Dålig syn??Snälla svara =)
Min råtta Elvis (rödögd) verkar ha dålig syn… han letar sig fram tex när man ska ge honom en matbit, dom andra råttorna tar den direkt medans han måste söka sig till den.. ser rödögda råttor sämre? Eller är det bara han som ser lite dåligt? Snälla vill ha ett svar
PS. Bild på honom finns i mitt fotoalbum…

Ja, dom ser dåligare väll?
Vissa röd-ögda råttor kan ställa sej och lixom 'vagga' fram och tillbaka.
Men om man tänker sig i hans situation, ser han suddigt eller e han hel blind???
Ingen råtta ser ju bra, så han ser nog väldigt suddigt.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ingen anig faktiskt :/
Blir han typ rädd om du sträcker fram handen ganska snabbt presis frammför ansiktet?
Iallafall så är det ine livsfarligt om råttan är blind, dom kan ju leva med det, eftersom dom har bra hörsel (:
Okej tack för svaren hittills <3

http://www.ratbehavior.org/RatVision.htm#NormalRatVision
Längst ner i länken har du tre bildexempel som visar hur råttor antas se :)
Albinos/rödögda har sämre syn än djur med "vanliga" ögon
/Karoline.
#6 Tack då vet jag på ett ungefär
Sen tror jag det e lite olika mellan olika rödögda individer, endel verkar se sämre än andra. Det e så jag uppfattat det med dom jag haft i alla fall…
Okej, det här kanske är normalt men han har något svart sträck i ena ögat och på andra är det nästan ingenting…
Läs ämnet: Röda ögon.
/Karoline.

#11 Ursäkta att jag frågar men på vilket sätt svarar det på TS fråga att läsa din bärsärkar tråd? Att det är en defekt? Jaha? Vad hjälper det TS?
Vad finns det sagt i din röda ögon tråd som inte står här? Som är till hjälp då menar jag??
#12: Förlåt så hemskt mycket. Jag tänkte bara tipsa henne att läsa den tråden. Ursäkta, ursäkta.
/Karoline.
Det står inget om sträcket jag frågar om i din tråd om röda ögon..