Råttorna bråkar!
Jag har i dagarna fått hem två stycken underbar dumbo tjejer. Problemet är bara att det blir bråk mellan min ena råtta och bebbarna. Riktigt högjuda bråk. Jag har kollat dem noga och ingen har några synliga skador, bettmärken eller liknande. Kan det vara så att den äldre råttan bara vill markera sin plats i rangordningen eller? Ledar råttan har inte visat några tendenser agressiva tendenser alls.
Kan det gå över, kan jag göra något? Vill dessutom tilläga att hon bråkar inte hela tiden utan lite då och då.
Hjälp.

Jag är ingen expert men jag skulle inte tro att det är något egentligt bekymmer om ingen blir skadad och det bara sker då och då? Tror det är naturligt att rang bestäms när nya flockmedlemmar kommer till.
Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Bråken uppkommer flera gånger varje dag, mest på kvällen. Men som sagt hon kan lika gärna gå fram till bebbarna , nosa på dem och gå där ifrån.
jag tror också det handlar om dominans, dom kollar vem som bestämer i flocken. självklart så tror jag din gamla råtta vill visa dom nya bebbarna vem som bestämer.. jag skulle vänta ett tag och se hur det går.. men håll koll hela tiden så det inte blir några skador.. märker du att det går för "hårt" till skulle jag kanske börja med att sätta dom i en annan bur brevid så dom iaf får chansen att lukta på varann.. men det är min mening!
// Vanessa
Låt dom lösa det där själva. Det brukar bli gruff när råttor träffas, och det kan hålla på ett tag. Bara ingen skadas så är det inget man behöver oroa sig för.
Men hur är det sen, när de blir äldre. Då ska råttor inte bråka med varandra alls om det är bra råttor? Har jag fattat det rätt då?