Sätta ihop råttorna..
Jag bara undrar en sak.
När jag var yngrem, och skaffade mina första råttor så skaffade jag först 2 stycken, dom började bita & jag bytte dom mot en ny, helt underbar, Sen skaffade jag nårra till, och varge råtta jag skaffade (Kanske 3-4 stycken el. nått) satte jag bara in i buren, utan att städa eller så, och dom bara nosade lite sen var det bra :S, dm brydde sej inte alls om att jag bara satte in råttor där.
Jag skulle aldrig göra så idag, men jag bara undrar om det är normalt? Eller är det bara jag som har hafft tur? :P
När jag sammanförde mina var de inga större problem..
Bara lite nosande och så..

#1 - Okej (:

Ja du!
man ska ju ta dom till en neutral plats osv men där så har råttbebisen gått till atack mot mina vuxna!
så tillslut så tog jag bara in honom i dom vuxnas bur och inga problem öht.
dom vuxna nosa lite på honom o han la ner sin surning mot dom vuxna o hade fullt upp med o hälsa på alla o kolla in buren så det va faktist BÄTTRE!

#3 - Aa, det lär ju funka olika, med olika råttor, eftersom alla har olika personligtheter :)

ja precis!
Min flockledare Musse brukar bli lite förbannad när det kommer någon obehärig in i buren men nu gick det faktist jätte bra!

Normalt o normalt råttor är individer. Vet man att man har en trygg o stabil flock så fungerar det. Här hemma så slänger jag bara in bebisen om det är en hona. Är det en hane som ska in i hanflocken så får dom första nosa på varandra på en neutral plats. Fast nu sist satte jag bara in bebisen till mina hanar och det var inga större problem. Så jag tror att det beror mycket på flock till flock.

Och jag slänger bara in hanbebisar men inte honbebisar för jag har en svårflirtad surtant… Mina hanar bryr sig inte ett smack… :) lyckligt lottade jag
fast de brukar oftast få en fadder först. Alltså nykomlingen bor med en till två råttor av samma kön ett tag innan för att ha någon som den kan ty sig till. Det är tillräckligt psykiskt påfrestande att slita dem från syskon och sen hiva in dem i en ny flock med ca 8-9 vuxna individer.
Dock så rekommenderar jag INGEN att bara slänga in bebisar om man inte är helt hundra på flocken….

*snor tråd* Hur vet man att man kan lita på flocken då?
#8: Första gången man introducerar en råtta tycker jag man kan vara jätteförsiktig… Då märker man ju hur råttorna reagerar och kan avgöra hur försiktig man måste vara nästa gång.

Vad råder du mig att göra? Jag har 3 honor som är ca 14 v när min baby kommer.Ska de träffas på neutral mark allihop, eller bara en i taget.Eller ska hon få komma in i buren direkt(det tror jag nog inte)…Vad tror ni som har lite erfarenhet?
Låt dem träffas på något ställe de inte varit på tidigare (eller inte mycket iaf) några gånger. Kanske 3 gånger eller något, du märker ju hur det går.
Sen kan du rengöra buren grundligt, stoppa in den lilla tjejen och sedan de tre honorna.
Lycka till!