jag fattar inte!!!!! :'(
Min råtta twini har just varit hos veterinären och fått baytril. Eftersom han typ hade snedskalle.. a sen tror jag att han har början till klumpfot.. Och nyss märkte jag att han pep skit mkt när jag skulle ta upp honom han haltar! han vägrar att sätta ner höger baktass. vad är detta?! Jag vet inte vad jag ska göra.. Snedskalle, Klumpfot och nu ett skadat ben! han piper jäättte mkt bara när man råkar snudda vid det. Han har väl inte brytit det?! Jag kanske inte ska ha djur eftersom faktiskt så har alla fått gått till veterinär! SNÄLLA HJÄÄÄLP!!!

För det första, var det den som var över 3 år, eller var det den som var runt året?
#1 Det är han som e ett år..
Att du tar dom till vetten när de blir sjuka tyder bara på att du tar ditt ansvar som ägare och det e mer än vad man kan säga om många (inga påhopp). Du har bara haft otur tror jag.

Jag håller med #4, Tyder på att du tar ansvar för dina djur & vIll do deras bästa :)
Men haltar han på det benet ha har bumblefot, (klumpfot eller vad det heter), eller är det på nått annat ställe?
För om det är på samma ben så beror det ju troligtvis på att han har ont.
Eller kan han kanske ha skadat sej på nått?..

Jag håller med #4, Tyder på att du tar ansvar för dina djur & vIll do deras bästa :)
Men haltar han på det benet ha har bumblefot, (klumpfot eller vad det heter), eller är det på nått annat ställe?
För om det är på samma ben så beror det ju troligtvis på att han har ont.
Eller kan han kanske ha skadat sej på nått?..

Oj, det blev dubbletter :S
Ja på det ena han har klumpfot på han har det typ på andra oxå.. Men det han haltar på är det värst typ.. men nu kan jag ju inte massera när han skriker sådär.. får ju dåligt samvete och tror att jag skadar honom. han kan ju oxå ha skadad sig i buren eller så kanske jag har råkat skadat honom när jag har masserat

#8 Det beror ju troligtvis på klumpfoten iallafall :/
Kan du inte åka till vetten igen? :S
Klumpfot går ju iallafall inte alltid att bota, vad jag har hört iallafall, Någon som har råkat ut för en råtta med klumpfot kanske kan svara bättre..
Fast det är ju bara lite rött ännu kan det göra så hämskt ont bara om man e röd? Visst kan jag åka till veterinären men så j*vla dyrt! 300-400 kr bara för besöket och sen kostar ju medecinen oxå ;P Men för twinis skulle så visst!

#10, hm..
Maserade du hårt? :/
Nej.. Fast än gång råkade jag trycka lite för hårt kanske.. men vet inte om det va den foten änns och det var ju ganska länge sen i början ungefär när jag fick reda på klumpfot. för en vecka sen då. Men jag kanske inte tröck för hårt utan när han ville gå kanske jag höll kvar foten så han pep så men kommer iaf ihåg att han pep ngn gång.. =/
Även om han har brutit benet så finns det inte mycket man kan göra. Sätt honom i en mindre bur, med mjuka tyger på botten och nära till mat och vatten. Råttor har bra läkkött (och ben
) och förhoppningsvis blir han bra av det.

Mvh Stephanie 

Okej! tack :)
Men nu har foten svullnat upp oxå ska jag ta honom till veterinär? jag ska just ringa och fråga om jag bör göra det.

vet inte mycket om råttor, men lycka till ! hoppas det slutar bra :)
ring en vetrinär och fråga om tips helt enkelt.. byt till snällare bottenmatrial. handduk eller nått.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#17, jag tror det.
Har aldrig hafft en råtta med klumpfot men det ser ut som det..
Har foten svullnat upp skulle jag nog ta råttan till veterinären. Fast först kan du ju prova att kyla benet också, och se om svullnaden går ner. Reagerar råttan om du klämmer på tårna?

Mvh Stephanie 

Okej!!
#20 Jag ska till veterinär i morrn. men hur sk jag kyla ner benet? Ja han reagerar bara om man tar honom på höger sida där benet börjar. Och när man petar försiktigt på det.
Oj, ingen av de råttor som jag har sett fått/haft bumblefoot har inte haltat… Jag har inte så stor erfarenhet av just det, men jag har i alla fall klantråttor som vrickar tassen lite då och då. Inte så ofta den blir blå, men svullna upp och bli varm händer… Bra att åka till vetten iaf, kanske. Bäst att vara på den säkra sidan…
Okej! jo den här ju svullnat upp och är ganska varm
Foten har försämrats eller vad jag ska säga :'( den är mer uppsvullen än i morse usch vikken syn :(
Jag åkte inte till ngn vet idag det fanns ingen som körde :/ Men imorrn kmr jag att åka till vet fast inte akut eftersom jag går i skolan till ca 15:00 och sen måste jag vänta på pappa som kommer hem vid 17:00 - 18:00 Så vi får se vad som händer.. :/ :(

Jag tror han har brutit/stukat bakbenet så om han har gjort det så kan inte vetten göra så mycket, kasnke ge medicin för påskyndning av läkandet. Min hane bröt benet här hemma och fick medicin sen skulel han ha en så liten bur som möjligt att vila i. Foten läkte rätt fort :)
Okej! jag tror nog klumpfot för det är som en liten kula på hälen ungefär! men vi får väl hoppas att han bara har stukat eller något sånt :)
Okej det är i kväll det händer! hoppas jag får med mig en levande råtta… (:
tack för alla svar :) :)
*lycka till* 

*Håller tummarna*
Tacktack OCH ja det fick jag!! :D :D veterinären trode inte att det va klumpfot utan att han hade någon spricka i benet eller stukat det. Bättre det är klumpfot ändå :)