Är min hane en hona?
Jag berättade nyss om att jag köpt 2 råttungar, ca 5 - 6 veckor gamla, från ett zoo. Det här zoo:et tycker jag ha verkat relativt kunniga om råttor, men ändå blir jag lite nervös just nu…Min "hane" har nämligen ingen pung! Den andra råttan har en pung, som verkligen syns. Men den här killen ser jag verkligen INGENTING på. Kan han vara sent utvecklad eller liknande? Finns det någon annan orsak? Han är rex om det nu skulle ha något med saken att göra.
Jag är verkligen livrädd att min hane är en hona. Han bor ju med två andra pojkar. Det gör att min "kille" skulle bli med ungar rätt snart och det skulle vara katastof!
Men killen i djuraffären tittade ju på könet och sa bestämt att "det här är en hane!". Om han har haft fel så blir jag tokig. Jag klarar ju inte av att lämna tillbaka rådisen, så då måste min mus flytta in i transportburen och rådisen får flytta in i musburen med sina ev. "ungar", som jag antagligen måste ta bort för att underlätta för henne, som själv är en unge…Nej, fan heller…Orkar verkligen inte det.
Snälla säg att det är helt normalt att det kan ta ett tag för vissa råttor att få en "pung", eftersom de kan vara sent utvecklade…Har försökt att ta bilder men det gick inte så bra…Får försöka igen senare.
Foto? (även om det gick dåligt) Annars skulle jag separera dom…
kan du försöka ta en bild på själva organet på henne/honom så man kan titta? Honor har mindre mellanrum o hanar större för att få plats med pungen"
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

en pung brukar synas….
har vart me om samma sak….zoo ägaren sa bestämt att de va en hane å ja fråga tillåme extra…..sen dess har ja aldrig mer köpt från zoo…..efte 3 veckor hade ja ju 9 extra råttor…galet söta men ändå….sjukt irriterande….
har kvar en av de ungarna fortfarande….men jag vågade aldrig sälja dem direkt utan jag gav dem till nära vänner så jag kan ha koll på dem…eftersom ja inte vet deras bakrund osv….
hur gamla är dom andra hanarna den sitter med? är dom lika så så har jag hört att hanarna, även om dom e könsmogna tarnlite tid på sig innan dom fattar hur dom ska göra för att få till det..

http://www.ratz.co.uk/sexingrats.html
Men könet brukar vara utvecklat vid 5-6 veckors ålder men det beror kanske också på hur bra start i livet de har haft?
Man brukar se pungen tydligt på hanarna redan vid 3-4 veckors ålder. Har din råtta ingen pung så är den med största sannolikhet en hona och du bör sära på dem snarast.
#6 det ser definitivt ut som en hona.
Det ser lite ut som en kille, tycker jag.. Även fast pungen inte är JÄTTESTOR så kan den ju finnas där. Den behöver ju inte vara lika stor som dom andras med den finns ändå där. Är han mindre än dom andra i övrigt då?

Ser helt klart ut som en hona.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
Det där är en hona! är det inte det kommer jag måla in migsjälv i honung o rulla mig i fjädrar o springa runt på stan.
Vänligen
Sofia

Tyvärr tycker även jag att det ser ut som en hona. Jag skulle sära på dem med detsamma och hoppas att hon inte blivit dräktig. Antar att de andra hanen/hanarna hon bor med är äldre också?
Jag hoppas att det är en hona, som inte hunnit bli parad.Jag vill gärna se samantha på stan i fjärdar och sticky with honey tihii.
Ta bort henne från hanarna på stört för att vara säker, den ena har kanske inte hunnit göra nått, men den hanen du hade innan kanske varit på henne.

Oj, jo visst är det en hona.. 
Kan vara kvaliten på bilden men på den första ser det ut som hon är öppen… fast ngn mer kunnig kanske kan lägga in ett veto *s*
Sära direkt iaf, för även om det inte tagit hittills så ser det som sagt ut som löp på första bilden…
OMG! Hon är garanterat en hona! Jag såg nyss en "öppning" ungefär som ett litet "skithål", som sitter precis under "grejen". Det är väl vaginan? Kan inte tänka mig att en kille har ett hål där så…
Ringde min pojkvän, som har två honor, och frågade om han kunde ta hand om den här tösen. Han skulle snacka med sina föräldrar men förhoppningsvis kan han ta henne. För jag vill inte att hon hamnar hos någon okänd :/
Nu är hon i mitt rum medan killarna är i buren. Hon ska få sova i transportburen i natt. I morgon får hon väl antingen flytta till min kille, eller få flytta till min musbur. Dock får hon stå ut med att sova i transportburen…stackars liten. Hoppas att hon inte är med ungar. Jag tror inte att den lilla killen försökt något och den stora hanen på över 1 år har hon aldrig gillat, utan sprungit i från och ej varit nära.

det ser ju självklart ut som en hona men bilderna är suddiga.. en hanne som blir lite smårädd stressad kan dra in pungen men du borde ha sett den aja den lilla "plutten" som sticker ut den dom kissar ur XD ser de ut som de är typ ett hål under den så är de en hona inte ett hål som ett hål men typ ett veck eller nått.. sorry svårt att förklara vet precis själv hur jag menar men de hjälper ju inte dig(er)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Nu när "chocken" har lagt sig, så är jag väldigt arg på djuraffären. Jag vet att jag har sagt det förut, men nu menar jag det verkligen: JAG TÄNKER ALDRIG MER KÖPA EN RÅTTA FRÅN ZOO!
Blir bara så besviken…Jag gillar den här råttan väldigt mycket. Jag är extremt fäst vid henne. Hon är den första rexen jag haft och hon är så underbart söt.

Tycker du ska göra något. Djuraffärerna måste straffas för sin idiotiska okunnighet!! Mängder av oskyldiga små bebistöser blir ju dräktiga pga såna människor som killen du köpte av.
Vad kan man göra då? Jag litade verkligen på den här djuraffären men nu är det förtroendet förstört.
Jag har god lust att ta med henne tillbaka till djuraffären med kvittot i hand och be om pengarna tillbaka. Nu är det ju dock så att jag aldrig skulle kunna göra så, då hon förtjänar ett bättre hem och då är pengar mindre viktigt.
Anmäl? Eller kräv något av dom och hota med att om du inte får vad du vill ha så anmäler du dom. Det kommer ju inte hjälpa riktigt att du har fått en hona fastän du ville ha en pojk, men vad hjälper egentligen förutom byta? (vilket du inte vill, bestämde jag)

Gå ditt och försök att kräv sveda och värk, säg att du behöver en till bur när du har fått råttor av OLIKA kön! Även om du inte får pengar tillbaka så borde de få svettas lite, så svårt att se skillnad på honor och hanar är det inte.
Min kille kunde inte ta emot henne :( Han fick inte för sina föräldrar, som han fortfarande bor hos. Vad tusan gör man nu….
Kräv den största bur dom har! Kan man inte ljuga och säga att hon kommer få ungar och du vill ha en jättestor bur + mat åt alla bebisar? Eller är det jättetaskigt? Fast du vet väl inte om det kanske blir bebisar iaf?

#23: Jag beklagar, hade gärna tagit hand om henne åt dig om jag bott närmare. 
Det där är inte ovanligt.. Min bäbis kommer oxå från en råtta som skulle vara en hane..
Som övriga har sagt, gå till djuraffären och kräv kompensation.. en stor bur, och allt du kan tänkas behöva för att ta hand om bebisarna.
Informera dom dessutom att du inte tänker lämna tillbaka henne eftersom du nu är förtjust i henne och för att du inte önska ett liknande öde åt hennes döttrar…
*även om hon inte skulle vara dräktig så kommer det garanterat att få dom att svettas en smula under kragen*
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag har aldrig tänkt på det där med kompensation i form av en stor bur, mat och sådant…Men jag är antagligen för feg för att våga åka dit och begära hittan och dittan, tyvärr.
Vad arg jag blir när jag hör hur vanligt det är…De borde väl för tusan vara utbildade i att kunna se skillnad? Det är väl en förutsättning för att kuna göra sina kunder nöjda?! Att ge dem rätt kön på djuren!! Usch, vad arg jag blir…

Har varit med om exakt samma sak.. skulle tillomed kunnat va ja som skrev det där inlägget..
Å ja vet, de e skitjobbigt.!
ibland får man svälja fegheten o stå på sig, tänk på råttan o att du gör det för hennes skull! du behöver aldrig träffa dem mer!
Go for it girl!
Vänligen
Sofia
Jag tycker så synd om henne när hon tvingas vara i transportburen över natten :/ I morrn' så får hon i alla fall en lite större bur, men då tvingas ju musen på i transportburen i stället…Det får han absolut inte göra någon längre tid :/ Så jag hoppas att någon räddande ängel kan ta hand om min tjej snart…
Vart bor du? =)
Jag önskar att jag kunde åka till dig och bidra med lite mer blyghet :P Nä, men gör det för hennes skull! Det kommer kännas mycket bättre och alla här på forumet kommer bli jätteimpade, jag lovar
Du behöver ju inte komma in och gråta eller få utbrott och skalla kassörskan, utan var lugn och le då och då (även om du verkligen inte känner för det) och var lugn.
Om du bara går fram till kassan och så säger du typ
-Hej! Jag var här för ca.2 veckor sedan och köpte två(?) råtthanar. Nu visade det sig att en av råtthanarna (med betoning på hanarna) var en hona som också var dräktig. (osv)
Annars finns ju alltid alternativet att ringa eller mejla om dom har mejladress som dom kollar… Bäst vore nog att gå in på affären med kvittot i hand, annars kanske dom bedragarna tror att man ska bedra dom :P
Lycka till, vad du än gör, och lycka till med att hitta en köpare! 
pzyhr: Om du inte har möjlighet att ha hona+ungar så kanske jag kan hjälpa till.. Jag bor ju i Hofors, inte alls långt ifrån Storvik.