Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1207 ggr
Nicciz
0

Vad är fel? *Gissningslek*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gissa vad som är fel på/med dessa råttor. Alla är råttor som någon skulle kunnat avla på för att de utåt sett är fantastiska… men något är fel… *s*

sätt igång och gissa, om någon gissar alla rätt så vinner ni en bur….

Råtta1

Nicciz
0

Råtta 2

Nicciz
0

Råtta 3

Nicciz
0

Råtta 4

Nicciz
0

Råtta 5

annelie-h
0

hmmm

UpptagetNamn
0

Kan inte en enda X)

SamanthaJones
0

de kanske har rossel ? :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

SamanthaJones
0

hah alla är hanar o det går inte att avla med bara hanar ;) *flummar vidare*

Vänligen

Sofia

Nicciz
0

Ingen rosslar, och det är inte pga av att alla e hanar heller *s*

Nutiz
0

Zooråttor utan känd bakrund?

niffen
0

Dom är för gammla och vill inte sätta på nån råttbrutta? Det står "Senior" på en av rosetterna på bild 2…

niffen
0

Dom har blivit aggressiva? Eller är det olika på varje råtta? Någon är död, kanske  :P

Nutiz
0

#11: Senior är alla råttor över 5 månader ;P

Nicciz
0

#10 menar du alla? Näe inte riktigt och det är inte av de anledningarna man absolut inte bör avla på dem..

En är ifrån SRSregistrerad(e) uppfödare, en ifrån en oreggad uppfödare och tre ifrån zoo varav två ändå har stamtavla till morföräldrarna.

Ni kan ju även gissa vilka som är vad om ni vill det *s*

Nicciz
0

Alla är under året utom en, men det är inte åldern heller… dem blir ju äldre… *s*

Nicciz
0

#12 … sorry om jag var otydlig… Ja det är olika för varje råtta…

Allamej
0

Dom föredrar varandra framför bruttor?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Nutiz
0

#17: Brokeback mountain á la råtta?

Nicciz
0

#17 *asg* nääe inte det heller…. tre av dem bor ihop iofs men inte alla….

niffen
0

#13 Spelar väl ingen roll? Dom kunde ju fått dom för länge sedan, det var en tanke som slog mig när jag såg det ordet. Jag menar inte att dom fått rosetten för att dom är gamla. Uj uj…

Bim
0

Ehh, dom ska vara dumbosar men de märks inte på dom??? :D Näee, inte vet jag, fråga mej inte vart jag fick det ifrån.. :P

niffen
0

Det var svårt… Äh, nån kanske har…

Men det har inget med utseendet att göra? Eller bara färgen?

niffen
0

Nån är kastrat!!! *häppi fäjjs*

annelie-h
0

vilda gissningar

råtta 5 är zooråtta, och stackarn har dåligt immunförsvar:p

råtta 1 är barberad av råtta 4.. he he..

Nicciz
0

Råtta 5 är ifrån en oreggad uppfödare, och en av råttorna har syskon och släkt som barberar, men inte råtta 4 Skrattande

Svårt va???? Hihi

SamanthaJones
0

ge oss facit nu :)

Vänligen

Sofia

Nicciz
0

Ger ni redan upp?! *fniss*

Jag ger facit till en råtta.. säg vilken, först till kvarn blir det…

niffen
0

Nummer två/2 !!

Nutiz
0

håller med die niff

annelie-h
0

nummer två är den med barberar släkt! därför vill du inte avla på den:)

Nicciz
0

#30…. YES… Du har ett rätt Cool 

Råtta 2 har släkt som barberar sig, och en lååång fin stamtavla. Han blir ett år i juni och har blivit bästa pet av 60 totalt. han är underbar med världens häng och gosig som attans… hade jag inte pratat med uppfödaren efter köpet, hade jag aldrig vetat om att släkten barberade sig….

niffen
0

Men då får vi välja en annan? Eftersom Annelie_h kom på den så hjälpte du inte oss liksom (a) Någon? Nån annan råtta? Jag gissar på att den sista kommer från djuraffär… Black -- roan är väldigt vanlig färg från djuraffärer, vilken teckning det än är :P

Daydreams
0

Oavsett härstamning antar  jag att du inte vill änvända din roan i avel eftersom den är just roan:)

niffen
0

Men roan är fint *mutter* :P

Daydreams
0

#34 ja det tycker jag med, men riskabelt att avla på samt sitter i linjerna otroligt många generationer.

Nicciz
0

#32 Självklart får ni välja en annan, Glad och svaret på var råtta 5 kommer ifrån har jag redan skrivit, *pilutta dig*

niffen
0

Oj, jamen man kanske ska ta och läsa igenom då Räcka ut tungan

annelie-h
0

yay!

nu är det blankt i min hjärna

Grodan
0

#31 Oavsett barberarsläkt… får du avla på den råttan för uppfödaren???

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LeTigre
0

Mina kvalificerade gissningar (bli inte sura för att jag snor första pris-buren nu tjejer..) 

Råtta nummer fem är hyperintelligent och planerar att ta över universum med hjälp av sin halvbegåvade med mycket biffige sidekick - råtta nummer 4. Så de kan du inte avla på om du inte vill sprida detta onda geni och döma människosläkten till utrotning. Råtta nummer 3 och 2 har visat sig bära på den ovanliga med ack så förödande quick-stepgenen som framkallr maniskt dansande så fort någon nämner tony irvings namn eller spelar intromusiken till let's dance (se prisrosetterna bakom 2:an, de är ju helt uppenbart från buggaloo - sm i jive och bugg för gnagare och mindre primater) och råtta nummer ett är helt klart uppstoppad, ingen kan vara så där härligt avslappnad utan att vara död.

Mimus
0

Vad har nr fem för färg å teckning? Syrran ser nästan likadan ut ?

Nicciz
0

#41 Oj, vad har ni för föräldrar då *fniss*

skämt åsido Han är en black husky roan..

Och det var sååå nära Tigern… det var bara ettan som var fel.. inte uppstoppad.. förstoppad hihi..

niffen
0

#40 Den sista? Vad är det för fel på den.. Är den bara uppstoppad är det väl inge problen, bara det att det är man själv som får, eh, hjälpa till lite..  *fniss* (a) :$

Nicciz
0

#33 Näe som du säger oavsett härstammning eller fel skulle jag inte avla på råtta fem iaf just pga roan…

Mimus
0

"41 ? hjälp

Mimus
0

#42 Hmm.. Syrran é nog hälften bervbärare ;)

Men råttan som é Syrran é ju grå med stripe på ryggen precis som den så varför é hon black?

Nicciz
0

#39 Nej, och har inga planer på det heller varken nu med den vetskapen, eller innan. Jag köpte honom som sällskap, och det ska han förbli…. fast det visste du ju redan… och jag har inte nämt i tråden att det ska avlas på honom heller *s*

Mimus
0

Niccoz.. Svara :D

Nicciz
0

Roan är en gen som bleker färgen, så råttan har en annan färg från början, den kan vara tex black, mink, agouti, blue osv :)

Mimus
0

Hmm.. Oki.. "För min lilla Syra "Råttan" den andra har ja gett upp me ;)" é ju från djuraffär så vet ej va gammal hon é men hon ser precis ut så.. Så hon é alltså black husky roan?

Nicciz
0

om färgen går långt ner på sidorna så nästan inget vitt syns är det en husky om det är mer som ett brett streck är Syrran en striped

Grodan
0

Nicciz skriver i #0

Alla är råttor som någon skulle kunnat avla på för att de utåt sett är fantastiska… men något är fel..

Jag skulle vilja poängtera att denna någon är Nicciz och ingen annan. Vi gör alla inte samma val! Så denna tråd handlar om varför Nicciz inte anser att man bör avla på de presenterade råttorna. Andra personer kan göra andra val och finna att någon av råttorna visst kan avlas på för att de t ex besitter speciella egenskaper.

Nicciz
0

Aha, du menade så… jo visst är det mina åsikter, men det faller sig ju självklart iom att jag skapade tråden… därav oxå ordvalet NÅGON. För vem som helst/någon skulle se dem som fantastiska. Sedan finns det ju fler anledningar på vissa och mindre på andra av dem.

Har inte påstått att man gör fel om man gör val som innebär att man har överseende med vissa saker för att bevara andra.

SÅ NICCIZ ANSER ATT PGA NICCIZ PRINCIPER KAN HON INTE  AVLA PÅ

Råtta 1, Bär troligtvis på fz bör ej föras vidare

Råtta 2. Finns redan svar på, och utöver det är han ej såld med avelskontrakt, och jag har respekt för sådant.

Råtta 3. Har en för liten pungpåse som gör att kulorna inte hänger rätt

Råtta 4. skulle jag avlat på men han dog en vecka innan han fyllde ett, pga hjärtfel. (obducerad)

Råtta 5 har ett så skadat råttspråk att han konstant blir mobbad

Så.. då kan ni väl plocka bort den här tråden då… för det underliggande budskapet gick ju inte fram… utan ledde bara till missförstånd..

Grodan
0

haha… jag tror det är viktigt att poängtera det på den här sajten då vi inte har någon avelsetiksartikel ännu samt att det kastas paj på många som annonserar om sina parningar… så ta det inte personligt

nä, trådar ska inte plockas bort, de ska leda till ökad kunskap

Allamej
0

Jag har en tjej här hemma som inte ska avlas på av sama anledning som din råtta nr. 1… fz… Men den moraliska kompassen slår ut det faktum att hon är helt bedårande liten person, med stora vackra ögon, skimmrande blå päls, och vackra fina dumboöron…

Hon föddes i en kull av en slät mor med 2-3 helnakna syskon… En av hennes systrar blev mor till 2 nakna och ett antal pälsade men min Donna… aldrig…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Grodan
0

#55 Jag är inte säker på att jag skulle göra det valet, att inte avla på en hona, som jag tycker besitter egenskaper jag önskar hos mina avelsdjur, bara för att hon bär på en recessiv gen som jag endast riskerar att dubbla om hon förekommer flera gånger i stamtavlan. Om det skulle hända kan jag alltid kulla…

Dock tänker jag lite med hur det ser ut för MIG som uppfödare på råttfronten i Sverige idag, dvs utbudet är snävt som tusan.

Allamej
0

#56 Jo hon hade varit guld om det inte varit för just den genen… och även om jag vet att den är recessiv så fanns det inget som garanterade att några av hennes avkommor skulle få genen, och några av deras… och förr eller senare träffa en partner med fz… och vips nakenfisar…

Men mitt dilemma är över, hon är lite över ett år nu. :)

Grodan
0

#57 man kan göra testparningar….

Nicciz
0

Ingen avelsetiks artikel kanske , men vi har den här. Avelsråd..

http://rattor.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=3d55818c-1bea-4708-badf-766d90ac2736

Mig spelar det ingen roll, jag tar det inte personligt när det är rättvist men frågan är vad #39 hade med huvud inlägget i sig att göra??

Allamej
0

Jo men jag kände inte att jag hade all den kunskap det krävs…

Daydreams
0

Jag tycker tråden var ett bra och rätt konstruktivt sätt att försöka visa hur lätt det är att man tycker sina råttor är så söta och underbara och därför borde avlas på. Och att där finns så mkt dolt som man inte ser om man inte har tillgång till stamtavlor och kontakt med uppfödaren.

LeTigre
0

Jag håller med daydreams, på den här sidan gick budskapet fram väldgt tydligt. Stort plus för att det framfördes på ett lite roligt sätt där man fick gissa och tänka.

Det är viktigt att exemplifiera de här principerna så de blir lite bättre förstådd av amatöravlare som kanske helt enkelt inte har kunskapen. Tycker det var ett bra intiativ av dig Nicciz, bra att du delar med dig av din erfarenhet på ett pedagogiskt och skojigt sätt :)

Ettan ser för övrigt så otroligt mysigt avslappnad ut, man blir alldeles pussig av att se den där magen!! Kyss