Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 636 ggr
piaca
0

Boende i Stockholm

Har funderat lite på vad jag vill göra i mitt liv och har kommit fram till att jag är lite sugen att plugga något inom rese/turism och detta då i Sthlm.
Kommer att isåfall börja om två år (om man kommer in dvs Razz)

Då är det det där med boende som börjar oroa lite.. Vill bo nära grönområden då jag har katter, vill kunna släppa ut dem. Det är nästan det ända kravet.

Så! Ni som bor i och runt stockholm. Har ni tips & idéer på vart man ska kolla? Och hur lång kö är det egentligen på lägenheter?
tips på bra sidor att kolla in? Min sambo kommer att flytta med och söka jobb (han flyttar först han får jobb) så en inkomst iaf kommer vi att ha Very Happy Min sambo har gett förslaget Kungens kurva. Är det bra där?

Dahh! Har ont i magen på att bryta upp från ett fast jobb och dra till andra sidan Sverige ifrån mitt älskade västkust.. Men måste göra nått nytt nu i mitt liv! Confused

Help

Grodan
0

Kungens Kurva är Skärholmen! Jag tycker det är skitbra där. Förutom att ha IKEA och Heron City + en mängd stora butikskedjor i närheten så är Skärholmens Centrum stort som tusan och det finns mycket god mat att äta på div små kebabhak där. På torget säljs grönsaker o frukt året runt och tunnelbana finns. Perfa!

Dock är det inte speciellt billiga hyror. Billigast i Stockholm är nog Högdalen/Bandhagen/Hökarängen (förutom de mest sunkiga ghetton, men dem rekommenderar jag ju inte). Men det är väl bara att glo på andrahandslägenheter som uthyres?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

niffen
0

Flytta till Kungens Kurva!! Då kan ju vi träffas varje dag :D

Men Segeltorp, Fruängen nånstans eller Skärholmen? Själv bor jag i Vårby Gård, och det är inte att rekommendera… Fast det kan vara "dåligt" bara för att jag bott i exakt samma lägenhet sen jag kom hem från BB, liksom :P Annars är det väldigt grönt häromkring. Mycket småskogar och gräsplättar… Nära till i princip allt, vi har en liten mysig bowlinghall typ 20 meter från oss där vi hänger ganska ofta… Vårby ligger ju två tunnelbanestationer från Skäris och gångavstånd till Heron City. Annars kanske du vill flytta till typ Tumba eller Tullinge?

sussa08
0

Jag skulle inte rekommendera skärholmen för kattägare… Så mycket stora vägar där :( Då är tumba eller tullinge mycket bättre! Huddinge är ok men också mycke tunga vägar :(

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Grodan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

usch, näääääää, tumba, tullinge å huddinge e ju PENDELTÅG!!! (suger!)

det är ganska svårt att bo vid Kungens Kurva - är som sussa_08 skriver en stor väg med avfarter/påfarter å jox. Finns heller inga bostäder där. Så man får räkna med att bo 10-20 miners promenad från Kungens Kurva…

Babbett
0

Järfälla kommun är en kommun med rätt mycket grönt och skönt. De har flera hundrastgårdar och 3 naturreservat (1 av de är integrerad i ett av de andra).

Det tar 13-18 min med pendel in till t-centralen beroende på vilken kommundel man bor i.

Jakobsberg är kommuncentum fast jag skulle nog välja att bo i tex. Barkarby…ev. Kallhäll. Viksjö är bra men för långt från pendeln, man måste åka buss mellan..

Ett stort plus är såklart närhet till råttutställningarna :-P

http://www.jarfalla.se/

niffen
0

Usch.. Pappas kompis bodde i Järfälla och hade tre katter, varav en blev påkörd på väg och en blev sparkad på… Den katten överlevde och tog inte så mycket skada. Det var en gammal gubbe som hade sett några ungdomar gå fram och sparka, men gubben hade "hostat till" med flit för att skrämma bort dom så killarna han bara sparka en gång… Men nu ska jag inte berätta hemska historier utan önska lycka till, till letandet av bostad :D xD

piaca
0

hehe vad gulliga ni är som vill hjälpa mig!

Jag bryr mig egentligen inte så mycket vad det är för ställe, det ända jag vill att utan att vara orolig kunna släppa ut katterna.. Vill inte att de ska bli innekatter men i värsta fall får väl det ske..

Hoppas verkligen att det kommer att lösa sig! Vill verkligen detta och det är så skönt att äntligen veta efter alla år, vad man vill göra i framtiden!                                                                    

Vet att jag inte kommer att bo i sthlm i resten av mitt liv (västkusten i mitt hjärta) men längtar att få bo nån annanstans! :P

Grodan
0

du kan gå ut med dem i sele… LOL

niffen
0

"Där kommer hon med råttor och katter i sele *gömma sig*"

Tänker på kattanten i simpsons  xD Kommer du där men 20 råttor klängande på axlarna/huvet och katter i sele  (a)

zickan
0

mycket rån på skärholmen, rätt dåliga barn skolor med.

jordbro är det enkelt att få bostad men där får man inte ha katter löst utomhus. jag gillar haninge centrum. Uselt ställe att uppfostra barn för. bra ställe när man inte vil lha så hårda regler.
rätt lugnt hela området om man inte äger bil.

Lidingö skulle jag rekomendera, även hässelby strand. Båpde har bra grönområden och rätt lugna. Snygga lghter. och nära vatten.

Farsta ligger nära stan och man kan nå både tunnelbana och pendeltåget. Hyrorna är helt okej men pizzeriorna smakar uselt. Hamnar man i Hökarängen så får man ett bra barn/ungdoms område. Lugnt och katterna får vara utomhus. Även cykel avstånd till gullmarsplan.

Årsta skulle en kompis till mig säga. Ligger tillräkligt långt ifrån för att vara hyffsat lugn men man kan ändå ta sig in till stan på 10 min. Vissa av deras lghter är även super snygga samt att nästan all komunikation går igenom årsta.

Västra skogen i solna har bra skogsområde. katter tillåtna utomhus. Höga lghter så man har bra utsikt över sjö och skog. Finns ett par nybyggda lghter där just nu som blev klara för 1-2 år sedan. Bra student bostäder på andra sidan tåget. Nära stan men tyvärr så kan man inte vara rulltrapps rädd. Sthlms längsta rulltrappa är just där.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Jag har släpt allt i mitt liv två gånger nu.
Först så  flyttade jag till sthlm från gotland med endast en ikea kasse med min dator och en ryggsäck med kläder. Därifrån har jag flyttat runt på ett antal bostäder.

nu har jag precis släppt sthlm för att flytta lååångt ut i skogen i västmanland. sade upp mig från jobbet och drog.
Änså länge äe det skönt men får man inge jobb snart kan det bli lite surt. Vänner får man ganska lätt om man skulle börja plugga, då får man ju även pengar så det är ju en bra möjlighet att se sig om lite ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Babbett
0

#10 Jorbro, Lidingö, Farsta ligger INTE nära stan. Då ligger ju Kungsängen närmre :-P

niffen
0

Skärholmen byggs ju om delvis för att hindra rån… :P  Inte huvudmålet, men dom glasar ju in det mesta för att det ska vara svår flyktväg, liksom… Just i skärholmen finns ju en kunskapsskola och en annan skola, och två busshållplatser därifrån ligger den bästa skolan man kan tänka sig! Juringeskolan en montessoriskola där inte vem som helst kommer in, där gick jag i 3:an,4:an och 5:an.. Men den går bara upp till 6:an, tyvärr, och alla mina kompisar skulle byta till en skola en hållplats därifrån, så jag fick också göra det :P