Katt och råtta?
Hur fungerar det egentligen? Någon som har det ?
Det borde väl funka om man får katten när den är liten, så den vänjer sig? eller?:)
Hehe… man skulle kunna tro att det skulle göra all skillnad…
När jag skaffade råttor hade jag 2 katter, Maya och Mimic.
Maya var äldst och den som faktiskt varit ute och jagat råttor nån gång. Mimic hade haft som vana under sin utetid att ta fast näbbmöss och gösa med dom tills dom dog av hjärtfel.
Jag var mest orolig för Maya alltså. Men när hon fick se råttorna så började hon kurra, och hon kurrade i tre dagars tid av ren lycka för att jag skaffat så fina bebisar åt henne.
Mimic var mer nyfiken men det gick över när hon blev nerjagad från diskbänken av Doodle.
Maya blev sjuk och avlivades och efter ett par månader kände jag att jag var redo för en till katt.
Det blev Skrutt.
Skrutt är väldigt nyfiken på råttorna, interaktiv katt tv tycker hon.
Hon har dessutom visat sig opålitlig när det kommer till råttornas burar… hon vill bara klättra på dom… *mutter*
Och för 2 dagar sedan fick hon för först gången spö av en råtta… så förhoppningsvis lär hon sig förr eller senare att dom inte är hennes personliga leksaker…
Ingen blev skadad av anfallet… bara mina skrattmuskler.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Hehe okej:) vi funderar på en liten kisekatt. Men jag är orolig för mina små snuttisar ändå. kanske jag som är lite nojig kanske:)
Råttor är tuffare än man tror men ajg skulle inte drömma om att lämna katt och råtta obevakade
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Nej det kommer jag inte göra heller om det skulle bli att vi skaffar en liten kise :)

Jag har startat en tråd på katter.ifokus om kattraser med lite jaktbeteende. Blev tipsad om ragdoll för att de är väldigt lugna och coola katter med väldigt lite lekbeteende som ska fungera bra med andra djur. Självklart är katter individer och man kan inte helt gå på raser men det kan ju vara bra att fundera lite på. Abessinier t.ex. är katter med extra utpräglat jaktbeteende och bondkatter är ju ofta mer jaktiga. Sen är det ju viktigt att man har lugna, stabila råttor också som inte blir stressade av lukten av katt.
Jag planerar att vänta med katt tills jag skaffat stora, maffiga lugna hanar! :) Och då blir det en kattunge så att jag kan låta den vänja sig vid råttorna tidigt. Självklart lämnar jag inga djur obevakade men man vill inte ha katten hängandes på råttornas bur heller! Det blir liksom ohållbart..
Älskar mina stora små vänner..

går utmärkt härhemma. mina kissar går inte i närheten av buren då vi lärt dem, sen när vi inte är hemma så stänger vi till sovrummet där råttorna står utifall att kissarna blir för nyfikna. annars går det bra attha ute råttorna, katter har blivit vana och rör dem inte, de är lite läskiga de där råttorna tycker de 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Mina katter bryr sig bara om råttorna när de är små. Sen när de växt till sig är de inte lika intressanta längre. Men när råttorna är ute får jag låsa in katterna för att svansen på råttorna e som ett snöre man drar över golvet och alla vet ju hur kul det e om man e katt :P Tänkte introducera katterna med gp:n i helgen för nu har han växt till sig och är större än en tamråtta och naturligtvis så ska jag kloppa klorna på katterna utifall att.

Ja, man får ju se till att ha råttorna i ett rum som man kan stänga. Ifall att det inte fungerar över huvudtaget vill man ju att råttorna ska ha ett rum de kan röja runt i också som det går att utestänga katten.
Mina råttor har jag i vardagsrummet, för jag hade aldrig mer fått sova om de va i sovrummet :S och där får katterna alltid vara förutom när råttorna är ute och det har aldrig varit några problem, svansar kan hänga ut genom gallret och de kan slänga sig i gallret så buren skallrar. Endå bryr de sig inte ett smack, antar att de e så vana i o med att råttorna fanns här först. Det e mössen som e intressanta istället.
jag har både katt och råtta. Fast det gör inget eftersom katten är rädd för råttan xP Men om råtta springer får ju katten jakt instinkt eftersom råttan är ju mat i kattens ögon och då kan han hoppa på råttan.. har bara hänt en gång fast ingen skadade sig :D

Jag har fyra katter hemma för tillfället.
Shiro som är född hos min mamma älskar råttorna. Han kan ligga i timmar och bara titta och när nån kommer fram till gallret så rullar han runt och spinner.
Brangwen är född ute men kom in tidigt och flyttade till mig när hon var fyra månader. Hon kan sitta och studera råttorna ibland men anser förmodligen att det är under hennes värdighet att försöka fånga sin egen mat :P
Enzo och Alice är två fd kolonikatter som var runt halvåret när dom kom in. Båda är nyfikna på råttorna men har inte gjort nåt försök att jaga dom.

#10 Ja, det kan gå riktigt illa om man inte håller ögonen öppna!
Mina föräldrar har två bonnisar. Ena är jättenyfiken på råttorna. Men den andra tösen är mest rädd. Hon är ju till och med rädd för leksaksmöss så.. haha. Nä men hon leker ALDRIG! Skulle vara perfekt råttkatt egentligen..