Stimulera rovdjuret
Jag har en extralekbur till mössen där de får vara ibland. Det är en gallerbur med massvis av svårdiskade leksaker så de får bara vara där ibland..
Men när den är tom så brukar jag låta råttorna få ränna runt där i. De tycker det är jättespännande. Tänk om de hittade en mus att bita ihjäl, tänker de! Ursh, vilka monster de är.
Ibland har jag tagit bomaterial från mössens hem och stoppat in i en toarulle så att de får terrorisera rullen. Jag är övertygad om att råttorna har en dödarinstinkt precis som hundar och har ett behov av att få utlopp för detta..
Vågar inte tänka på vad som skulle hända om de kom åt mössen på riktigt! Men de bor i inbrytningssäkra burar och i ett annat rum..
Brukar du stimulera rovdjuret i dina råttor?
Älskar mina stora små vänner..

Men usch vfr gör du så? haha
Inte ska man trigga djuren till att vilja vara aggresiva och väcka deras rovdjurskänslor. Eller råttor är ju inte rovdjur helt och hållet så men endå. Tänk om dom verkligen vill komma åt dina söta små möss sen! :P

Jag hängde in en toarulle med lite papper kvar på och mina tjejer verkligen älskade det!
I början försökte dom bädda med det men insåg att det var för jobbigt att dra runt på, så dom nöjde sig med att ha det som liggunderlag på ovanvåningen 

#1 Alltså, de har nog ihjäl mössen vilket som om de skulle få tag i dem. Men de står på en säker plats! Mössen lider ju inte av de här lekarna. De är fullt ovetande! :) Brukar göra bollar av mössens sovmaterial till min kompis katter också.
Jag menar att man stimulerar ju hundars dödarbehov på många sätt. Jag märker ju att de tycker det är spännande. Lukter är så himla viktigt för de här djuren. Eftersom de aldrig kommer kunna få döda någonting på riktigt så får jag leka med dem att de gör det. Självklart har de inte samma behov som hundar som är riktiga rovdjur. Men man har ju sett att råttorna är grymmare än man kan tro och det finns nog mer där än man anar.
Jag brukar låta dem jaga snören med saker på också. Eller leka med en sån där stav med fjädrar på.
#4 har du bara en råtta? Råttor mår ju inte bra av att vara ensamma…
#0 Haha, inte för att jag kan säga att mina hundar har ngn dödar instinkt :P Men nej, jag gör inget sådant för mina råttor. De bryr sig inte om andra djur så jättemkt. Haha, de fattar inte ens att vara rädd för hundarna :P
Jag hade en råttkille en gång som älskade att spåra upp spindlar och döda dem. I och med att vi bodde i en vindslägenhet och att Ivan hade lärt sig att öppna (och stänga) buren själv blev det en hel del spindlar som mötte sitt öde när Ivan var på jaktstigen.
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr
#7 Jo nog har dom jaktinstinkt alltid. Mina råttor var på rymmen en gång eftersom jag öppnat två luckor i buren och bara kommit ihåg att stänga den ena och inte den andra. Den ena satt i fönstret och grävde ur jorden i varenda blomkruka och den andra var på jakt efter min pappas burfåglar. (han hade tillochmed tagit sig in i fågelburen) Som tur var kom varken fåglar eller råtta till skada! :O

#5 Nejdå, jag kan försäkra dig om att Casiopeia har fler än en råtta. Har för mig att hon har en fem-sex stycken! :)

Jag leker med en korpfjäder jag hittat på golvet och råttorna jagar den för fullt, mycket bra motion både för dom och mig ska tilläggas så ja jag stimulerar deras jaktinstinkt defenitivt :D
när jag gick i skolan så hade vi två råttor hos min kille, och en mus som bodde i hans bokhylla, råttorna satt i bur och när vi hade dom ute lösa så hade vi musen instängd, men en dag när vi kom hem från skolan så hade råttorna tagit sig ut, och vi hittade daniels lilla Pippin uppfläkt från head to toe så to speak, usch det va hemskt, enda trösten vi hade va att det förmodligen gick väldigt fort.. så om ni vet att det kanske inte gör det så säg inget, jag lever fortfarande i den illussionen, tack på förhand :-P

Jag skulle inte drömma om att ha råttorna och mössen i samma rum! Brukar hålla dörren stängd till råttorna av flera anledningar.
Jag vet också att mössen älskar råttorna, speciellt Pippi, min röda. Hon springer fram på en gång hon ser råttorna och vill hälsa. Sån är hon.
De är ena rovdjur, råttorna. :P Men det är särskilt Klara som gillar att jaga saker. Hon älskar ju att brottas med mina händer också! Också brukar och leknafsas med händerna när hon väl får tag i dem. Det är så härligt! Hon är som en blandning mellan katt och hund på nåt sätt!
ne nu skulle jag inte heller ha det, men då på den tiden så visste man ju inte så mycket bättre än så, vi tyckte det va härligt att hon bodde i bokhyllan lixom, och jag fattar inte än idag hur råttorna kom upp, trots att min rudi här är en riktig klätterapa ,men på plan och lackat och målat trä lixom, dom måste druckit red bull, eller någon föregångare iaf :-P hihi pippi och pippin :P

Mina råttor var galet intresserade av mössen förut. Men det har avtagit. JAG tror att det är bra att låta dem få lukta på och undersöka deras grejer. Det tar edgen av det lite grann, på något vis.
Undrar hur det blir sen när jag flyttar till en etta. Skulle vara asjobbigt om råttorna kommer att vara för intresserade av musburen.
Jag har tänkt att mössen ska få råttornas gamla bur sen när jag byggt nytt åt ratsen. Den är in- och utbrytningssäker. Dessutom sitter vädringsgallret på ett sånt sätt att inga mustassar kan komma i närheten av det. Blir skoj för dem att få så stort!