Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 913 ggr
Daydreams
0

Idiotiska svar på annonser

Jag blir vansinnig, som alla vet har jag bestämda åsikter. Och om JAG tar en kull med råttor så väljer ju JAG vem jag vill sälja till och tycker inte att jag ska behöva motivera varför jag nekar en del.

Så här ser min annons på Zoonen ut:

Lite bebisar till salu
29 januari fick Nara 18 bebisar, orsaken till att jag lägger ut en annons redan nu är för att jag vill "lära känna" ev köpare ordentligt innan ni får köpa.Ni kan läsa mer om föräldradjuren på min hemsida www.daydreamsratz.zoomin.se

I kullen är där otecknade ba, ba eu bk, himalayan och siameser. Alla är dumbo.

Mitt syfte med parningen är att få fram trevliga, friska snälla, sociala råttor som säljes som sällskap i första hand och ev till avel.

Bebisarna kommer inte att reggas i SRS men självklart får ni med stamtavla.
Råttorna finns i Malmö, troligtvis går transport att ordna till Uppsala/Stockholm och Småland.

Vid intresse så skriv ett svar där du berättar om dig själv, råtterfarenhet, ålder, planerat boende för råttorna, vad du ger dom för mat etc.

Jag har höga krav vad gäller köpare, säljer inte till personer under 18 år, eller till folk som har reptiler, ej till djurbruksskolor etc.

Bebisarna hanteras mycket och är sociala, snälla stabila djur när dom flyttar till sina nya hem.

OBS! Pga många tingningar så kan jag endast ta emot intresseanmälan nu och det finns endast hanar kvar. Färgerna är black, siames och himalayan.

Jag undanber mig alltså svar från bl.a reptilägare eftersom jag inte VILL sälja till sådana.  Men självklart svarar sådana ändå och blir vansinniga för att jag säger nej.

Jag kan visst sälja till folk som har reptiler om det är människor jag känner och LITAR på, men inte till främlingar. Jag vill helst inte sälja mina bebisar till folk som jag inte åtminstonde känner till lite om innan från tex RiF eller kompisars kompisar.

Det jag vill komma fram till är att som uppfödare måste man väl ändå ha rätt att välja hem till sina djur utan att behöva motivera ett nej.

Hur gör ni andra uppfödare? Vilka krav har ni på era köpare, brukar ni säga nej när ni inte tycker någon är lämplig, eller kör ni vita lögner som " att alla är tingade"?

Grodan
0

Jag har redan en stor kundkrets och behöver inte lägga ut annonser på många ungar. Tack och lov!

Först och främst försöker jag att få rätt människor att nappa på mina annonser. Eftersom jag vill att folk ringer så sållas många intresserade bort. 

När jag pratar med människorna i telefon försöker jag göra en bedömning. På ett trevligt sätt lirkar jag mig ur en försäljning om jag finner den ointressant. Försöker att vara ärlig men snäll. Dock beror det ju på hur samtalet utvecklas. Ibland ringer konstiga eller fåordiga människor och då är det inte svårt att säga att jag inte vill sälja till dem. Ibland behöver jag/vi betänketid…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
0

Jag är ju inte uppfödare utav råttor då men chinchillor. Men jag får också massa dumma svar på mina annonser. Jag väljer naturligtvis själv vem jag säljer till och det tycker jag är självklart. Bor de någonstans i närheten vill jag att de kommer och hälsar på först. Bor de väldigt långt bort så är det mailkontakt och tel-kontakt som gäller. Har tex en tjej som har tingat en bebis av mig. Hon bor 80 mil härifrån så jag kan inte begära att hon kommer och hälsar på först. Däremot kräver jag att de kommer och hämtar själva, eller att man möts någonstans. Jag skickar inte iväg någon chilla med någon annan. Och jag har inga som helst problem med att säga nej till någon som vill köpa om jag inte tycker de passar. Det är ju mina "bebisar" det handlar om och man vill ju att de ska ha det bäst!

LeTigre
0

Självklart ska man inte sälja till någon man inte känner sig säker på, det är ju ens bebisars bebisar man säljer och man måste göra allt man kan för att de ska ha det bra. En uppfödare som säljer till vem som än är intresserad sänker sig närmare zoobutiksstandard.

gulzebra
0

Det jag inte förstår är varför man inte vill motivera, i vissa fall iaf. Det kan hjälpa personen själv så hen kan bli en lämplig köpare längre fram liksom, vilket i sin tur hjälper råttor också. Med vissa undantag då…

Nu föder inte jag upp men vid tjuvparningen för ett år sen blev det en jäkla massa nekande (via mail ska nämnas, är telefonrädd så de enda jag pratade i telefon med var de som kom hit och hämtade rådisarna och som då redan var "godkända"). Jag motiverade varför varje gång och efteråt har jag fått en del skötselfrågor odyl från intresserade som inte haft tillräcklig koll för att få köpa mina bebisar och förhoppningsvis kan de tillräckligt för att skaffa råttor längre fram liksom. Det är skitbra tycker jag, för där gör man råttorna en tjänst och de minutrarna av mitt liv det tar offrar jag mer än gärna och kommer fortsätta med den dagen jag föder upp (om en jäkla massa år…).

Däremot om folk med ormar tex svarar när det uttryckligen står i annonsen att man inte säljer till de så ska de inte ens förvänta sig att få svar öht, för där har det gått för långt…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Daydreams
0

Jo visst motiverar jag när jag ser att det finns en chans till förbättring. Jag ber ju om utförlig information vad gäller mat, bur, aktivering osv och är köparen trevlig men okunnig så nekar jag inte bara för att dom inte kan allt redan. Då berättar jag istället vad dom kan förbättra. Men samtidigt vill jag också att det ska stämma med personkemi med köparna så jag kan behålla en kontakt med dom och få uppdateringar med jämna mellanrum för min avels skull.

Och det är väl just där som det är jobbigt, Jag kan visst tala om för en person att nej, du får inte köpa av mig för jag tycker inte att personkemin stämmer. Men folk kan inte hantera sådant. 

Jag brukar ha viss mailkontakt först, och går dom vidare till steg två (lol) så vill jag prata med dom i telefon innan ngt är bestämt.

Grodan
0

Dumma svar tycker jag man främst får via internet (mail, msn, forum, annonser på div ställen). Jag ignorerar dessa för det mesta.

Tyvärr har jag även börjat att få sms-förfrågningar och jag väljer att enbart skicka ett svar. Kan folk inte ringa får det vara.

Undantagen är vid import/export…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️