Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 3315 ggr
Bumsibum
0

vad e skilnaden mellan.. rex & slät råtta =)? ..

hur ser dom ut osv =))

Läg gärna in en bild om ni vill så man kan se lite hur de ser ut :)

hade vatt tacksamt :)

Bullerbytjejen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

rex är krullig mjuk päls medans slät är rak päls kort

Här är Affi, slät päls

Bullerbytjejen
0

Här är Kaya rexad päls

Bullerbytjejen
0

Rex har även krulliga morrhår vilket inte släta har :)

Bumsibum
0

aha tack ska du ha!=))

KickanW
0

Här kommer också en slät…

KickanW
0

… Och en rex :)

Bullerbytjejen
0

#6 ååååh han e ju sååå fin, saknar min lilla Kaya när jag ser honom :(

Bumsibum
0

ok tack för era bilder :)

fina dom är =))

man kanske kan ha en av var… tycker rex e fin på sitt sätt å slät på sitt sätt :)

för man kan la ha e i samma bur hehe ? (två honor hade jag tänkt isf)

idaleck
0

jaa, det är ju inte olika arter utan bara olika pälsvarianter så det är klart du kan ha en av varje =)

Bumsibum
0

okej vad bra, tack för ditt svar:)

man vill ju va säker hehe :)

men kan man ha dumbo å spetsörade i samma?

DoD
0

rex.. lilla terna:)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

idaleck
0

Samma där, det är bara olika varianter. Det går lika bra som det går att ha en svart och en vit tillsammans ;)

DoD
1

släthårig.. lilla lizs

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Bumsibum
0

aha okej =)

de va de jag misstenkte, men ville´va 100 :) hehe

LeTigre
0

#14 det är bara bra att du frågar, annars får man ingenting veta! :)

Har du tänkt att skaffa råttor för första gången? Fråga gärna om allt du kan komma på och läs massor här i trådarna. Man kan aldrig ha för mycket kunskap :)

Bumsibum
0

#15  ja jag ska skaffa råttor, 2 honor hade jag velat ha :)

ja de e första gången, elel rja min bror har haft men då va ju 7 år elelr något så jag har ju inte tagit hand om några själv hehe

ja, jag vill ju veta en del så jag har allt rätt till råttorna :)

hur stor buren ska vara, va som e bra mat för dom villket märke osv… :), vad för bottenunderleg som e bäst o allt… :), man vill ju dom ska ha de bästa å må bra å inte ha för liten bur osv =)

KickanW
0

Det finns bara arten tamråtta att köpa i Sverige så du behöver inte vara orolig för vilka du kan sätta ihop med vilka, bara de är av samma kön ska det gå bra :)

idaleck
0

Det kommer nog gå finfint ska du se! Jag ska precis skaffa mina första jag med, fast jag ska ha två grabbar. Det är bara att läsa allt du kommer över så ska du se att du kommer lära dig en massa! Jag har lärt mig jättemycket tack vare rif och r8forumet. =)

Bullerbytjejen
0

på ratpower.se så finns det burräknare, där skriver man in måtten på buren så ser man hur många råttor som man kan ha i den. Sen är aspflis, toalätt, tidningspapper bra, inte spån. Ska ha müsliblandning som Torrfoder inte zoomat, finns grdans torrfoderblandning här nånstans på forumet, använd sökfunktionen :) Och färskfoder varje dag, matrester, barnmat, frukt, grönsaker osv, finns massor av tips här :D inte för kryddstark mat eller för mycket mjölkprodukter har jag hört. Men lite går bra.

Bumsibum
0

#17  okej tack :), aa de gör de nog :)

#18 aa, de gör e nog :), ja jag läser en del om de jag med:), aha okej där ser man =)))

Bumsibum
0

#19, ok tack för alal tipps =)
ska kolla sidan =)

LeTigre
0

#16 buren ska vara stor och hög. Golvytan bör vara minst 50x50 och höjden minst 60-70, helst lite större. Märken finns det massor av, men när du letar gör du bäst i att leta fågelburar då det, mig veterligen bara finns en bur tillverkad för råttor (jenny-buren)  och det tycker jag inte är prisvärd. På blocket eller stora djuraffärer kan du hitta  mindre voljärer (stora burar) billigt. Lägger du ca 700-1000kr kan du får en riktigt bra bur men har du tur kan du får mycket billigare.

Mat: läs artikeln på råttor i fokus framsida så får du en bra idé om vad råttorna ska äta. Det ska vara Torrfoder och färskmat.

Som bottenmaterial kan du använda lite olika, exempelvis: tidningspapper som är billigt och enkelt, aspflis - ska vara bäst men kostar lite mer eller toa-lätt (ett slags papperspellets som du kan hitta på ica vid kattsanden). Undvik kutterspån då de dammar och eventuellt ökar risken för cancer hos råttor.

:)

Bumsibum
0

#22 tack för alla tips =))

Bullerbytjejen
0

Lite OT men med tanke på skillnaden mellan slät och rex.

Vet ni va det är för skillnad på mole-rat och mall-rat?

Här är skillnaden ..

LeTigre
0

#24 *asg* Skrattande

cykelpump
0

#24 Urch :(

Ninja
0

En till rexbild:

Dligrex-1.jpg picture by _blaah

En till slätbild:

Spike-1.jpg picture by _blaah

bartolumeus
0

Hej  Angående kosten. Det jag själv äter, äter råttorna (alltså allsidig kost komplitera med färskt Torrfoder ) alltså frukost, lunch, middag, kvällsmat, alltid nytt vatten och mycket motion