Råttflytt- Igen!
Jag kommer inom kort att flytta ifrån min sambo. Känner att jag behöver ett place of my own.
Hur kommer det här att påverka råttorna? Jag menar, en flytt till! Innan de bodde hos mig var de ju barberare men de blev sämre när de kom hit. Så man märker ju att de är väldigt känsliga mot stress.
Hur ska man göra för att underlätta flytten så mycket som möjligt för dem?
Ta med sig mycket härifrån och se till att de har samma bur och kanske inte tvätta buren samma dag? Jag har tänkt att jag borde låta bli att tvätta mina sängkläder osv så att de har så mycket hemtama lukter med sig som möjligt när vi kommer dit och se till att råttorna är det sista som flyttar in så att de ska få slippa flyttstressen. Och att inte införa några nya djur i flocken förrän de blivit hemmastadda i den nya lägenheten.
Något annat man kan tänka på?
Älskar mina stora små vänner..
Samma här, har precis flyttat med en flock innehållande bla en stresskänslig dam. I hennes fall rossel dock.
Jag skrev en tråd om det här har jag för mig där jag fick en del tips, så du kan söka efter den :) Hur som helst så tog jag råttorna sist av allt typ. Fixade så det är ordning innan jag tog hem råttorna så de skulle slippa röran och stressen när man ska fixa allting. Efter grovjobbet och råttflytten så tar jag hit mina grejer succesivt (flyttade hemifrån bara 100 meter bort, annars hade det aldrig funkat med den successiva flytten) så det blir inte så rörigt och stressigt så Elsa kan stressas av det heller.
Fungerade alldeles utmärkt och något rossel har inte synts till 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Tack så mycket! Jag ska se om jag hittar tråden..
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Förra gången de flyttade var det tre nya saker
- flyttade från flockvänner
- flyttade till nytt hem, ny bur, ny miljö
- byta matte/husse
Denna gång blir det bara en sak
- byta miljö
bur, kompis o matte följer ju med, så jag tror inte det blir lika stressande denna gång

Så sant, så sant..
Jag hoppas de klarar de utan större problem. Man kanske får räkna med att barberingen blir sämre för ett tag men så är det ju bara.
Förresten kommer en av deras gamla flockvänner att komma hit också en dag!
åh, vad kul, vem då? Flundra eller Spiken?

Jag har kommit överens med Ellen om att den råttanten som blir kvar sist hos henne ska få komma hem hit. Så jag vet ju inte vilken av dem det blir!
Förresten har jag funderat lite över det med. Är det jobbigare för äldre råttor att flytta och anpassa sig i en flock? Sizzla och Klara verkar ju iaf vara väldigt snälla mot andra råttor.
tror spiken klarar det bättre än flundra, men de är ju bägge 2 år så det är ju ingen jättehit å utsätta dem för flytt i så hög ålder - tycker jag!

..Nej, jag har funderat på det jag med. Tror du att de skulle klara av det bättre om de skulle flytta tillsammans?
Det är ju att väga fördelar och nackdelar. Vad mår en råtta bäst av? Att gå igenom en jobbig flytt för att få kamrater eller att få leva sina sista dagar ensam, men slippa jobbig flytt?