Ta många kullar på hane
Vi pratade om det i tråden om gävleutställningen att inte ta för många kullar på en hane. Jag förstod dock aldrig varför! Så.. Explain to me!
Är det ett allmänt råd att inte avla på en hane mer än 2-3 gånger och vad beror det på? Är det stressande för hanen att lämna sin flock eller? Finns det folk som tycker annorlunda angående detta?
Älskar mina stora små vänner..
Jag har hört nåt om att får många råttor blir släkt då.
Det är enbart en rekommendation, ett allmänt råd, och ingen REGEL!
Rådet baseras på mångfaldighet i aveln. Flitig användning av en hane kan orsaka problem om/när det dyker upp ärftliga defekter efter honom.
Har man en unik och kanske ultimat linje med superbra djur så föreslår jag att man väljer ut flera bra bröder och avlar på dem med olika honor, istället för att enbart välja en enda hane. Då blir det variation och lättare att sålla ut de bästa för vidare avel. Om en hane visar sig inte nedärva bra egenskaper eller defekter så behöver man inte förlora de bra egenskaperna som linjen har i o m att man gjort flera olika parningskombinationer med släktingarna.
Man vill ju inte att alla linjer ska vara baserade på en enda hane, det ska ju vara så obesläktat som möjligt.
#3 Nej. Släkten är bäst. Speciellt när du har superbra djur och UNIKA egenskaper i din linje som du vill bevara!

Tack för jättebra svar! Nu förstår jag! :)
Älskar mina stora små vänner..