Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 386 ggr
Lells
0

Framtida Planer - Vill ha råd

Inom ett halv år/år så har jag tänkt mig att bli medlem i SRS.

Och detta för att i framtiden möjligtvis bli en bra uppfödare, vilket är en stor dröm för mig.

Har därför ett par frågor som jag hoppas få svar på från dem som själva är uppfödare :)

1. Jag har reggat mig i SRS, hur går då provåret till? Hur bör man gå till väga rent generellt?

2. Just vad bör man veta och läsa på om och vart hittar man all denna fakta?

3. Bör man avla endast på uppfödar-råttor eller kan man avla på en zooråtta till att börja med? 

4. När anses man vara redo att ta sin första kull?

5. Berätta hur ni gjorde i början Glad Vad var svårast, jobbigast m.m

TacoBelle
0

Försöker svara, hoppas jag inte glömt något. Jag går under provår till att bli reggad uppfödare.

1. Jag har reggat mig i SRS, hur går då provåret till? Hur bör man gå till väga rent generellt?

*Först och främst måste du vara över 16 år och ha varit medlem i SRS i minst ett år innan du får ansöka om att bli registrerad uppfödare. När du varit det får du ett uppfödarprov som du måste klara, samt betala in 300 kronor i registreringsavgift. Du måste också registrera alla dina råttor. Därefter påbörjar du ditt provår där du förbinder dig att följa SRS regler gällande råttor samt ställa ut tänkta avelsråttor och få minst två kvalitetsettor i standard och minst två A i pet. När provåret är slut får du göra om frågor på provet om du missade något och sedan tar uppfödarregistratorn beslut om du godkänns eller ej.

2. Just vad bör man veta och läsa på om och vart hittar man all denna fakta?

*Det bästa är att ha en bra mentor som du kan fråga allt. Läs mycket på nätet men var noga med att kolla upp fakta så du inte lär dig fel. Läs Grodans bok "Den fantastiska sällskapsråttan" (finns att låna på bibblan). Det allra viktigaste är att veta om korrekt skötsel av råttan (med allt vad det innebär av foder, bur osv), lite grundläggande genetik, hur man tar hand om en blivande råttmamma och kullen osv.

3. Bör man avla endast på uppfödar-råttor eller kan man avla på en zooråtta till att börja med? 

*Nej bäst är att börja avla på råttor med känd och bra bakgrund. För att avla på zooråttor måste man ha mer erfarenhet och om den ena är en zooråtta är det bäst om den andra är en råtta med dokumenterad bakgrund.

4. När anses man vara redo att ta sin första kull?

*När man har kunskap, bra råttor, tid, råd och tålamod!

5. Berätta hur ni gjorde i början Glad Vad var svårast, jobbigast m.m

*Svårast var att få tag i bra råttor. Och att inte avla bara för att man var sugen på bäbisar utan vänta tills man hade ett bra par. Och så tyckte jag det var extremt frustrerande när man hade perfekta honor som gick tomma. Då blev man ledsen.

wintermynta
0

Eftersom Tacobelle har svarat så bra väljer jag att bara svara på fråga nummer 5

Jag började med att köpa råttor från olika uppf. Det kan vara bra att börja med hanar eftersom dom bör vara äldre. Sen gick jag på så mycket utställningar jag kunde och satt som sekreterar ibland. Skaffa mig en jättebra mentor som jag kan bolla allt med. Det jobbigast var/är att jag hade och har sån extrem otur med allt. Bra avelsmatrial är oxå svårt att hitta speciellt eftersom jag är helt emot avel på zooråttor.

Grodan
0

Sånt här blir jag glad av! Skrattande

En viktig sak är att fundera på vilken variant man vill föda upp, kontakta uppfödare i Sverige och utomlands som föder upp varianten och ta reda på så mycket som möjligt om hur man lämpligen avlar varianten. Det är en stor fördel om det är en variant som är lätt att avla. Vill man föda upp flera varianter är det en fördel om de går att kombinera i aveln. Syftet med aveln bör ju vara att förutom att föda upp sällskapsråttor också berika råttvärlden med något.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️