Vad är skillnad på kutterspån/sågspån.
Jag prata med en kompis hon har råttor och hon använder sågspån som hon köper på djuraffären och har till sina råttor. Och då frågade jag henne om det var så bra då jag hört att man inte ska använda det. Då sa hon att det var kutterspån man inte skulle använda och sågspån funkade bra. Sen om råttorna inte är så mycket i burbotten kunde man använda det, stämmer de?

Men sågspån borde ju vara ännu värre än kutterspån? För sågspån är ju som damm nästan 
Kutterspån är bättre än sågspån, det dammar inte lika mycket. Men ska man verkligenha spån alls? :S Tidningspapper känns nästan bättre även om det luktar ganska snabbt. Jag håler mig till Toa-lätt ^^ Det är superbra. ;)
alspån… bäst i världen!
Det var ju mer än dammet som är farligt. Fanns en tråd om det innan med fakta om ett giftigt ämne i någon tp av spån som framkallar cancer
Ja men det var väll cederspån eller något liknande..
Ceder innehåller eteriska oljor som är giftiga för råttor och vanligt spån från barrträd innehåller terpentin… om ni inte tror att det är skadligt så köp en flaska terpentin och sniffa det ett tag…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
asså.. så kutterspån är cancerframkallande?

#7: Ja…
oj då!… då är det asså bäst att.. vad är det bästa man kan ha då?

#9: Aspflis är nog det bästa, men toalätt är bra och ett billigare alternativ.
Jag hade toa-lätt och det fungerar bra
Finns ju spån som är urblåst på damm och det finns det vissa som använder. Jag vet dock inte vad det spånet är gjort av för träslag.
#12 Alspån (tror jag det var, möjligen aspspån.. eller båda?) brukar vara blåst.

vart kan man få tag på de olika trädslags spånen, för djurafärerna försöker bara få mig att köpa det dyraste och det är ju katt låda och sånt, och det är ju inte alltid så biligt det är ju en 300:- 400:- och det har jag i allafall inte alltid på mig.
kan dock råda att alldrig använda tidnings papper jag använde det i två månader under vintern för jag tyckte att jag skulle experimentera, och nu har jag en grön råtta :( inte så kul och det går inte bort.
men om man ska köpa kutterspån vart ska man få tag på det för jag hittar då bara sågspån inne i afärerna
#14 Jag har använt tidningspapper i några år nu och aldrig haft gröna råttor.. 
Det är kutterspån du hittar i affärer, det är myckoet ovanligt att de har sågspån. (sågspån är det fina damet du får när du sågar, kutterspån kommer från.. hyvel? eller nåt liknande).
Men om du läser inläggen här ovanför så ser du varför du bör undvika både sågspån och kutterspån. :)

Alla Barrträd innehåller olika höga grader av eteriska oljor och Terpentin. Så Spån/flis från Fur(tall), Gran, Ceder, En, Cypress är ganska oanvändbart. Tyvärr är det billiga spån man hittar här nästan alltid Furu, Djuraffärer håller sig ibland med Ceder (men det är bara i mindre förpackningar).
Jag har aldrig lyckats hitta spån från Lövträ ute, men eftersom så många säger att det finns så letar jag antagligen inte tillräckligt noga…
Själv har jag hört att Toa-Lätt och likanande produkter är uttorkande och bara bör användas i Toaletten.
Nu när jag skall till att snickra en ny bur så funderar jag på att använda trasmattor på den övre våningen. Dessa går att ta ut och tvätta (och kan vara kul att bita och riva i). Jag tänker experimentera med trassel (var försiktiga, så ni får en ren produkt, en del märken innehåller kemikalier som får Terpentin att likna rena hälsokuren) i nedervåningen, där de (förhoppningsvis) boar.
nangiljala Uttorkande? Vad skulle det torka ut?
Mina råttor hade aldrig några problem, och det är ju trots allt inte på botten de brukar vara. Friska råttor klättrar och gillar att vara högt i buren.

@Hera
Utorkande på Tassarna. Har inte upplevt det själv (eftersom jag inte testat produkten i fråga) Jag kan naturligtvis ha helt fel, eller så var det andra former av "kattströ" man skulle undvika.
Det är 10årsen jag hadde råttor (eller gnagare överhuvudtaget) sist, så om mina kunskaper är förbi sitt bästföre datum hoppas jag att ni rättar mig. Trotts allt så reggade jag mig för att uppdatera minna kunskaper och få fräsch input :P
Det är andra sorter, ngn typ av kattsand är uttårkande.

aight Då var det avgjort =)
Toalätt Bra
kattströ Dåligt
men för att återgå till ämnet (SPÅN) Ni som använder spån från Asp/Ask/andra lövträd, var får ni tag på det? Man verkar på forumen jag kollar vara övereens om att det är strömaterialens Rolls Royce, och minna vänner förtjännar det bästa B)
@Nutiz
När du skriver Flis, menar då samma typ som man använder som täckmaterial i trädgården? För det är juh betydligt mycket grovare än hyvel/kutterspån.

ratata, ja kan tyvär inte visa dig en bild på henne när hon är grön eftersom hon bara är grön i viss ljus och min kamera är aldelse för bra för att det ska komma fram, men jag märkte det när jag var ute och gick med mamma hunden och så tog jag med rådisen ut på en svän och lyfte upp henne föra att sätta henne på axseln och märkte att hon var grön i sol sken och det. fick mig att undra om det var antingen maten som jag nyligen hadde köpt till henne som var ny eller om det var att jag hadde tidnings paper så jag tog bort tidnings papret och slängde maten för att vara på säkra sidan. men jag tror messt på att det var tidnings papret. har försökt tvätta henne men det går inte bort.

#20 Jag får tag på aspspån från zoobutik. En påse pressat på 20 liter kostar 128 kr här och det räcker en evighet.
Alla zoobutiker tar itne hem det men många grossister har det tydligen så det är bara att tjata!
Älskar mina stora små vänner..
#22 det hör då till ovanligheter att en råtta blir färgad av vanligt tidningspapper. Mina råttor hade tidningspapper med toa-lätt i 3 år och ingen av dem fick färg :)

#22 Ja, jag tror nog också att det var tidningarna i så fall, mat som färgar råttor gröna måste ju vara radioaktiv :P
Mina råttor har lite lekkartonger här och var i rummet, dessa är fyllda med ihopknycklat tidningspapper och vad jag vet har det aldrig färgat av sig på dem. Läskigt om man kunde läsa en hel artickel på sin råtta.. :P

kutterspån - terpentin = canser :/