Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 739 ggr
Terato
0

Ska jag strunta i att ställa ut?

Det är ju utställning i Gävle snart och jag funderar på om jag ska ställa ut mina tjejer.

Jag har frågat mig själv varför. Det är inte för att jag vill ha fina priser eller så utan egentligen skulle jag vilja börja lära mig hur standardråttan ska se ut och bete sig. Jag tror att bästa sättet att lära sig är att gå på utställningar och helst också ställa ut sina egna djur. Sen vill jag ju igenom friskkontrollen bara för att få bekräftat att de är okej och utan ohyra mm.

Men nu är det så här:

1.De har aldeles för långa klor och jag är lite osäker på att klippa dem.
2.Sizzla har en kal fläck på kinden.
3.Klara är väldigt rund.
4.De har tidigare visat att de får hyperspatt när de känner doften av hanar.
5. Jag vill inte bada dem.. Vill helt enkelt inte skrämma dem och är lite nojig över förkylningar.. :/

Ska jag strunta i att ställa ut dem?

Det verkar vara så mycket enklare och kravlösare att ställa ut möss..

(Förresten, fasiken vad svårt det är att veta var man ska posta trådar på det här forumet!)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Daydreams
0

hmmm, Nu är jag ju anti råttutställningar överlag då jag ser dom som ren smittohärd. Däremot hade jag gärna gått på utställning själv.

Om du inte badar dom och "skrubbar svansen" (idioti påfund) så får du ändå bara kritik av domaren så då är det knappt lönt.

Frisk kontrollen ser dom ju bara samma saker som du själv kan se, dvs ohyra, sår, kroppsvätska vid ögon, nos.

Så om du känner som du gör tycker jag du ska gå dit och hänga vid domarbordet och lyssna på när dom bedömer andras råttor.

Men som sagt eftersom jag är anti rått utställningar så kanske det är dumt att lyssna på mig.

Daydreams
0

Varför har Sizzla en kal fläck på kinden föresten?

Terato
0

Ja, då struntar jag nog i det. Tack för att du kommenterade!

Det är lite tråkigt tycker jag, att de måste vara badade och allt det. Mössen ställer man ju bara ut som de är. Jag är ju iof inte ute efter några priser heller men..

Klara putsar henne lite ihärdigt ibland och av någon anledning vänder hon alltid upp ena kinden så att hon putsar just där och det har blivit en kal fläck.

teratos.r8or.se

Daydreams
0

hon gör som Jesus ;vänder andra kinden till:P

Grodan
0

#0 du kunde välja mellan att posta denna tråd i grupp 01 (vilket du gjorde) samt 08

• Klippa klor är snabbt gjort
  • bada behövs inte på honor, däremot fixa till svansen - men det kan du få hjälp med kanske
  • fetma botas genom att minska kolhydrater

Det mest avgörande för om du ska ställa ut dem är om de har päls på hela kroppen. Är de barberare gör de sig icke besvär på utställning. Deras far Arinella´s Brevbärare har nedärvt väldigt mycket barbering tyvärr… och de få dagarna tjejerna var här såg jag ju att de gnagde päls på sina framben… Har de slutat med det?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nidnal
0

Klippa klor kan du få hjälp med på utställningen. Och råttorna kan vara med i agility även om de är smutsiga och barberar sig. Agility är jättekul ju! :)

Terato
0

#5 Nej de barberar fortfarande tyvärr. :(

Men agility skulle vara väldigt roligt att prova nån gång. Speciellt med Sizzla.

Men jag vågar nog inte ställa ut dem!

teratos.r8or.se

Grodan
0

#7 ajdå, nä barberar de sig ska de stanna hemma… inte göra dålig reklam för fina stamtavleråttor sådär… fy fy

Grodan
0

Terato anmälde du dem till agility eller Pet Class eller inte alls?

Terato
0

Ingenting alls blev det..

teratos.r8or.se

wintermynta
0

Åh jag hade gärna hjälpt dig och klippa klor o tvätta svans. Men som Grodan säger bäst för råttan att stanna hemma om den barberar sig. En utställningen kan vara alldeles för påfrestande för en sån råtta tyvärr. För annars är agility en bra idé. Sen är det inte så skitnoga i standard men om råttan kommer på uppbedömning så kan det faktiskt hänga på hur välpresenterad den är.

Terato
0

Ja, jag började känna det själv.. Jag har ju märkt förut när jag tagit med dem på olika saker att de varit lättstressade. Sizzla blir ju som ett jäkla urväder i närheten av hanar också. Så det känns ju inte som att hon skulle vara sig själv på en pet- bedömning. Hon är ju otroligt go och lätthanterad här hemma.

Och så tyckte jag att det blev för bökigt att hålla på och tvätta och dona..

Sen måste man ju fråga sig själv för vilkens skull man ställer ut dem..

teratos.r8or.se

Grodan
0

Sen måste man ju fråga sig själv för vilkens skull man ställer ut dem..

gillar det tänket…