Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 577 ggr
UpptagetNamn
0

GP-Råttor (Frågor)

Nårra frågor bara, eftersom jag starkt vill ha det.
1. Måste man ha bur till dom? Kan man inte ha dom lösa i ett speciellt litet rum med en låda bara?
2. Blir Nästan alla 100% rumsrena.?
3. Luktar dom mkt?
4. Om man kollar på en annos 6 det står 'man får med stamtavla', menar dom då att man får med en som Dom själva har skrivit? För det går ju inte regga dom i nån förenig va? :S

dorkey
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. Måste och måste.. Det beror ju självklart på hur rumsren den är och hur tam. Men självklart kan du ha den som en katt typ! Den skulle må mycket, mycket bättre av det. Du får bara "GP-säkra" allt i rummet.

2. Det beror på hur mycket träning du lägger ner. Och som med råttor så är det lättare att få dem "bajs-rena" än "kiss-rena". Min tjej har jag aldrig tränat, men hon gör av sig i ett och samma hörn, jämt. Så det är nog ganska enkelt.

3. De luktar en hel del. Det luktar speciellt.. Men städar man ofta och rensar bort bajshögarna så luktar det nog inte så mycket.

4. Det finns ingen förening där man kan regga GPs, stamtavlan är nog skriven själv då, eller av uppfödaren. Men det är ju bra att ha, så man håller koll på generna.

Stj3rnfallet
0

1. Ja, bur måste man ha. Nej, det kan man inte.. De biter hål i väggen osv. så det skulle vara på egen risk.

2. De bajsar och kissar i ett hörn i buren, så ja, de blir ganska rumsrena =) Dock kan de hitta ett hörn i rummet man har lös den i som de bajsar i.

3. De luktar speciellt.. Första Gp:n jag skaffade tyckte jag luktade konstigt först.. Men sen blev jag van och nu tycker jag de inte luktar alls, om man nu inte väntar för länge med att städa (ta bort bajset och kisset) :P

4. Man kan inte regga Gp råttor, så det är härstamningsbevis man får. Alltså en "hemmagjord" stamtavla =)

dorkey
0

Det går ju faktiskt att ha dem i ett rum, det beror helt enkelt på hur seriös man är när man "GP-säkrar".

Är det en avgränsning i ett rum kan man fixa med galler (knipsar bort det vågräta) runt väggarna, eller fixa med plexiglas. Bara man inte har parkettgolv.. Då blir det fula märken efter ett tag.

Ladyinred
0

När e det lämpligast att kastrera en hane för att va säker på att det blir innan tonårstrotsen. De e ju lite olika när den inträffar. Min e två mån o kulorna har nyss ramlar ner i påsen..

UpptagetNamn
0

tack för alla svaren :)

Fast jag vet fortfarande inte säkert på fråga 1.  Eftersom dom ända 2 som har svarat tycker olika ;)

Ladyinred
0

Ja dom har stor förstörelsekapasitet och kan tugga sig igenom en gaderob på nolltid så skulle inte jag ha den lös. Vill den inte va i rummet mer tar de inte lång tid att tugga sig genom dörren eller väggen för att hälsa på grannarna.

dorkey
0

#4, Könsmognadsperioden är mellan 5-7 månader, så det låter lite otroligt att den redan ramlat ner. Men jag skulle då inte kastrera min hane om jag hade någon förrän den var minst 6 månader gammal.

Ladyinred
0

Ja dom börjar att hamna på plats. Innan va det bara ett obetydligt hudveck, men nu e de inte det mer.

dorkey
0

Ja, asså de är ju riktigt duktiga på att fort och lätt tugga sig igenom saker och att klättra. Men det är olika från GP till GP. Min San älskar att förstöra allt med trä att göra i buren, men ändå så har hon inte ens rört en enda hylla eller vägg i hennes hemmabyggebur. Henne skulle man kunna ha lös i ett rum, bara man GP-säkrar.

Men sen måste du tänka på att du kan inte skaffa en unge och köra utan bur på en gång! Du måste ha en bur i början, under utvecklingen, under könsmognadsperioden. Sedan kanske du kan ha den lös, det beror helt på individen.

dorkey
0

#8.. Hmm.. Låter läskigt. Men det är ju sådan risk att kastrera råttor, så jag tycker nästan du borde vänta ändå. Så länge han inte börjar bli aggressiv eller liknande, för då måste du ju.

Ladyinred
0

Jo jag vet att det e en risk att kastrera råttor och det e därför jag funderar så på det här fram och tillbaka, för det ska antagligen fungera så att de blir av med det värsta beteendet då. Det var därför jag trodde man var tvungen att göra ingreppet innan "skadan" var skedd.

gulzebra
0

Ang förstörelse så kan jag nämna att jag hade Anders i en vanlig köpevoljär med stålgaller… Och det blev söndertuggat.
Så att ha en GP lös skulle jag inte rekommendera såvida man inte fixar typ tjocka plåtväggar eller nåt :P Vill de så kan de!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

zickan
0

egentligen så är det bäst att ha dom lösa i ett rum. jag har mina lösa i köker så ofta jag kan. men visst som alla andra små djur så river dom ner och kan tugga hål.
nu har jag haft så tur med mina gp så de tuggar inte på saker. nemi tuggade hål nere på en bokhylla när hon hade sin förste kull. hon ville helt enkelt bosätta sig där inne vilket jag tillät under en dag innan jag plockade in alla i buren. även ett hål rakt igenom en dörr för hon trivdes inte alls i kläd rummet. var  nog alldeles för tråkigt där inne.

rat think har ju sin lös i hela huset. den är ju tam och kommer tillbaka när hon ska typ.

så det är upp till dig. ja de mår bäst av att gå i ett rum än i en bur givetvisd. det gör alla djur. men ja de kan även ha sönder saker. att ge en gp annat att göra än att gnaga på väggarna så komemr den inte ha sönder rummet i sig de behöver stimuleras. hundleksaker. gömma godis. sandlåda med mat i så de får gräva runt. enkla saker som håller rummet helt.
du kan även ha löst den i ditt sovrum. en tam gp sover gärna med i sängen.

lagen är ju att de ska kunna leva så normalt som möjligt. kunna klättra runt, samla saker, bygga bo och bygga om.
kämpa för att hitta mat, leta runt lite.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

jag har för mig att zoo affärer inte kan ha gp just pga att de egenligen ska ha tillgång till 20kvm om dagen att leka av sig på. de räknas lite som igelkottar.

så jag rekomenderar dit att om du kan så ska du ha den löst i ett rum istället för en bur!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.