Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 301 ggr
arne_h
0

Tassan har blivit galen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Våran lilla bleka (albino-hona) vänn Tassan har blivit helt tokig. Det måste vara snedskalle, men jag tycker inte huvudet är särskilt snett. Men hon går vaggigt och är krogryggad, går ofta i cirklar, synen är helt borta, hörseln och luktsinnet med. hon försöker ofta bita sig i svansfästet eller ryggraden, eller något sånt, som gör att hon tappar balansen och rullar flera varv bortåt med jämna mellanrum. Hon äter heller inte längre med händerna, utan slickar mest bara i sig mat nu för tiden. Eftersom hon inte förstår sig på dricksautomaten längre så har vi ställt fram en liten skål, hon dricker också endel när vi tvättar henne.

Tassan har dock alltid varit lite galen, våran teori om varför Tassan är så smal medans våran andra råtta Kurre är riktigt tjock är att Tassan alltid gömmer sin mat istället för att äta den, och glömmer vart hon la den. Det roliga nu är i alla fall att Tassan fortfarande är lika ADHD drabbad som vanligt. Hon pallrar på som förr, bara att hon inte ser  längre så hon bits varken i tårna eller viker för hinder.

Men i alla fall, hur ska vi hantera att Tassan har det så här? Tror ni att hennes tillstånd kommer stabilisera sig eller är det bäst att avliva henne med en gång? Kurre tycker det här är jätte jobbigt,  hon ligger mest ensam och saknar någon att leka med… 

Tacksam för svar!

-Trrg

paronskrutten
0

Oj, jag skulle avliva :(

Helena

jessi_twini
0

hmm.. min råtta hade snedskalle förut men fick medecin men då var den inte så farligt. hmm tycker synd om Tassan och att du kanske borde avliva henne om hon håller på sådär. nu e inte jag någon råttexpert precis men när jag läste att hon rullar runt och går i cirklar och har ingen syn eller hörsel så är dt kanske ganska allvarligt och man bör iaf gå till vet.. Men jag skulle nog avliva :(

Hoppas dt går bra för henne :) hon var iaf jäääättte sööt :)

Bullerbytjejen
0

Oj det där lät hemskt jobbigt, jag skulle också avliva henne, känns som det är bästa alvernativet för henne :(

Ninja
0

Veterinär är det som gäller iaf, när tillståndet är så allvarligt..

arne_h
0

jag känner mig som en hämsk varelse, men jag måste säga att vi inte har råd att ta henne till veterinären just nu… Jag ringer till en veterinär jag känner imorgon, något vi dock borde gjort för länge sedan… men de har alltid varit friska, utom Tassans albino genetik som har get henne nedsatt syn, så vi trodde liksom inte det var så farligt i början…

Jag gissar att vi kommer låta henne springa lite till, så länge hon har energi kvar så känns det så fel att avliva henne, men jag ska höra vad vetrinären säger.

tack för svar!

Grodan
0

#5 avliva henne snabbt och humant själv då!

har hon bitit sig så allvarligt på svansen att det gått hål?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ninja
0

Just det, tänkte på det.. att hon biter sådär mot ryggslutet kanske betyder att hon har ont? Har hon ramlat eller något så hon kan ha fått en skada på ryggraden?

UpptagetNamn
0

Jag hade åkt till vetten.

LeTigre
0

Jag hade lånat pengar på vilket sätt som helst och åkt till veterinären - eller, om detta visade sig helt omöjligt, bett någon härdad människa knäcka nacken på henne snabbt och effektivt. Det är ju tydligt att hon är väldigt väldigt sjuk. Råttor döljer sitt lidande mycket väl så när det märks så där väl mår de oftast väldigt dåligt. Skulle förvåna mig om hon inte har ont. :/