råttor från råtthjälpen
Jag har tänkt ge mig in i leken igen, har saknat möjlighet att ha råttor under en massa år men nu är jag bofast och barnen har blivit större och många här inne försäkrar mig om att det funkar att kombinera fet kastrerad hankatt med pigga små gnagare.
Nu funderar jag på om jag ska satsa på att ta hand om ett par-tre omplacerade råttor från råtthjälpen. Någon som har erfarenhet av hur bra det funkar? Är de generellt sett fina i temperament och friska i övrigt? Får man lika mycket råd och stöd från dem som från en uppfödare?
Skulle också vilka veta

Till råtthjälpen kommer råttor av många olika anledningar, det kan vara allergi, att man tröttnat, att man inte känner att man har kunskap osv..
Alla råttor som kommer dit har såklart olika bakgrund, det leder till att det finns råttor i olika behov av rehabilitering, men självklart strävar jourhemmen till att få dem jämna i temperamentet om dem har ngn störning i beteendet pga hur de har förfarats.
Råtthjälpen säljer inga sjuka eller bitiga råttor utan att informera köparen/övertagaren om hur det ligger till. Och såklart säljs inga råttor med problem till nybörjare.
Jag är själv jourhem för råtthjälpen och jag har sagt till dem som köper att dem förutom att höra av sig till länets kontaktperson vid problem ALLTID kan ringa eller maila mig, då det är jag som haft råttorna boende hos mig och kan ofta bättre svara på varför just den råttan är på det sättet.
Har nyligen omplacerat en tjej som var jätte dålig på att slipa ned sina egna tänder, och sa till köparen att hon kan komma till mig och få hjälp om de behöver klippas, istället för att gå till veterinären.
Jag omplacerar inga djur som är under behandling, eller ens förkylda då får man vänta tills behandlingen är klar råttan frisk, och man ser om läget stabiliserats. Detta för att inte stressa en råtta med flytt och allt vad det innebär.
Självklart kan råttan få tumörer och annat efter att dem bytt hem, om råttan avlider inom (jag tror det är 6mån) efter köpet återgår det.
Och om man själv känner att man inte längre har tid/råd med råttan är den självklart välkommen tillbaka. Om jourhemmet den kom i från är överfullt så blir det ju tyvärr ett nytt men man kan alltid lämna tillbaka den.
Jag har en råtta från råtthjälpen. har haft honom i ett år. Han hittades ute på gatan och har itne suttit med andra råttor sen dess, för han har inte accepterat några, förrän jag stoppade in två bebbar åt honom, dom tar han hand om som en toppenpappa :D.
Han var fjantig och osäker när jag fick hem honom, pep när man tog upp honom och så, men det gör han inte mer, men man har fått jobba sakta med honom..
Dom råttorna som finns på råtthjälpens hemsida nu har varit väldigt länge i jourhem så dom är nog kanske mer tama än vad han var.
Men sen kan jag ju önska dig lycka till att du får nått svar däremot. Jag mailade intresse för två stycken honor för över en vecka sedan och har inte fått något svar, och lika så var det tidigare..

En rättning till Niccos som skrev;
om råttan avlider inom (jag tror det är 6mån) efter köpet återgår det.
Vill bara säga att det är 1 månad som gäller =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ååh.. glömde.. det bästa är att ringa. Vi håller på att byta hemsida.. Sorry att du hamnat i klämm Bullerby..
ingen fara, nu har jag andra råttor på G :)

Förlåt Emma, jag borde veta…
men hade för mig att det stod så på överlåtelseavtalet jag har för Flisan & Rita

aha, ok, då vet jag lite hur det funkar. Jag känner väl att det vore fint att få hjälpa någon råtta som behöver ett hem men det är ju ändå viktigt att råttorna man väljer passar en själv i personlighet osv. Råttor som ska bo hemma hos mig bör tex inte vara alltför spattiga och lättskrämda eftersom jag har barn, inte för att de får leka med eller bära runt på våra husdjur utan för att det (som ni säkert vet) kan gå lite vilt till i huset när ungar leker 
Tänkte ta det piano hur som helst och har börjat kika efter burar först och främst. Får börja leta efter de perfekta invånarna när buren är färdigställd här hemma, såg tex att en av tjejerna här inne som går provår är verksam i uppsala där jag bor. Det ska hur som helst bli riktigt KUL med råttor igen!!

Jag tog hand om tre råttor från kullen rymden: Lajka, Luna och Discovry. Skit snälla, söta råttor. Luna är lite rädd men har blivit enormt mycket bättre under denna tid jag har haft henne. Discovery och Lajka är bara så underbara pigga nyfikna och vill hela tiden vara med.'
Jag rekomenderar verkligen råtthjälpen, de är helt underbara.
har ni kollat in deras nya hemsida =)
Jag är jourhem o kontakt person för östergötland och har två helt underbara killar hos mig, som var skinn o ben när de kom o blivit tagna med en skinnhandske. De är två år och mina älsklingar över allt annat! Släpp dem på golvet o de tar en liten runda för att sen gå exakt dit du satte dem o väntar på att du kommer o kelar lite. De har tyvärr klumpfot båda två men den enas har gått tillbaka väldigt mycket (ett smärre mirakel) :) men om jag får bestämma så stannar de här :) De är ändå över två år båda två och börjar bli lite gamla :)
Såhär såg deras vikter ut när de kom (för att visa på deras förändring)
Ture; 368g Nu 687!!!! :)
Eskil: 345g Nu 590g och fortfarande växer han så det knakar men det tar längre tid för hans tassar vill inte riktigt :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Har hittils haft två från råtthjälpen, trevliga råttor men det märktes att dom blivit försummade, inte världens handtamaste.
Med det är just det som är, man kan få vad som hellst, har man ett bra jourhem så får man ju lita på att dom förmedlar råttor dom tror på.
≧◔◡◔≦