Fundering/tanke *OBS ABSOLUT inget Bestämt*
Elsa är siames, ca 5 månader, bor med en kompis och de fungerar mycket bra ihop.
Elsa och kompisen kommer från en tjej som ej kunde ha dem kvar. Hon säger de är uppfödd av en privat uppfödare *provår för srs?* men hon har tappat bort stamtavlan, kunde ej uppge namnet på uppfödaren. Eller på föräldrarna..
Av de zoo råttor/ormmats uppfödda råttor som jag haft *och har negativ erfarenhet av* så är dessa två oerhört lugna, ej bitiga *nu skiljer jag på smaka och bita*, Elsa är det ngt ngt lite mer spring i men inte så mkt alls. De är friska och enligt förra ägaren så har de varit det hos henne med. De var mycket välskötta då de kom hit och är det givetvis det nu med. Syskon vet jag inget om eller om föräldrarna, tyvärr..
Elsa och Mystjejen *ca 7 mån* är två tjejer jag skulle kunna ta en kull på, för jag är nöjd med deras temprament. Så skulle jag ta kull på t ex Elsa så kommer hane väljas ut noga, med samma lugna temprament, som har det en råtta ska ha, som kan umgås med andra råttor.
Varför ta en kull?
1: För jag vill ha fram friska o med bra temprament. Mitt mål är sunda, friska rådisar med bra temprament. Inte ta fram kull på kull etc dvs råttfabrik.
2: Bra sällskapsdjur, kan ej lova utställnings stjärnor men det kan ingen uppfödare lova. De kommer alla reggas i SRS.. Inga säljs till zoo eller till ormmat.
2:a De kommer vägas ibörjan varje dag sedan 1 ggr/vecka fram tills de säljs, inga ungar säljs under 80 gram helst vill jag ha mer vikt på dem *min åsikt*
3: Jag har heller ingen avsikt att sälja till första bästa och är medveten om att man ej alltid får alla sålda.
4: Vet att det är en chanstagning att avla på t ex dessa två då jag inte vet ngt bakom dem.
5: Och jag vet att jag har svårt att förklara på perfekt gramatisk svenska. Och jag sätter inte några höga mål som är omöjliga att nå, inte heller ska ta 2 kullar eller fler på ett år.
6: Nu har jag i o m detta ej heller sagt bokat och bestämt Jag ska ta kull. Det återstår att se, sedan är de än för unga.. Sedan ska andra saker oxå stämma bra i tiden. För det är inte bara säga jag har en hona har en hane Wow här ska tas kullar på löpande band eller på band draget av en snigel *läs snigel fart*
7: Det kan lika väl bli att det ej blir någon kull alls och inte alls säkert det sker under -08. Avlar ej på de jag lovat ej ska.
8: Som en sa att avel är en chansning, och utan bakgrund så är det svårare det är jag fullständigt medveten om.
9: Antar jag nu blir utskälld, får stenar kastad på mig *Skratt* Jag bara spånar, funderar.. Jag kanske spånar fel…
Bilder på dessa kan ses i tråden Söt och Blöt.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
om det var en som har provår så reduceras ju sökningarna ;-).. kan ju maila personens namn du fick råttorna va till de som har prov år eller föder upp just siames. man brukar oftast spara namn på köpare. speciellt uppfödare inom srs?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Mymlan, det går att kolla med registratorn om du har ungefärligt födelsedatum och vet vad föräldrarna är för varianter. Eller någon information i a f. Typ var de kommer ifrån - vet du förra ägarens namn kan mycket vara vunnet därigenom.
Mailade över namnet.. Känns som dessa är från en uppfödare med tanke på tempramentet deras de är i samma klass som mina Alé råttor. När jag såg att ena var siames så var den första jag tänkte på från Råtz uppfödning, men enda jag vet som får siameser i stockholm.
Hon ville ej upplysa vad uppfödaren hette eller vart den finns. Zoo rådisar tror jag inte ett dugg på dessa är. Dumbo ska jag tillägga de är glömde det i inlägg #0

Fast råtz har ju inga dumbo, hmm
Oki, låt oss se om jag förstått saken rätt. Du har två honor, som inte är släkt?
Elsa, siamese, päls?, öron?, född ca juli-augusti
e: fars namn, färg, päls, öron, ålder, vikt
u: mors namn, färg, päls, öron, ålder, vikt
Mystjejen, färg?, teckning?, hårlag?, öron?, född ca maj-juni
e: ?
u: ?
Samma tjej som ägde dessa förut - namnet du mailade? Köpte hon dem från samma uppfödare eller från två olika?
Fyll i det du kan!
Elsa, siamese, slät, dumbo, född ca juli-augusti
e: fars namn, färg, päls, öron, ålder, vikt, ingen aning på detta
u: mors namn, färg, päls, öron, ålder, vikt. Samma här ingen aning.
Mystjejen, svart, teckning?, slät?, Dumbo född ca maj-juni
e: ? vet ej
u: ? vet ej
Färg på Mystjejen svart med vita tassar vit fläck på magen Eur Berkshire kallas det så? Am Berk har väl den helvit mage dvs mera vitt än Eur..
De ska vara köpt från samma ställe. Samma tjej som jag mailade namnet på som ägde dem.
Mystjejen - s/black irish eller eubk
Hör med Zickan om hon fött upp dem, hon har ju ändå fött upp många dumbos som hon reggat.
är Elsa och Mystjejen deras namn i stamtavlan?
Har frågat Zickan, hon skulle kolla med en Inneboende som fått råttbebs?
Elsa och Mystjejen är mina namn på dem.
Nicolina och Wilhemlina. Hette de hos den som hade de före mig. Kanske hennes namn på dem jag vet ej. För hon hade ej fått stamtavlan på dem.
Visa bild på s/black irish eller eubk. De vita på Mystjejen är ca 2 guldtior ovanpå varandra i storlek. *dålig jämförelse*
Säkert ett mellanting mellan irish o eubk, då kan du välja 
Om du är supernoga kan du kolla vad föräldrarna/härstamning är genetiskt och välja det. Du kan också skriva mismarked (mm) för att förtydliga att teckningen inte är standardenlig.
Kolla SRS teckningar över tecknade råttor 
Irish (ir) liknar denna men hennes vita fläck sitter ej mellan frambenen direkt.. Ungefär i den storleken ej jämn..
Reggar henne som irish mm
vill se foto på tjejerna, vad väger de?
#13 Ona minuto så ska jag väga dem.. Finns i o f bad bilder på dem i tråden söt o blöt
#13 Elsa siames väger 305 och Mystjejen väger 395
Bilder kommer lite senare..
Har funderat ännu mer och kommer ej ha någon avel Före min magoperation/viktoperation, vet ej när den kommer att ske.
Och som jag sa i inlägg #0 så var det bara en fundering.