Gammal råtta?
Fick veta nu i helgen att gammal råttan jag tagit hand om som jag blivit så kär i får stanna hos mig resten av livet. Hon är rubinögd och verkar se lite dåligt, men det jag funderar på är om man bör ge gamla råttor nått speciellt? Tror hon är ca 2½, hon är pigg och hur go som helst men lite smal enligt mig trots att hon äter samma mat som mina andra pluttar.
Nån som har tips på extra mat till henne?

barnmat är jättenyttigt och de flesta råttor älskar det. Så det kan vara ett bra tillskott.
Annars äter ju råttor nästan allt som vi människor kan äta. :)

okey ska pröva det :) jo mina råttor får samma mat som jag och killen äter så länge vi inte käkar skräpmat, men hon verkar inte kunna gå upp i vikt? :O
Men barnmat kanske funkar, får köpa det idag när jag handlar :)

Om jag vill få en råtta att gå upp i vikt blandar jag i lite olja i maten och ger extra proteinrik mat. Leverpastej, tonfisk i olja, räkor och äggula är bra, även majs och ärtor.
Lycka till med gammeltanten! :)

Använd gärna kallpressad olja då den är bättre. Eller riktigt smör. JAg brukar ha det på deras grönsaker, makaroner,ris etc. Har också lite små tjejer som inte går upp i vikt fast dom äter samma som alla dom andra råttorna. Är väl som med människor, en del kan inte bli tjocka och en del kan inte bli smala.

Okey, nån speciell olja ni rekomenderar då som är kallpressad? Jag är så usel på att hitta saker i mataffärer när jag inte har nått namn :(
Igår fick tjejorna barnmat. gamlingen oliwia älskade det och satt och åt hur länge som helst, senare på kvällen hade hon som en bula på magen, så hon var nog proppmätt! XD

Mina brukar få olivolja, extra virgin. Den är kallpressad.

oh, okey :) Tack så mycket! ska pröva det. Men jag har en råtta som är lite tjockare än de andra, ska jag undvika att hon äter det då?

Ja, om hon är väldigt tjock kan du ju ha henne ute ur buren när gammeltanten får sin mat.

puttar upp den här gamla tråden…
Mina råttherrar börjar bli gamla och är inte aktiva längre, en av dem är hemskt svag i bakbenen dessutom… och matte matar dem med lite för mycket kolhydrater, så det blir besvärligt eftersom de blir tjocka.
Behöver lite tips på näringsrik och omtyckt gammelråttemat som inte innehåller så mycket kolhydrater!
har en "medfödd" fantasidefekt vad gäller matlagning och kan inte ens komma på vad jag själv ska äta till middag, så jag behöver mer än "proteinrikt" som exempel 
:)

Kyckling, rött kött, morot, ägg.. Undvik för mycket flingor, bröd, pasta och potatis samt sötade yoghurtprodukter. Lite fullkornspasta kan iofs vara fint, långsammare kolhydrater där. Grovt, fiberrikt bröd uppblött i äggula, olika kyckling/grönsaksröror.
#9 Bakbenssvaghet beror vanlighen på muskelförtvining orsakad av selenbrist. För att förhindra bakbenssvaghet bör råttorna få mycket skaldjur (tror de flesta ger oskalade räkor, men annat går bra det med) eller paranötter, eftersom det är rikt på selen.
Ge detta en gång i veckan redan i ung ålder för att förhindra muskelförtvining på äldre dagar, men det lindrar även besvären när råttorna redan är drabbade.

Tack för tipsen. Ska speciellt ta selentipset till mig. Idag känns det ovärderligt *tycker i råtta räkor* :)

Mina flickor älskar oskalade räkor, blir värsta kalaset. Och det är ju asbilligt att bara köpa ett par-tre styckna. Det värsta med är att man får leta sig fördärvad efter små räkbitar som de gömmer på de mest osannolika ställen. De stinker ju as redan efter en halv dag.. sist hittade jag en räkrumpa inkörd bakom toalådan - mellan buren och den utdragbara lådan, fint gömd av en massa nedproppat toapapper. Jäkla hamstrarflickor :P