hanar eller honor?
Vad tycker ni är bäst, 2st hanar eller 2st honor? Vilka skillnader upplever man? Och ni som eventuellt haft både och, vilket var roligast?
Båda sorterna är lika bra,bara det att hanar luktar mer änn honor och är lugnare men honorna är mycket mer lätt lärda änn hanarna.
Lycka till med råttorna

vi har tre honor och 2 hanar. Honorna har väldigt mycket spring i benen och är inte så jätte mycket för att gosa :P Hanar är väldigt lugna och väldigt gosiga. Tycker inte det är så stor skillnad på lukt, städar man offta så märks de inte alls
Så omdu är ute efter råtter du kan ligga å gosa med framför tv så är de ´hanar du ska ha Och om du vill tävla ex agility och är livlig själv så passar honor bra :D
Hehe ok, egentligen vill man väl ha både och, lekfull och gosig. men om det är antingen eller som gäller måste jag nog säga att jag föredrar ett gosigt djur.

Jag har två riktigt gosiga honor, så det beror nog lite på vilka individer man får också!
Saken är den attt hanar är mer lugna. Så vill man ha en råtta med spring i benen ska man ta honor.
som kön så föredrar jag honor då jag aldrig haft något strul med dem. Ny råtta. hälsa soffa. ini buren. bästa kompisar. Medan hanarna har alltid strulat på något sätt. Det har kommit aggressiva saker osv men det beror ju eg inte på könet utan frö att jag fått dåliga råttor. Fast det betyder inte att jag inte älskar individer av hanarna :) min gosplutt felix är underbart go och kelig.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Varför säger alla att hanar luktar mer? Mina luktar inte?

Allt beror ju på hur ofta man städar och vilket bottenmaterial man har. Och så kan det nog skilja mellan individer. Men generellt så luktar nog hanar mer.
Mina råttors kiss luktar ingenting faktiskt. Väääldans skönt :)

Personligen har jag alltid föredragit hanar; de är större och lugnare och så himla mysiga att gosa med. Har haft flera hanråttor utan att det har luktat så jag säger som zimzon att det hänger mycket på att man städar buren regelbundet. :)