Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 575 ggr
marinelady
0

Mysterie honan

Japp nu har min agouti återigen gett mig huvudbry.

Hon har idag börjat vara grinig mot övriga damer i buren, velat hålla dem på avstånd och pipt till när de övriga kommit för nära men inga aggressiva utfall direkt.

Hon har okuperat huset i buren och ingen får komma in och boar med stor glädje och sover mycket… Först blev jag orolig att hon hade ont någonstans, men efter djup undersökning och klämning över hela råttan samt ett bad för att hitta ev små sår och isolering i egen sjukbur så hittas inget…

Hon verkade dock väldig nöjd med att bo ensam i ett par timmar och slutade pipa när man petade på henne.

Jaha så sattes hon åter igen in i buren med de andra damerna och allt var väldigt lugnt men hon ockuperade fortfarande huset och bar papper mm…äter gör hon och dricker som vanligt..men verkar vilja ta det 10ggr lugnare än vanligt. Små pip kommer ibland när hon tycker de andra kommer för nära…eller helt spåntant. Jag vet inte vad jag ska tro riktigt för jag hittar verkligen INGET som gör ont när man klämmer på henne och inga sår alls..

Så funderar på

A) muskelvärk/streckning nånstans i kroppen som inte framkommer vid palpering

B) Fejkad graviditet

C) Annan kroppslig skada som inte visar sig ( men som sagt piper inte av att man håller,lyfter klämmer nånstans på råttan)

Hon var barnvakt igår och lekte/uppfostrade de nyinkomna småbarnen rättmycket (sov sen i ett par timmar ihop med dem också) så funderar om det kan vara någon muskelsträckning därifrån…

Bullerbytjejen
0

oj, det där var intressant, skriv mer om det sker någon förändriing, eller om hon slutar (vilket skulle vara det bästa såklart)

Mimus
0

När man läste d tänkte man verkligen skenlöp som man kallar d med hundar :P

marinelady
0

Hm efter mycket huvudbry så kontaktade jag en veterinärstuderande vän till mig och hon gav mig tipset att jag skulle återigen klämma igenom hela kroppen och böja alla leder…om jag skulle missat något. Hon tyckte inte skendräktighet lät som en riktigt anledning.Visade sig nu efter åt att hon piper till när svansen böjs uppåt men hon bär den för övrigt normalt…Så stukning,streckning i rygg/svans står på möjlig anledning listan just nu,men eftersom att hon äter,kissar,bajsar,dricker,busar och uppfostrar de andra busarna aktivt och frivilligt så tyckte hon inte att någon typ av antibiotika/smärtlindring var nödvändigt. Om det skulle försämras eller inte bli bättre inom en relativt snartid så själklart blir det veterinär. Dock ska hon få vara utan busungar så hon får plats och lugn och ro och ingen som hoppar på henne hela tiden…

niffen
0

Oj vad småglinen kommer ränna runt då! Föräldrafritt! :D

marinelady
0

Haha om hon vore mor till dem hade de varit bättre uppfostrade…så hon kommer nog tycka att det är helt underbart,dessutom får hon sova i buren brevid matte och ha en helt egen hängmatta så hon kommer stor njuta:D

niffen
0

Ja, men hon är ju som en förälder för dom när hon uppfostrar dom, kan jag tänka mig.. Dom har "uppläxnings-fritt" då  :D

DoD
0

har en hona som piper i perioder brukar vara när hon löper brukar då åxå äga huset och boa lite extra men gör aldrig nått större hot mot nån

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

UpptagetNamn
0

Kan hon inte ha kommit intill en hane & blivit dräktig? :P
Läste nått om sken dräktig, fast det är inte samma sak?

marinelady
0

nej inte en chans har inte funnits en hane i huset sen innan jul…och de kom aldrig i kontakt