Nu måste jag få klar het i detta!
om en råttägare har spån i buren så blir personen nästan halshuggen för usch o fy så hemskt det är, (nej jag har inte spån till mina)
MEN då slog en tanke mig.
eftersom spånet inte är bra ´för terapinet (stavas?) i och det är canser framkallande och dammar.
MEN alla andra djur som sitter med spån så som hamstrar (borde ju vara ännu känsligare än råttor) marsvin,kaniner, möss osv osv osv.
Varför är det just så super mega jätte farligt för råttor men tydligen "ok" för andra djur o vistas i?

haha ursäkta stavningen

det är inte ok för något djur att sitta i kutterspån.

Men varför finns det öht till djur då? specielt små djur?
varför banlyses det inte från affärer och slutar tillverkas om det är så farligt?

Jag kan inte så mkt om det där, men råttor & andra djur fungerar ju på olika sätt.
Fast jag vet inte enns om det är bra för andra djur?
Me lixom, klart folk komenterar det, FÖR RÅTTORNAS BÄSTA, som djurägare har man ett ansvar, & vet man inget om spånet så har ma tydligen inte läst om råttor innan man skaffade det. Så då är det ju bra att andra säger det.

ja absolut, när jag köpte mina råttor så råkade jag ha spån i buren första gången tills jag fick reda på att det inte var bra o slängde skiten o köpte toa-lätt istället.
Men jag undrar mest varför det inte uppmärksammas med andra djur och varför det äns tillverkas om det är så dåligt o farligt för djuren?
Marsvin bl.a får inte cancer lika ofta som råttor och möss (om jag förstått det rätt). Det går absolut inte att jämföra. Men däremot kan man ju tycka att man bör undvika spån av andra orsaker.

ja men precis det jag menar eftersom det dammar o blir mindre trevliga ångor för dom o leva i osv.
#6 HAHA maj gaad vilken söting du hade på din presentationssida *smälter*

Det finns på marknaden eftersom det är billigt och företagen tjänar pengar på det. Enligt L80 så får man inte ha bottenmaterial som dammar eller på annat sätt är skadligt för djuret så egentligen är det nog förbjudet att ha till gnagare men när såg du en djurskyddsinspektor senast?:/
#9 Fast grejen är ju den att det finns inga bevis för att kutterspån skulle vara skadligt för marsvin. Och damsuget kutterspån dammar minimalt.
Jag har endel av mina marsvin på fleece men tyvärr är det inte helt enkelt att hålla det rent och praktiskt till marsvin.
#8 Ja visst är han söt nakengrisen =)

Jo det finns bevis, terpentinångor är giftigt för alla varelser.
#12 Och symptomen är?

googla på terpentin förgiftning

Eller ännu hellre, häll en meter kutterspån på golvet och i din säng i ditt sovrum. Stanna därinne i en vecka, kissa och bajsa där också och skriv sedan till oss när du kommit hem från akuten:)

"varför banlyses det inte från affärer och slutar tillverkas om det är så farligt? "
Varför säljer de burar med för små mått till tex kaniner och varför sälj mini springhjul som tydligen inte ska vara bra för djur..:P
Jag tror inte alla djuraffärer bryr sig/vet om vad som är fel/rätt för djuren.
#14 Ingen av mina djur eller vad jag hört andras marsvin eller kaniner har haft sånna symptom pga kutterspån.
#15 Har jag gjort dej något eller varför måste du vara så otrevlig?

OTREVLIG??? Här är man shysst och svarar på frågor och så säger du att jag är otrevlig.
Profit… där har du svaret till varför det finns giftiga och i största allmänhet ohälsosamma saker ute på marknaden…
Inte förrän det är belagt med stora böter kommer det att förbjudas men det kommer inte att ske för vad är bla. sveriges stora handelsvara? Jo, barrträd…
Vi har massor, dom skickar det till tyskland för att sågas upp i bräder sen skippas det tillbaka till Sverige och säljs till Kina.. nån som ser nåt fel?
Sen allt spån som blir till på sågverken måste ju någon ta hand om… och vilka är bättre att skyffla det på om inte smådjursägare?!?
Jag skulle vilja ha lagstadgat spöstraff till skogsbolagen men jag bor på ett rätt pyrt ställe… vågar knappt viska kapitalism i detta barrskogens rike…
Så det bästa skulle vara att sprida vetskapen om terpentin och dess skadeverkningar och dela ut plastpåsar med små terpentinindränkta trasor till tvivlarna…. På så sätt kommer ingen rätt iskruvad människa att utsätta sitt djur för detta…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
shysst? inte mot mej iaf.. och svara på frågor genom att hänvisa till google tänker jag inte tacka för precis..
Slappna av allihopa och läs mitt inlägg för klarhet :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Om du vill ha fakta ang terpentin så är det väl bättre att googla fram det än att folk skriver en massa som du ändå inte tar till dig?
Och om ngn är otrevlig så är det du i den här tråden.
#22 Men lägg av.. jag har inte sagt något innan ditt inlägg som kan uppfattas otrevligt. Om du inte gillar det jag har att säga så behöver inte du läsa mina inlägg. Jag tänkte bara berätta hur det var när det gäller andra djur som TS undrade över.

http://kanin.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=38d03701-8703-46b5-b578-67d1b137e95f
En bra tråd på kanin.ifokus för alla att läsa och ta till sig
Men vilka symptom visar råttor som bott på kutterspån på terpentinförgiftning? Kanske råttor är känsligare än andra smådjur för terpentinångorna då?

ähum, Lells den där artikeln är skriven av en person som inte har alla hemma, och som har haft sådär en 8-10 användarnamn senaste månaden. Så nej den sk artikeln är inte att rekommendera.
Luftvägsproblem, cancer… ect. ect..
Men om du tvivlar på mig gör som jag sa i mitt tidigare inlägg

Jag sa tråden inte just hennes artikel post? Så det gäller att läsa igenom hela.
Till dem då som inte läser hela, skrolla igenom hela TRÅDEN och läs.
ramför allt… läs mina inlägg i tråden..

hihi läs BARA Allamejs inlägg:P
#27 Nej det är lungt, har sniffat på terpentin som liten och fick inte mycket ut av det.
Då är det ju uppenbarligen så då att råttor är känsligare, för några luftrörsproblem har då aldrig mina djur haft under mina ca 13 år med "spåndjur".
#31 men tänk då om du vägt sisådär 500 gram och sniffat terpentinet.. hur hade du mått då?
#32 Terpentin på flaska och i spånet går ju inte att jämföra i styrka, men jag förstår vad du menar och vill få fram. Jag är väl medveten om vad terpentin kan göra och hur skadligt det är osv. Hade jag haft några bevis för att marsvin skulle ta skada av det skulle jag inte använda mej av det, men då jag aldrig hört talats om marsvin som fått terpentinförgiftning så är jag ganska säker på att det långt ifrån lika skadligt för marsvin som för råttor.
#33 Bra att min poäng gick fram :)
Det är ju lite konstigt att marsvin inte är lika känsliga eftersom jag har fått för mig att dom ska vara lite svårare djur än råttor, (har säkert drömt fram en massa orsaker så att jag inte ska köpa mig några)
Undrar oxå omd e är skadligt för andra djur..
Jag har både marsvin(2) och hamstrar(3) och jag märker ingenting på några av dom. Har dock inga råttor. Så jag undrar bara.
I "hamstervärlden" ska man inte ha spån för (som jag har förstått det) att långhåriga hamstrar får spånet intrasslat vid baken. Jag har spån till mina endå och tar ut eventuella spån på kvällarna varje dag. Men att de ska vara skadligt för t-nånting som jag inte kan utala (:P) har jag aldrig hört!
Aldrig hört de inom "marsvinsvärlden" heller, där tcker jag de allra flesta har sina marsvin på spån.
Vf just råttor?
Jag ahr bara skummläst igenom tråden lite så jag kanske har missat något ni skrivit?
Någon skrev att de är faligt för alla djur.
Men OM de nu är så farligt så borde man väl hört de på andra ställen oxå. Ex hamster och marsvin. Mina kaniner (4) hade oxå spån och vad jag minns så va de inga problem.

Tack för alla svar, jag har vart o haft lite fredagsmys med sonen men nu är jag tillbaka.
Syrran har marsvin som hon haft på spån o jag har haft mina marsvin på spån också, inga problem där. min kompis har sina möss på spån o en tjej jag känner har haft sina råttor på spån och INGEN av alla hennes råttor har haft canser eller några andningsproblem utan dött av ålder,
så är det verkligen så farligt som man vill få det att framstå som?
jag har inget spån för jag vill inte ta risken o jag vill det bästa för mina djur men allt talar ju lite emot sig *s*
Skulle tro att det handlar till stor del om spridning. Får folk i en viss djurkrets aldrig reda på att kutterspån är skadligt så får de ju aldrig veta det och kan således aldrig sprida infot vidare till andra i samma kretsar. Det infot har helt enkelt inte nått ut till alla djurkretsar än. Antar jag iaf. Se bara på hamsterfolk som exempel, där finns det fortfarande många som tror att tidningspapper är farligt och då är det ändå många år sen som innehållet i trycksvärtan ändrades…
Och så har vi ju det här med att lita blint på vad första bästa zooaffärspersonal säger…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Kan man ha sågspån då? Det är inte riktigt samma sak som kutterspån?
Beror på vilket träd sågspånet kommer ifrån och hur dammit det är.. Från lövträd är det inte farligt.
okej. så man kan alltså har lövträd-sågspån till djuren.
Sågspån dammar alldeles enormt. Mer än kutterspån.
Jag har sågspån som jag tar ifrån det vi köper till min häst. Jag tycker itne det dammar så enormt. Ingen av mina djur reagerar på de iaf.
tänk all ohyra det e i det spånet som kommer från stallet också..
gör som jag jag har tidningspapper, kostar ingenting och råttorna tycker det e jättekul å riva i :D
Skulle tro att det finns en massa små partiklar som inte vi ser men som hamnar i råttans känsliga nos. Men jag har ingen källhänvisning utan spekulerar bara…Därför behöver du inte allt ta mig på allvar, jag spekulerar bara
Min dotter rider och jag hjälper henne i stallet. Är bekant med de flesta boxmaterialen. Sågspånen brukar damma, men vetenskapligheten om det vet att inte. Om ditt sågspån inte dammar så lägger jag mig.
Djuren reagerar inte på det direkt, men det kan ge lungskador på lång sikt ungefär som när människor kommer i kontakt med koldamm eller asbest. En människas medellivsslängd är ca 75 år, en råttas bara 2 år. En råtta utvecklar jämförbara sjukdomar på 1 år.
#44 och #45. Jag har ju inga råttor än :/ Men mina andra djur reagerar inte på den sågspånen.
#44 Varför skulle stallspån innehålla mer ohya än vad "vanligt spån" gör? :S När vi köper in spånbalar till hästen så tar vi hem en hel bal,, tror de e typ 30 kg eller något sådant i en sån bal, hårdpressat och inplastat.

Mååste bara få säga en sak. Jag tror spån i allmänhet är väldigt skadligt för alla djur som har anlag för att vara känsliga/allergiska, men då inte mot terpentinet utan mot att det just dammar. Men heller tror jag inte det dammar mer än om man har kattsand till deras småtoalätter så då ska man vara försiktig med kattsand med. Alla näsor/lungor är känsliga för damm och orsakar hälsoproblem.
Jag satt en stund idag och pratade med min pappa som jobbat mycket med bygge och träd förr och han sa att terpentin finns klart i nästan alla träds rotsystem men mest i barrträds. Och då även till viss del i hela trädet då men i så liten mängd så det inte skall vara skadligt. Sedan när man gör spån så hyvlar man av trädet och då hyvlar man ju av ett träds stam som innan dess även blivit av med rot och grenar. Sedan så skall även det såkallade terpentinet hinna dunsta av rätt så fort eftersom spånet torkar och är i så små bitar. Minimaliska mängder av terpentin finsn säkerligen men inte i så stor mängd att det skall vara skadligt.
Jag vet ju heller inte om det stämmer, alla säger ju olika så jag försvarar ingen part i den hela frågan. Men för säkerhets skull så andvänder jag i alla fall inte spån.
Tror även det är olika beroende på vilket fabrikat man köper ifrån? Förr när jag hade gerbiler andvändes spån hemma och det luktade inte alls terpentin och min vän andvänder även spån och det luktade inte när jag var förbi där å sniffa? Däremot luktar spånet i stallet väldigt tycker jag..
#46: För att i stall kommer vilda råttor och möss lätt åt spånet. Om de har skabb eller löss så hamnar det i spånet och kan sedan hoppa vidare på nästa värddjur i form av en tamråtta eller liten mus…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#48 men spånet är inpackat (har typ sagt de hundra ggr nu känns de som :P). Dessutom brukar de inte stå i stallet speciellt länge när jag behöver en ny bal. En hel bal räcker mycket länge så när vi köper nytt till pållen så blir de en bal hem som får stå i garaget.
Råttor och möss är gnagare ;)
Menade för övrigt rent generellt…
#34 Jo men uppenbarligen är dom ju inte lika känsliga då för terpentin =). Marsvin är absolut inga svåra djur så länge man sköter dom och ger dom rätt mat. Men det gäller ju alla djur. Dom jag hört förespråka fleece har gjort det med anledning för att visst spån kan damma men främst för att marsvinen inte ska få förhårdnader på tassarna, vilket är något man lätt kan ta bort eller förhindra bara man tar sej tid att sköta om dom.
Det är väl inte för inte som även hästar kan få hosta/astmaliknande anfall av spån.
Att det är poppis tror jag främst är för att det är ett traditionellt underlag både hos mindre och större djur, och för att det är billigt samt lätt att få tag i.
Jag finner det ironiskt att folk inte förstår att en djuraffär vill tjäna pengar, precis som en klädaffär, skoaffär etc. ibland vrider man och vänder på sanningen för att få vara såld eller så kan säljaren själv ingenting, litar blint på varan och säger något som låter bra.
≧◔◡◔≦
#52 jo klart även hästar kan få de av spån. men de handlar oxå om hö, damm i allmännhet. Halm? Det är ju mycket i ett stall som har med damm o göra, inte bara spån. Vissa är mer känsliga än andra oxå. Tror de är likadant med smådjur..
Grejen med råttor är ju att de är så drabbade utav luftvägsproblem och cancer. Spån från barrträd dammar (hur det är med blåst spån vet jag inte) vilket påverkar råttornas luftvägar. Terpentinet i spånet är cancerframkallande, och varför vill man då ha något till råttorna som främjar cancer och luftvägsproblem?? Och som många andra påpekar - råttor är så himla mycket mindre och lever kortare tid än vi människor! Bara för att vi kan lukta på spån och konstatera att det inte dammar eller liknande, så betyder det inte att det är helt ofarligt för råttorna. Stå i 10min och bara andas in luften i påsen med spån, så tror jag ni håller med om att råttorna inte ska behöva gå på sånt.

Mvh Stephanie 

Jag pratar fortfarande inte om råttor xD Om andra smådjur, eftersom jag inte haaar råttor änsålänge.
Självklart har kutterspån samma effekt på alla djur. Men hur farligt det är varierar mellan djurslagen. Som sagt så är råttor extra utsatta, så det är inte säkert att kutterspånet påverkar hamstrar, gerbiler, marsvin, kaniner och liknande. Sen beror det ju självklart på mängden spån och storleken på djuret. En häst är lika nära spånet som råttor är, i en box cirkulerar luften mer. Men däremot har ju hästar mycket mer spån också. Det är därför man inte bör ha spån till hosthästar.
Själv har jag haft spån till både hamstrar och gerbiler. Framförallt till gerbilerna var det det enda jag kunde tänka mig att ha. Så mycket som dom gräver, så hade jag aldrig kunnat ha något annat som fungerar lika bra att gräva i.

Mvh Stephanie 

Vad jag saknar i det här är god VETENSKAPLIG fakta, alla kommer bara med "jag har hört" eller ett "så är det" men kan inte peka på en enda forskningsartikel om det… Så varför inte plocka fram lite artiklar från forskare om spån och hur skadligt det är mm. Samt ska man prata om terpentin halten i spånet så vill jag veta i hur hög halt det kan återfinnas i spånet. Skulle uppskatta en forskar artikel ang alla påståenden som snurrar runt i råttvärlden…för man måste få veta om det är konstaterad fakta eller bara Bull Shit.

Yeeey ännu en spån tråd… vad roooligt… *s*

#57 men ta reda på det då.

Jag tycker alla som vill får använda spån och betala massa pengar i vettkostnader sen…
För det enda argumentet som finns kvar för att använda spån även om det inte finns VETENSKAPLIG FAKTA i tråden är att spån är billigare.
Och vill man chansa sina djurshälsa för pengar kan man gott ta kostnaderna sen.. på djurensbeKOSTNAD…
Spelar ju ingen roll vad man säger, de som använder spån är ju så säkra på att det inte är vådligt så låt dem ha det. Mig kvittar det tycker bara det är löjligt att chansa över kronor…
undertecknat Nicciz på topphumör *asg*
Man får väl räkna lite på storlek/ratio i förhållande till hur mycket av dammet och terpentinet djuren andas in också. Alla djur kan även bli överkänskliga.
Jag använder inte spån från barrträd till något av mina djur.
Vuxna gerbiler kan reagera på spån på en rad olika sätt men främst är det små ungar som lider värst och får luftvägsinfektioner av dammet och/eller terpentinet.
#57: http://www.trifl.org/cedar.shtml
(Ska här nämna att jag inte orkat läsa den själv än, men den länken har dykt upp vid andra spån-diskussioner)
#60 Jag har aldrig behövt gå till veterinären med några av mina djur pga spån. Jag använder INTE spån för att det är billigt utan jag använder det till mina marsvin för att det är det enda alternativet just nu. Iaf till dom flesta, jag har några som går på fleece. Vill man spara pengar så är det ju billigare med fleece…inte spån.

#63 funkar inte aspflis till marsvin? Al, aspspån?
Inget påhopp utan bara en fråga av ren nyfikenhet eftersom du sa att det inte fanns några alternativ. Kanske finns någon anledning till att inte ha lövträdsprodukter till marsvin som jag inte känner till tex.
#64 Den flis jag sätt som är av annat träslag är väldigt grovt och skulle inte alls vara bekvämt för marsvin att gå på. Sen har jag ju inte letat jättenoga efter finare flis då jag inte hört talats om marsvin som fått besvär av terpentinet i vanligt spån.
Håller med #65 Jag har inte heller letat efter något annat till djuren etersom jag aldrig hört att de ska vara farligt för hamstrar o marsvin.

oki, jag är inte så haj på andra djur än råttor. Jag har tidningspapper till mina, och toalätt i toaletten.

#59 varför skulle jag ta reda på något som ni vill bevisa? Hela spån diskussionen känns ju lite som när cancer varningen för chips kom ut, ja du kan få cancer men du måste äta 12 påsar om dagen för att det ska bli en dramatiskt ökad risk för det…personligen använder jag inte spån nej men saknar verkligen mycket forskning runt många påståenden i råttvärlden… Ibland känns det som mycket skrönor och man ska inte svälja allt som alla säger..

#59 varför skulle jag ta reda på något som ni vill bevisa? Hela spån diskussionen känns ju lite som när cancer varningen för chips kom ut, ja du kan få cancer men du måste äta 12 påsar om dagen för att det ska bli en dramatiskt ökad risk för det…personligen använder jag inte spån nej men saknar verkligen mycket forskning runt många påståenden i råttvärlden… Ibland känns det som mycket skrönor och man ska inte svälja allt som alla säger..

Varsågod ni som inte orkade läsa igenom hela artikeln själva,plockade ut de delar som faktiskt behandlar våra barrträd och inte ceder..OBS ceder finns inte i sverige och används inte i vår skogsindustri. Men kul med en sammanfattande litteratur studie på forskning omkring spån i spån diskussionen, nu finns det ju lite fakta om saker och inte bara hörsägnen….
"In pine (family Pinaceae), the primary irritant identified is abietic acid, sometimes called sylvic acid. Pine products also include pine resin, also known as rosin or colophony, which is known to pool players and mountain climbers. Pine resin is also used in adhesives, paints and varnishes, inks and in sizing for paper, paperboard and fabrics (Sadhra 1994). Abietic acid itself elicits relatively weak allergic responses, however, a number of compounds formed by air oxidation of abietic acid are potent contact allergens (Hausen 1989, Karlberg 1988)…….
Following exposure to red cedar or plicatic acid, a person with occupational asthma may have either an immediate, or a delayed reaction, or both (Malo 1989). Long-term exposure to red cedar or pine in humans can lead to a decrease in forced expiratory volume, or FEV, a measure of lung capacity and ability to breathe freely (Shamssain 1992, Cote 1990, Malo 1989). Plicatic and abietic acids can both cause destruction and desquamation, or sloughing, of alveolar, tracheal and bronchial epithelial cells (Ayars 1989).
Studies of workers exposed to pine dust also show that such work is associated with significantly more respiratory symptoms and a greater risk of airflow obstruction (Shamssain 1992), and the results of a German study indicate that workers exposed to pine dust had more than a three-fold increased risk of glottal cancer (relative risk = 3.18, 95% confidence interval: 1.1-9.0) (Maier 1992). (översättning risken för cancer ska utvecklas ökar 3.18 ggr, procentsatsen där efter visar hur trovärdigt resultatet är, alltså 95% chans att det ökar till 3.18. Intervallet i studien ligger mellan 1,1-9,0. Man får anta att 1.1 är extremt låg eller normalvärdet för chansen att utveckla luftrörscancer)