Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1395 ggr
Grodan
0

När bleks roan

Fick en förfrågan: när bleks råttor med roananlaget? Vid vilken ålder?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

annelie-h
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min började blekas smått vid ca tre månaders ålder.. nu är hon 6månader och bläsen har suddats ut i ansiktet + hon har fullt med långa vita hårstrån i resten av pälsen.

på bilden… innan blekning

annelie-h
0

idag

annelie-h
0

ryggen.. och mina hello kitty strumpor.. inte min håriga arm till vänster:p

Ninja
0

Är det inte ungefär samma som med hur mycket en roan bleks, att det är ganska individuellt?

På min roan syndes blekningen på redan vid 6 veckor, med andra ord började det lite före det.

Grodan
0

Jo, det finns ju olika roananlag också, men antar att vi i Sverige enbart har en…?

Ninja
0

Ja så vitt jag vet så har vi bara en, kan blekningen och tidpunkten när det sätts igång variera kraftigt när det gäller samma anlag? Fast det kanske beror på icke renavel förresten..

Grodan
0

bra fråga ninja… Skrattande

Bullerbytjejen
0

Jag har två kullbröder, Knas började blekas mycket tidigare än Kodum, Knas har blekts mycket..genomgående över hela kroppen, endast ett smalt mörkare band längs ryggraden..Medans kodum har en mörkare fläck i nacken och på rumpen som fortfarande är kvar och dom är nu 4½ månad

Här ser man skillnaden, ser inte skallen på nån av dom men hehe, Baroons kropp e med på ett hörn också även hans huvud frånvarande på bild

(Jag tror dom tog den där bilden och tänkte ha på ett råttporrcommunity där dom inte ville visa sina ansiktet)

Daydreams
0

vilken cool blekning på den längst till höger. Kan du inte ta lite fler bilder på honom?

Bullerbytjejen
0

Har en del bilder på han, tog den där som båda syns på,
dom gillar inte att dela uppmärksamheten :-P

Bullerbytjejen
0

en till

Bullerbytjejen
0

en till.. dax att tvätta svansen också ser jag :-P

(sorry Kodum) 

Bullerbytjejen
0

Han har förövrigt sätt ut sån länge, medans Knas brorsan blektes snabbt och allt lixom, men det har fastnat lite kvar på Kodum, hehe vilket gärna får stanna tycker han ser oerhört charmig ut som han ser ut idag :D

ratpaw
0

Redan vid 4-6 veckors ålder börjar de blekas.

Åtminstone gjorde mina det :)

Beaver
0

Det är högst individuellt hur mycket de bleks.

gulzebra
0

Kollade igenom lite bilder från min gamla tjuvparningskull och de ser ut att ha börjat blekas smått vid 3 veckor…

Och bara för det så måste jag visa bild på den med sötaste blekningen av allihop ^^,

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

ratpaw
0

Åh så fin Kyss

LeTigre
0

#6 jag är inte kunnig i råttavel, men rent allmänt så påverkar ju många faktorer om/när vissa anlag en individ bär på gör sig gällande, i fallet roan handlar det om när. Miljön påverkar generna som påverkar miljön (det epigenetiska nätverket). Kanske är det några specifika faktorer som måste till, tex i kroppens övriga utveckling eller i miljön, innan anlaget aktiveras?

TienMu
0

Jag har 3 roans,2 av dem har jag haft sedan 4 veckor å 1 av dem sedan nyfödd…..å ja vet inte jag men ja tycker no de bleks å ändras lite hela tiden va typ svarta som små sen lite mer blyertsgrå sen började de bli vita/silvriga strån i de grå……min äldsta av dem har även rätt mycke grova svarta strån i blandat…..

Raja
0

Min hane började blekas vid ca tre månaders ålder. Efter några veckor slutade han blekas och har varit likadan sen dess.

Före… 

Raja
0

…och efter.

PaaatyPalm
0

#10 gu va fin :P , liknar nästan en verigated, om man inte hade vetat så :P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Grodan
0

#16 hur ser den ut idag? kan vara den blekningen som går från sidorna upp och lämnar en strimma med färg på ryggen - inte samma som de övriga

Kodum var ju nästan söt i sin blekning…

Grodan
0

#2 #3 oj, förlåt, men jag ser inget, kan du försöka ta nya foton?

Grodan
0

Någon som har koll på hur blekningsanlaget (roan) nedärvs? Är det polygener? Är de direkt kopplade till striped/husky? Kan en eubk, hd, var, ir, ca, bb med striped roan förälder bära på blekningsanlaget roan?

Styrs blekningen av vad föräldrarna har för blekningsanlag? Om bägge föräldrar är roan, blir du ungarna dubbelt blekta än om enbart ena föräldern är roan? Om bägge föräldrar är eubk och har en huskyförälder var och därmed får några husky i sin kull blir de roan?

annelie-h
0

ska ta bättre kort med kameran ist för mobilen:P

niffen
0

Jag hade ju en kull där, lite komiskt faktiskt, hälften var roans och andra hälften var svarta. Det roliga var att honorna (7st) var alla svarta (olika teckningar) utom Billbo, den enda roanen. Hos killaran var det tvärtom, alla var roans förutom Anton  ;D

Båda de "udda" råttorna sparade jag längre än de andra. Billbo kommer ju inte flytta härifrån men Anton flyttade till Ewa (saiop).

Bara deras pappa var gråfis medans Krullan(mamman) var helsvart, då…

De udda tjejorna---->

Nidnal
0

#25 Jag tror blekningen är direkt kopplad till huskyteckningen.

Men jag har sett 2 ambk med roan i släkten som blekts lite grann. Inte typisk roanblekning då, men de har blivit vita på nosen och även blivit lite ljusare på kroppen. Har tyvärr ingen bild då det inte är mina råttor…

Grodan
0

#27 haha… gråfis, vilket bra namn på roan

TacoBelle
0

Jag har haft en chocolat husky roan (Magnus) som blektes sådär roligt.

#23 Vad menar du är det en annan slags roan?

Grodan
0

#30 han var verkligen mumsig den där magnus…

menar precis det… Skrattande att det är en annan blekgen, mer vanlig utomlands

Daydreams
0

Här skrev Grodan om de olika blekningarna.

gulzebra
0

#23: Ingen aning, hon såldes och sen blev det krångel i nya hemmet, fick veta efteråt att hon sålts vidare. Har lite regpapper att skicka till den nya iaf så jag kan kolla om hon kan maila nån bild (har inte hennes mail, bara hemadress) :)
Var fler som blev sådär dock, bland annat Wishmaster, bara inte lika kraftigt och det försvann rätt snabbt. Han blev nästan helt vit, hade bara lite grått på ryggen och huvudet så man kunde precis ana lite av bläsen om man kollade riktigt noga.

På bilden är Wishmaster, 4 månader gammal

#30: Åh var det du som hade Magnus. Så sjukt snygg ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

Och så Wishmaster igen, här 10 månader gammal

Terato
0

#34 Det är så läckert att de kan blekas sådär mycket!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

niffen
0

Min Idefix då! På tal om råttor som bleks mycket  :P

Innan såg han ut som.. Vilken roan som helst, egentligen…

Sedan blev han såhär, lite grå bara…

(han är råttan längst upp)

niffen
0

Nu för tiden är han helt vit föruton en liten, liten ljusgrå fläck i nacken och en ännu mindre på rumpen… Och så har han lång och mysig päls också… (L)

Terato
0

#37 Det är faktiskt snyggt när de bleks sådär mycket! Men på den bilden ser man ändå lite skiftningar i pälsen tycker jag och det är nästan ännu snyggare!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

jaa superfint *gnäller lite på grabbarna här att dom ska skynda på lite* iaf knas som ändå blekts nästan helt, Kodum får gärna ha kvar sin rumpfläck tihii..

gulzebra
0

#34: Mjä… Tycker de ser så gamla och "skabbiga" ut när de blekts mycket. Not my cup of tea, typ Skrattande

TienMu
0

#37 å såå fin….så såg min Gizmo nästan ut nä han troligen hade blekts klart……

Tycker de är jättefina när de blir sådär kyligt vita! Har två pluttar härhemma som ja tror kommer å bli så….Skrattande

Här e gizmo…

TienMu
0

Hitta ingen bild på honom innan han for till råtthimmelen…då va han helt vit….

Karmatarerskanise
0

Min första råtta var mörkgrå när jag köpte honom och nästan helt vit när han gick bort. Har tyvärr inga bilder på datorn. Han började blekas vid 2 månader.

meilin
0

Min Fender blektes nästan ingenting under sin livstid. Han fick lite ljusa strån i det grå, och blektes lite vid ögonen och svansen. Annars behöll han all färg. :)

UpptagetNamn
0

Mina började blekas vid 2 månader ungefär..

annelie-h
0

är så lat så jag letade upp en gammal bild istället, bättre och större om ni klickar upp den ist..

annelie-h
0

jämfört med innan (tre-fyra månader tidigare)

empan-hampus
0

Här e min Hamilton

empan-hampus
0

Han börjar tappa sin gråa färg

Absinthe
0

Odi (ag hu ro) som liten.. redan börjat blekas lite och då var han precis hemkommen till mig och var 5 veckor gammal.

(Finns en bild på hans teckning innan han började blekas här)

Och här är Odi rätt så exakt ett år efter den första bilden jag tagit på honom och man kan inte se att han ens varit agouti till färgen.

R.I.P Odi  @-}-}---