fråga.

Nicciz
0

En toppörad och en dumbobärare får 50/50 topp och dumbobärare…

Var det ljus nog eller missuppfattade jag dig nu??

Babbett
0

LeTigre: Ja det var det jag var ute efter!

Någon som har ett säkrare svar? Typ tidigare kull där det dykt upp dumbosar på samma sätt?

Nicciz
0

Hihi vad sen jag var *s*

Babbett
0

#5 Den var rätt så ljus :-P

Ninja
0

Jag trodde inte att ungar av dumbobärare också är dumbobärare.

Är båda föräldrarna dumbobärare så blir det bland annat dumbobärare i kullen.. var det inte det du undrade? Annars missförstod jag nog, ja.
Annars; toppörad + dumbobärare = 50% toppörade, 50% dumbobärare

Eller fattade jag fel andra gången jag läste också? :P

LeTigre
0

Ja 50/50 måste det bli, jag tänker såhär där vanlig text är den toppörade föräldern, kursiv den dumbobärande föräldern och fetstil avkomman.

Toppörad:                 toppöron          toppöron

Dumbobärare: dumbo  dumbobärare      dumbobärare

toppöron toppörad           toppörad

Nicciz
0

Hmm om nu honan med okänd bakgrund var db som paras med en toppörad, så är det ju 50% chans att sonen i sin tur är db och när han får ungar med en dumbo hona blir ju utslaget

Dumbobärare + Dumbo = 50% dumbobärare, 50% dumbo

så kan det ju vara… Yiieh.

LeTigre
0

Men ninja visst stämmer det att ungarna i en kull från en toppörad och en dumbobärare inte kan kallas dumbobärare då man de facto inte VET vilka som är eller inte är det?

Ninja
0

#12 Går inte att veta vilken som är vad, nej. Man kan säga att ungarna kan vara dumbobärare.. men man bör ju även nämna att det är omöjligt att veta vilken som är det.

Babbett
0

#12 Det borde ju vara så…

Babbett
0

5 av 8 bebbar är dumbo i en kull där mamman är dumbo och pappan är toppörad med 2 toppörade föräldrar.

Ninja
0

Förresten, i en kull toppörad + db så är det ju inte ens säkert att dumbobäraren verkligen ÄR dumbobärare, om inte dens föräldrar är dumbo+dumbobärare.. annars kan det vara en vanlig toppörad också.

Ninja
0

#15 Dumboanlaget är ju recessivt, så det kan ju ligga dolt ett tag. Jag vet en dumbo som dök upp helt oväntat i en kull med toppörade föräldrar.. ingen visste att dom tydligen var bärare.

LeTigre
0

#15 jo fast det där procenten är ju aldrig verklighetsbaserad utan en sannolikhetskalkyl bara, men din toppörade råtta är ju definitivt dumbobärare i alla fall :)

Babbett
0

#18 Nu är det inte min råtta längre då men, det var ju intressant. Jag har ju ett par syskon här hemma…man kan ju undra vad de ev. bär på :-P

Faktum är att jag tittade på kort på bebbarna och tänkte "de ser ju ut som dumbo". Fast dumbo är inte riktigt min grej så jag tänkte inte mera över det… Sen fick jag ett sms ikväll om att 5 av de är dumbo (nu har de hunnit bli ett par veckor så då kan man ju inte missa det…)

LeTigre
0

#19 spännande när sånt där dyker upp oväntat! Det visar hur lite man faktiskt vet om genotypen när det gäller de recessiva anlagen. Glad

Babbett
0

Ja, det sätter lite snurr på tankarna ;-)

Sigge62
0

Hvis man gerne vil være sikker på at lave kuld, hvor der skal komme dumbo, er det aldrig en god ide, at parre en topøret med en dumbobærer, for man kan aldrig vide hvilke 50% af ungerne der bærer på dumbogenet efterfølgende. Det bliver så mere en tilfældighed, end planlagt.

Det samme med bærer + bærer. her vil 25% af ungerne ikke bære på dumbogenet, og man ved ikke hvilke unger det er.

Vil man lave sikker planmæssig dumboparringer, så skal man altså parre

dumbo+ topøret=100% bærere eller

dumbo+ bærer=50% dumbo, 50%bærere.

I begge parringer er man altså sikker på at afkommet er dumbobærere, hvis de ikke er dumbo.