Humm.. vad ska jag göra..?
Jag har två råttkillar hemma och ena är ganska ny hemma hos mig. Torkel. Och min andra råtta twini som är mycket större än torkel lixom nafsar torkel i öronen och i pälsen så att han piper till gör twini så bara för att han vill att torkel ska veta att det är han som bestämer?
Och sen är han ganska mager tycker jag(torkel). Om han hade varit en nakenråtta hade man nog sett hans ryggrad tydligt. För när han går så äre typ smalt där magen sitter. Väldigt smalt och när man klappar honom och känner lite där så är det smalt. Men är han det bara för att han är så liten? han är nog 7-8 veckor nu kanske till och med 9. Har inte riktigt koll på det men tror att han e mellan 8-9 veckor. jaja han e född i januari iaf. Eller är han mager och måste gödas upp lite? Han sover för det mesta och äter ganska lite jag har inte sett honom äta så mkt iaf. Just nu står han i en bur brevid twini för att jag har gett honom mer mat så att bara han kan äta i lugn och ro för kanske det är så att twini inte låter honom få så mycket mat.. Och jag har ett annat inlägg här som jag har berättat att han inte hade några testiklar och just nu har han bara en den andra är högre upp asså inte i påsen och det har den varit ett tag. Så ska jag bara låta honom ha den där eller vad kan jag göra för att han ska sätta tillbaka dom? Jag tycker han andas konstigt.. lixom som om han hade hicka hela tiden gång på gång och så låter han konstigt ja som hicka heela tiden.. Och så undrar jag om han nu är mager vad kan jag ge honom då för fet mat för att han ska gå upp lite? och vad kan jag göra överhuvetaget för det som jag har skrivit? (jag hoppas att ni förstår vad jag har skrivit och menat med det som jag har skrivit
)
Tacksam för svar

Att han låter så konstigt när han andas och dessutom är mager (hur mycket väger han?) är inte bra, kan vara så att han har någon slag infektion. Var fick du honom från?
Att det blir en del gruff när en ny råtta kommer in i flocken är ganska naturligt så länge inte twini gör illa torkel på riktigt. Har du läst artikeln om at introducera nya råttor? Finns på framsidan här på råttor i fokus annars.
Men andningen tycker jag inte låter bra. Verkar han ha svårt att andas? Är han snorig (röd om nosen) eller rinnig (tårvätskan är också röd) i ögonen? Är han pigg i övrigt?
#1 Jag vet inte hur mkt han väger.. Men jag fick honom av en kompis som hade köpt honom från arlandastads djuraffär du kanske vet vikken jag menar. Men man beställer hem en råtta och så åker man dit å hämtar den osv…
Jag har kollat på den artikeln men inte läst ska göra det :] men han gör inte illa honom på riktigt.
Ja han e röd om nosen. Det är min andra råtta oxå som jag har behandlat twini med medecin men han har inte blivit bättre Men han är pigg. Torkel sover väldigt mycket och när man släpper ut honom så att han ska få springa så lägger han sig under något och sover. Han har inget rött från ögonen. Men han e inte dirket pigg ja han sover mkt.

#2, tror du inte att du kan ta honom till veterinären? :/
Annars är det ju i vilket fall bra om han går upp lite i vikt.
Ge honom majsvälling & gröt, och sen pasta & potatis, det brukar dom lägga på sej lite av (;
Nån annan kanske har fler tipps….?

Hej Jessica!
Du kan ju prova med lite välling som vi har, ta med en påse nästa gång du är här. Eller så kan E ta med sig.
Våra bebisar bara älskar välling.
//L
#2 jag ska testa med det.. men nej jag har inga möjligheter att ta honom till veterinär nu. :/
#4 Okii :) få se om han gillar dt ;P
Ska åka till veterinär idag och få se vad dom säger.. :]