Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 256 ggr
Terato
0

OT- skaffa kanin?

En kompis till mig har världens underbaraste kanin. En blå kille från en lokal zoobutik. Han kommer antagligen ifrån en uppfödare. Vet att de köpte in mycket djur från uppfödare som uppfödarna av olika(ofta estetiska) anledningar var missnöjda med.

Han är väldigt glad och social och hoppar alltid upp i knät när hon har gäster och vill hälsa. Lätt att lyfta väldigt avslappnad vid hantering. Otroooligt kelig och ändå lekfull. En självsäker kille. Dessutom är han redan rumsren och allt. Den perfekta kaninen med andra ord!

Nu är det så att de har skaffat hund. De har försökt ett tag att få djuren att funka men kaninen är inte riktigt sig själv i hundens närhet. Att omplacera hunden är det inte frågan om då detta är en orolig omplaceringsvalp som redan har det jobbigt som det är. Kaninen däremot är van att åka runt och trivs med alla människor.

…Och nu har hon frågat mig lite smått om jag kan tänka mig att ta hand om kaninen. Hon vet ju hur kär jag är i honom och hon vill ju helst inte omplacera men hon anser själv att det är en kanin som förtjänar ett bra hem. Sen tycker hon ju självklart att det vore toppen att han stannade inom hennes närmaste umgängeskrets.

Gaaaaad! Jag känner att jag egentligen inte vill ha för många burar här hemma. Och jag är ju osäker på hur råttorna kommer att funka med kaninen. Men jag är såå sugen! Hon sa att det inte alls är något säkert än och att jag ju kan prova hur det funkar och inte behöver säga nåt absolut. Men vet inte om jag vågar det. Då kanske jag blir för fäst vid honom!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Malin3033]
0

Om jag vore du skulle jag köra en provvecka alt. 2 veckor för att se kaninens och råttornas reaktion och hur det skulle fungera. Sedan får du ju fråga dig själv om du har tiden osv. Kaniner är nästan som hundar och vill vara ute hela tiden, tillskillnad från råttor kan ju inte kaninen sysselsätta sig så mycket i buren. (nu menade jag inte att råttorna kan sitta i sin bur dag ut och dag in, absolut inte!). Men kaninen kanske känner sig lika otrygg även med råttor? som sagt, jag skulle prova i en vecka eller två.

Reklamfritt
0

jag tkr defenitivt att du ska testa :P jätte kul att ha kanin =) Om du har tillgång till en stor trädgård kan du väl ha kaninen ute ? Då kanske inte råttorna och kaninen behöver träffas så mycket ?

Terato
0

Lägenheten som jag tittar på nu är på bottenplan så då skulle jag kunna ha en inhängnad. Grejen är den att jag vill ha mina råttor ute så mycket som möjligt med och de går faktiskt före.

Så om jag nu bestämmer mig för att ta hand om grabben så är det nästan ett krav att de ska kunna vara ute samtidigt(under uppsikt såklart). Sizzla, speciellt, är en vädligt aktiv råtta som är van att få röja runt när jag är hemma om dagarna och skulle inte må bra av att sitta i buren för mycket.

Någon som har erfarenhet av hur kanin och råttor funkar ihop?

teratos.r8or.se

Creation
0

Om du är väldigt osäker kan du ju fråga på kanin.ifokus! :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Terato
0

Sant! :)

Tänkte bara att råttor.iFokus vore ett smart alternativ eftersom folk här har råttor och förhoppningsvis är det även någon som har både råttor och kanin.

teratos.r8or.se

Grodan
0

Jag tycker kanin å råttor funkar bra. Har de hängöron kan råttorna retas lite genom att dra i öronen, annars är kaniner rätt bra med att säga ifrån.

Fast… kaniner kan ha bakterier som kan orsaka stora besvär hos råttor, ex bordetella.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Haha, ja han har hängöron. Lät lite roligt! Han är ascool med andra djur iaf har det visat sig och gillar katter och andra smådjur. Men det är en bestämd herre så han låter sig inte retas med!

Va? Ursh. Det lät inte alls något vidare. Kan man testa dem mot sådant?

teratos.r8or.se

Grodan
0

jupp, kan man, måste de gå ihop då?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Ja.. alltså, det är ju det skönaste med att flytta till eget. Att jag kan göra som jag vill med råttorna och ha dem ute med mig jämt. Jag vill liksom ha det så..

Men som sagt så sa ju min kompis att det gick bra att prova. Han är som sagt inte känslig för att flytta runt utan tycker snarare att det är spännande och dessutom känner han ju igen mig.

Men jag ska fundera lite till.. :)

teratos.r8or.se

gulzebra
0

Jag hade kanin förut, samtidigt som råttorna. De sprang löst samtidigt då kaninen levde lös, helt enkelt. Det var inga problem alls till en början utan de ignorerade varann för det mesta.

Men, sen sa kaninen ifrån när råttorna var i hans bur och sparkade en av grabbarna så han fick ett rivsår bara millimetrar från ena ögat. Sen dess skulle då inte jag ha kanin och råttor ihop iaf…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Terato
0

Ursh då..

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

åh jag tycker du ska testa :) var kollar du på lägenheter e det "in the A-hill jungle" eller ska du flytta längre bort ?

UlrikaD
0

Innan jag fick ge vika för min råttallergi hade jag 3 råttpojkar och 2 kaniner. Kaninerna gick lösa hela tiden. Och råttorna satt väl inte så mycket i bur de heller. Och det var ganska ofta man hittade en råtta som hade boat in sig under ett kaninöra. (vädurskaniner) De verkade trivas ihop jättebra. Råttorna tyckte kaninerna var jättebra att klättra på. När kaninerna inte ville leka mer så skuttade de bara iväg och råttorna hittade någon annan att klättar på. Typ katten.Räcka ut tungan

Terato
0

#12 Jag letar typ överallt. Har varit i Bomhus och tittat idag och har intresseanmält mig på två lägenheter i bomhus. Men vi får se var det blir..

#13 Hehe, ja de är ju ganska coola, kaniner.

Fast jag har bestämt mig nu. Det blir ingen kanin. Jag känner inte att jag vill binda upp mig för så lång tid.

teratos.r8or.se

Ninja
0

Jag skulle gärna ha kanin igen, men tvekar.. innekanin innebär hö inomhus så råttorna kan komma i kontakt med det (ohyrerisk), och jag tycker inte man får samma kontakt med en utekanin.. blir inte lika mycket umgänge.

DoD
0

jag hade kanin och råtta ihop de gick bra ute men kaninen var ganska revir benägen om råttan kom för när buren och hemsk om råttan sprang in i buren men tanya lärde sig att man inte ska gå in till sura kaniner :P

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta