Dräktig elr tjock
Jag har en dam som ja är lite osöker på nu. Hennes mage har vuxit radikalt på senaste tiden och jag är orolig att hon kanske haft roligt med någon av mina pojkar. Det värsta är att jag varken har tid, plats elr råd för en kull råttor. Plus att Naima inte är den snällaste råttan. Hon brukar inte låta killarna närma sig utan att sparka dem och gång på gång varna dem innan hon reser ragg och flyger på dem.
Kan man känna/se skillnad på en dräktig/tjock hona? Det ser nästan ut som en bebis mage men den är så himla mjuk. Vill verkligen inte att det ska bli bebisar. =S
*Osäker på vilken grupp jag skulle placera i*
Någon??
jag kan inte svara på det, men vad jag kan säga är att jag tycker inte du ska ha dom ute ihop samtidigt, säger sig lite självt vad som kan hända då, det kan gå fort, sen tycker jag lite synd om både honom och henne, hon som måste försvara sig så pass att hon måste resa ragg och flyga på honom, och han som vill på henne men inte får, stressigt för dom helt klart, jag blir lite ledsen när jag tänker på det..
och är hon dräktig så får du nog stå ditt kast och ta hand om kullen eller ta bort dom när dom kommer om du har dom ihop men sen inte har tid råd eller ork att ta hand om ungarna sedan..

Varför tror du att hon är dräktig?
Har hon smitit in till pojkarna? eller har du haft dom ute samtidigt?
Förstår inte varför man har råttorna (honor/hanar) ute samtidigt?
Lätt hänt att det blir bebisar då.
Och tyvärr har jag inte svar på din fråga.
Men kanske bör du hålla isär de två könen i framtiden.

Efter vad jag kan läsa står det inget om att de varit ute samtidigt utan verkar snarare vara ett antagande…
Har du ngn bild på magen? :) kan vara lite lättare att se då…
Nicciz; hur tolkar du detta då?
"Hon brukar inte låta killarna närma sig utan att sparka dem och gång på gång varna dem innan hon reser ragg och flyger på dem."
Genom galler om en av dom är ute?
Är hon orolig att dom parat sig genom galler då alltså? Eller vad menar ni?
Jaja, tolkningen är väl fri :)
Jag har INTE haft dem ute samtidigt. Kan fixa en bild på magen när ja har batterier. Funderar på om hon smitit in till dem eller något? Jag vet inte. Enda gången dom varit ute samtidigt är när pojkarna varit i sängen och hon på golvet. Elr ena pojken när ja tvättat hans öga. Är förvirrad över hur de skulle gått till. Ngr gånger har han stuckit ur mitt knä när ja tvättat han å då blir hon som ett skott iväg. Hon är inte alls vidare snäll mot andra råttor och de är en utav anledningarna till att ja inte vill att de ska blir ungar. Och vadå inte orkar!!? Jag har inte tillräckligt med tid över för en kull, har inte burar så de räcker och vet inte hur ja ska få iväg dem. ! Har inte råd rent ekonomiskt! Tkr de skulle bli synd om dem om det är ungar. Jag jobbar OCh pluggar. Om det skulle vara så att de blir ungar så tar ja bort dem men tycker det känns så himla jobbig att ta bort liv för att jag inte har tid. Hoppas att hon inte har bebisar. Vill inte att hon ska ha det.
Det är faktiskt fullt möjligt att de lyckas på det viset. Mina gjorde det en gång…
jag tolkade det också som att dom var ute ihop, då man inte kan flyga på någon genom ett galler, dock kan man flyga mot nån eller försöka flyga på, men inte flyga på, för då är det ju ett galler emellan, och nog för man hört om parning mellan galler, men det är väl inte så vanligt kanske, så ja jag tolkade det också som att dom varit lösa ihop, och man kan ju inte sparka heller på nån genom ett galler *funderar*
Men hade du inte märkt om hon hade rymt över till killarna? Jag menar om råttan öppnat buren, lär hon väl inte stänga efter sig ;)
Det kanske inte är bebisar då, verkar vara otroligt iaf :)
#10 tycker det är jättebra att du låter bli att ta en kull när du inte har tid, det är att ta ansvar över sina djur. "onödiga" kullar sker så ofta. men om hon nu är dräktig får du nog avliva ungarna såfort dem anlänt.
men väntar på bild. :)
Jag är verkligen förvirrad över hur de skulle gått till. Har aldrig haft dem tsm med flit. Vet inte riktigt hur ja ska förklara de hela utan att alla läser de som de vill (är inte sur). Dom har "hamnat" tsm och hon blir galen och jag får jaga råtta.

Ja jag tolkade det som genom gallret iaf, kanske för att jag själv vet hur vanligt det är att respektive kön klättrar på motsatta burar och har även haft honor som attackerar och sparkar bort dem på det sättet….
och kanske även för att jag inte gillar att utgå från att folk är idioter *s*
Tackar =) Hon är gärna och klättrar på deras bur och fräser och ska attackera dem igenom gallret. För ett tag sedan kom en råtta för när och hon blir galen och ska attackera och fastna i gallret och skär sig i läppen (det gick bra *pust*).
#15 Så alltså HAR dom varit tillsammans av misstag. då blir dte ju svårare att gissa om hon är med bebis eller inte. Jobbigt.
det va inte heller min mening att låta elak, jag förklarade bara utförligt hur jag tolkade inlägget, och jag har själv aldrig sett det sparkbeteendet mellan galler utan bara när råttor varit ihop, men då mina honor när jag introducerat nya honråttor, så jag tänkte ju lite på det också, när dom har sparkat bakut, mina hanar har ju varit å klättrat på mina honors burar vid enstaka tillfällen och då har jag inte sett några större utsvävningar, så det var därför jag tänkte så :) (utifrån mina erfarenheter) men om hon är så anti mot honom så kan det ju vara 1. för att hon vet själv att hon är dräktig och inte vill veta av honom 2, för att hon alltid varit så mot honom varesig hon är dräktig eller inte. Antar att tiden får utvisa, du kan ju hålla koll och väga henne lite då å då å se om hon går upp mer i vikt.. tuttarna kan man väl också se på efter ett tag om hon e dräktig..vet inte när dock.
Hehe okej. De är då lätt att missuppftta via enbart text. Hon är så mot vilken råtta som helst. Har försökt att få ihop henne med en flicka ja har men de fungerar inge bra :(
De gick ett tag men sen tvärvände Naimas beteende och tussar flög. Vågar interiskera nå allvarligt. Har tilloch med funderat på om någon annan vill testa med en annan hona elr ngt. Hon sitter ensam just nu =(
Det har gått ett tag. Tänkte om de fans någon skilland att se på tjockis mage och bebis mage.
Lycka till hur det än går :) Håller tummarna på att det inte är bebisar.
Hehe de ska du veta att de gör jag också =P Blir dom som Naima så får ja ett gäng surpuppor =P Hon har blivit så sedan hennes kompis försvann.
Jobbigt, men en ensam råtta kan ha det bra. Går den inte ihop med någon annan får man helt enkelt göra det bästa av det :)
Ja jag antar det. Hon har blivit lite mysko sedan hon blev ensam.

Är hon drektig?
Tror faktiskt inte det, det verkar inte så iaf =D
#0 Tycker du placerade tråden rätt!
Ett rätt vanligt tecken på att en hona är dräktig är att hon blir dominant och vill sätta andra råttor på plats. Har Naima ändrat beteende sedan hon blev tjock? Hur mycket har hon gått upp?
#26 Varför tror du inte att hon är dräktig längre? 
Hur mkt hon har gått upp är jag osäker på, jag har inte längre tillgång till våg (ska skaffa). Hon är extremt dmoinant mot andra råttor bara dom såkar komma för nära hennes bur. Är inte säker på om hon blivit så på senaste tiden eller om hon alltir varit så eftersom hon vuxit upp med en och samma råtta från allra fösta sekunden. När den hon började bli gammal så skaffade jag en råtta till för att se till att inte Naima skulle hamna ensam men henne accepterade hon ABSOLUT inte =/ Det gick ett tag sedan tvärvände det igen.
Det var så länge sedan jag hade min första misstanke plus att jag aldrig har sett pojkarna vara på henne.
Vid minsta pip så flyger jag upp och kollar om det är ungar på g men det är bara pojkarna som drygar sig… =/