Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 543 ggr
Chippers
0

Ååh vad jag längtar! =)

Den 10 mars ska jag få hem mina två råttor Athena & Elektra! =D Längtar jääättemkt =) Precis 4 veckor kvar, kommer ju kännas som evigheter =P

Tänkte bara höra om ni har några bra nybörjartips? =) Eftersom att det här blir mina två första råttor som jag skaffar.

Bur har jag, inte speciellt stor, men jag ska nog köpa en större bur när töserna växt till sig lite. Buren har tre våningar, och är 100 cm bred, 80 hög och drygt 50 cm djup. Jag tycker iofs att den är väldigt stor =P Men de kanske behöver en mkt högre bur sen?

Iaf, så tänkte jag ha en hängmatta, ett hus, ett rör, toalåda (för marsvin & kanin, men den borde väl fungera ändå?), stege, toalettrullar.. och två-tre matskålar samt en vattenflaska då. Räcker det till en början? :)

Jag tänkte blanda egen mat till dom, den som alltid ska finnas i skålen, och då tänkte jag blanda i:

Müsli med alla fyra sädesslag (och utan socker?)
Rispuffar
Flingor utan socker
Frön (inte för mkt)
Knäckebröd
Havregryn (?)
Russin

Som bottenströ tänkte jag använda lite toa-lätt samt rivet tidningspapper. Eller endast toa-lätt… vet inte vad jag ska ha i toalådan bara.

Är det nåt speciellt jag ska tänka på när jag får hem dom? :)

RatLover
0

Det där låter jättebra! För det första ska du låta dom inspektera deras bur, så dom får lära känna den nya miljön. Är dom handtama? Om dom inte är det så är det inte så bra att låta dom springa runt lösa, om man hemsk gärna vill låta dom göra det så får du hålla bra koll på dom :) Det finns så mycket dom små hårbollarna kan hitta på ;) Och grattis till dom första råttorna!

LeTigre
0

Det låter jättebra och den buren du har funkar bra till två råttor så du måste inte skaffa större om du inte vill :)

Du kan börja med att inte ha så jättemycket hus och andra gömställen i buren och istället låta dem leka med dig så mycket du bara har tid med, var med dem hela tiden du kan den första tiden så att de lär känna dig och du dem. Om du undrar över något när de kommer är det ju bara att komma hit och fråga :)

Bella-R
0

Åh, va kul med tamråttor! Lycka till.. har själv inga, men skulle jätte gärna vilja ha. Lycka till iaf! :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Grodan
0

Tyckte inte din foderblandning såg så intressant ut tyvärr. Jag har skrivit ett par trådar här om bra blandning, samt hur mkt som helst på mus-ifokus… (har du inte läst dem?)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LeTigre
0

sök på grodblandning, den tråden innehåller recept :)

cykelpump
0

Grattid (: Ska med få hem mina första råttor runt då :D ^^

Chippers
0

#1 Aa, dom är handtama =) Tack!
#2 Aha okej, så bra =) Men jag får se om jag köper en större sen eller inte ^^ Aa, det ska jag göra =)
#3 Tack!
#4 Aha okej.. jo, jag har läst vissa trådar om mat, och tog lite tips därifrån, men jag kan kolla ännu mer, och blanda i fler goda grejer =D
#6 Tack =) Okej, vad roligt :D

Mymlan
0

#0 Råttor ska inte endast leva på Torrfoder.. De ska även ha blötfoder sådant ni äter själva som ska inte vara kryddstarkt o ej för mkt salt.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Chippers
0

#8 Ja, klart jag vet det =)

Millie
0

Grattis, vad kul!!

SamanthaJones
0

thih, vilken gullig tråd :) Jag vet iaf att athena o elektra kommer bli älskade :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar