Definition av djurplågeri?
Enligt Wikipedia: Djurplågeri är i svensk rätt ett brott (enligt 16 kap. 13 § brottsbalken) som innebär att någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet otillbörligen utsätter djur för lidande, exempelvis genom att djuret misshandlas, överansträngs eller vanvårdas. För djurplågeri kan man dömas till böter eller till fängelse i högst två år.
För mig är det djurplågeri när djuret lider/plågas, det handlar inte om orsak utan om verkan. Oavsett varför är ju resultatet för djuret detsamma och var drar man annars gränsen? Är det inte djurplågeri när en 3-åring kastar sten på en katt även om denna inte vet bättre? Är det inte djurplågeri att inte städa djuren bara för att man inte har tid? Eller är det inte djurplågeri att ha sin råtta ensam i en skolåda för att man inte vet bättre?
Detta är INTE ett påhopp mot någon särskild person. Funderingen uppkom visserligen i en viss tråd men har INGET med tråden eller personen i tråden att göra. Detta är INTE en diskussion hurvida enstaka individers djur här inne utsatts eller inte utsatts för djurpålågeri!
Jag tror att mycket djurplågeri bottnar i att "man inte vet bättre". Fast det är ens skyldighet som djurägare att veta bättre.
Ungen som kastar sten på katt är en jägare… hehe
(han får inte böter utan belöning…)
Djurplågeri är när ett djur plågas.
Sedan är det inte alltid djurägare inser att djuret plågas, och då är det svårt.

Absolut, det är ens skyldighet som djurägare att vara insatt i vad ens djur behöver. Sen behöver ägaren som sagt inte ha ett ont uppsått men resultatet kan ju bli negativt för djuret ändå.
Det vi alla uppfödare kan göra är att lämna med ett infohäfte, när vi säljer råttungar, där det viktigaste om skötsel, foder, beteende o sjukdomar står. Kanske skulle man kunna slänga ihop en pdf-fil (ex av lämpliga artiklar härifrån) som man slänger upp här som folk kan ladda ner o ge till råttköpare.
Nu menar jag alltså ett litet häfte o inget faktablad. I ett faktablad får inte allt plats.
#4 Bra ide.

Håller med. Kan vara bra också att påminna om det här med veterinärkostnader. Hade en tjej över för ett tag sedan som blev aldeles frälst vid mina råttor och ville skaffa egna. Hon är dock väldigt dålig på att ta sina djur till veterinären så jag skrämde upp henne lite och talade om hur vanligt det är med sjukdomar och vad veterinärbesök kostar. Även att det kostar att avliva. (det tror jag inte heller folk tänker på). Jag tror det gick in, faktiskt.
Älskar mina stora små vänner..

Jag brukar också dra upp eventuella veterinärkostnader när folk talar om råttor och undviker att rekommendera råttor till yngre barn (eller äldre) som vill ha ett lättskott, billigt husdjur.
Annars skulle jag vilja se ett kännbart straff om man missköter sina djur. Som det ser ut nu verkar lagen vara ganska tandlös och många som upprepade gångner missköter sig får ändå ha kvar djuren alldeles för länge innan något händer. 

Håller med dig, Girlie. Det skulle verkligen behövas bättre regleringar och kasnek straff. Alltså. Det behövs djurpoliser helt enkelt. (Ja, förutom alla gormande råttfantaster då) :P
Jag reagerar mot människor som inte ger sina djur stimulerande liv. Det kanske är för hårt att säga djurplågeri, kanske, men är inte det leda? Att sitta i en bur hela sitt liv utan något att göra? Nej, fy fan. Jag tycker då att det är djurplågeri. Det krävs inte så mycket egentligen..
Älskar mina stora små vänner..

Jag tycker djurplågeri är när man gör så att ett djur mår dåligt.
Tex. ha en ensamråtta som fungerar i flock, det är djurplågeri. Att inte städa buren på 2 månader är också djurplågeri.
Att inte gå till vetten när djuret behöver det.
Eftersom alla djur är beroende av oss mänsikor.