Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1072 ggr
Mymlan
0

Råttor bor med Degu

zoo berättade idag att de har skaffat två tamråttor och dessa två går tillsammans med deras Degus i samma STORA bur. Hon säger det fungerar bra.

Ngn som hört att råttor bor i samma bur med annan art av djur och där det gått bra?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

PaaatyPalm
0

Jag har inte hört eller tästat men jag tror inte det går :P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Bullerbytjejen
0

det beror nog på hur gamla dom är, när jag va liten (och inte visste bättre) så hade jag mina råttor ihop me gerbiler i ett stort hemmabygge, dom va småttingar alla fyra, två gerbiler och två råttor, men när dom blev vuxna så gick det itne längre och jag fick sära på dom, men jag tror att även om dom går ihop, så blir dom nog f***ed up av att leva så tror jag, det är ju inte så dom SKA leva ihop med någon annan art så, kanske tappar det språk dom borde ha osv..även om dom inte bråkar så tror jag inte det är bra för dom i långa loppet..och hur är det med degusar äter dom samma mat som råttor, alltså ska ha färskmat och sånt? :S

DoD
1

min katt brukar gå in i den stora rått buren mina råttor blir bara glad å min katt är för snäll hon går bara runt å tvättar dom.. hon hade just haft ungar när jag skaffade tanya (gamråttan) och tanya va liten bäs så hon kanske är så snäll för att hon tutta på min katt molly:).. så molly tror nog alla råttor är henes små bäbisar :)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

pralin
0

#3 rofl, visst menar du tamråtta? för jag började direkt googla på gamråtta, för vad i helsike är det liksom? :P

Raja
1

Jag hade ett marsvin och en råtta ihop för några år sen. Råttan va ca fyra veckor och marsvinet fem och det funkade jättebra i några månader. Fick ta isär dom för hanen blev lite bufflig och skulle para sig hela tiden men han var aldrig aggresiv mot andra djur och båda funkade fint med artfränder efteråt.

Har även en hankatt som bara älskar råttorna. Är däremot inte så uppskattat när han ska ligga på dom eller försöker hitta en bra sovplats i deras bur Räcka ut tungan

Ninja
0

Det är inte tillåtet enligt L80 att hålla olika smådjursarter, förutom kanin och marsvin, tillsammans.

Mymlan
0

#6 Tror dessa skiter i det för annars skulle de ha gått in för hitta en degu kompis åt degusen de har. O de borde veta vad L80 är du hon jobbar på zoo i o f har de endast fiskar i butiken inga smådjur eller fåglar. Har tipsat om de jag vet har degu i sthlm i o f en enda jag vet har.

Ninja
0

#7 Man tycker att djuraffärer borde veta mycket mer än de gör, men tyvärr är det sällan det är så. Det finns många skräckexempel på okunskap trots att de måste besitta vissa kunskaper för att få ha en zoologisk affär. Ibland är det även som du skriver, att de skiter i det.. då är det bästa man kan göra att bussa djurskyddsinspektör på dom.

Grodan
0

Spännande. Kan degus rossla?

Jag vet att råttor kan smitta ekorrar av olika arter samt även möss och taggmöss med rossel.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickanW
0

Skillnaden mellan råttor och många gnagare vi har i bur är ju att råttan är rovdjur, vilket kan få hemska konsekvenser om de sitter med andra djur.

Visst kan man låta djur träffa varandra under uppsikt men jag tycker det är hemskt att låta t.ex. råtta och degus sitta tillsammans.

Mymlan
0

#10 Antar de lär sig den hårda vägen då den dagen kommer då det smäller, bara enormt synd om det djur som drabbas.

Grodan
0

Som jag skrev ovan kan råttor smitta flera olika gnagare med mycoplasma och även bli smittade av andra virus/bakterier av dem så jag tycker det är en dålig idée.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

niffen
0

#4 Hennes gamla råtta menar hon nog..   :P

Bassee
0

Jag provade min råtta med ett marsvin och dem fick bo i samma bur ett tag och det funkade jättebra….Trivdes verklogen tillsammans:)

Mischa
0

Låter mycket oseriöst.

Skulle aldrig experimentera med olika djurarter sådär, och råttor kan vara rätt så roviga, samt att dom har helt olika krav på foder.

≧◔◡◔≦

Terato
0

Jag tänker mest på vad det ger för signaler till köparna när man i zoobutiker visar att det är okej att blanda arter i samma bur sådär. Nej, jag gillar inte detta. Kanske bör anmälas?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Mymlan
0

#16 Hon har dem INTE på zoo, för de har bara Fiskar Inga smådjur eller fåglar där. Hon har dem privat hemma hos sig.