Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 437 ggr
safira
0

Separera råttor!?

Jag har 3 råttor som alla är ca 1 år gamla. Den ena av mina råttor har alltid varit lite "udda" mest hållit sig för sig själv, inte intresserad av mig eller några aktiviteter. Vill helst inte lämna buren ens. Intressen är typ mat och att sova. För en tid sen märkte jag att hennes beteende blivit värre. Hon gör utfall mot mina andra råttor, attackerar dem om de tex kommer för nära henne när hon äter eller sover. Hon är helvild och "hugger" efter mat om jag ger henne nåt. 3 vattenflaskor har hon gnagt sönder innom loppet av en vecka. Jag har börjat fundera på om hon kan va sjuk på nått sätt. Hon verkar dock kry trots sitt "hemska" humör. Nu undrar jag om någon haft liknande problem? Vore tacksam för råd. Funderar på att sätta henne ensam i en egen bur nu, för jag vill inte att hon ska attackera dem andra. Frågan är om hon kommer må dåligt av att va ensam? Hon har ju ändå levt hela sitt liv med de andra råttorna. Men just nu känns det inte som det finns nått annat val. Nån som har separerat råttor och hur gick det?

Daydreams
0

Befinner mig i en liknande situation med en omplaceringstjej som inte funkar i flock längre.

JAg tycker absolut att du ska sära på dom direkt och ha henne ensam ett tag. HAr man tur så KAN det gå att sätta ihop dom genom en långsam introduktion om dom får sitta själv och ha tråkigt ett tag.

Att hennes beteende kommit så plötsligt kan bero på olika anledningar och visst kan en vara att hon inte mår bra.

Hon kommer inte att må bra av att sitta ensam oavsett hur mycket tid du lägger på henne men hon ska inte vara med dom andra om hon attackerar så blodvite uppstår.

Som jag ser det har man tre val

Man kan köpa nya bebisar och hoppas på att råttan accepterar dom.

Man kan ha den som ensamråtta  vilket inte är så shysst mot råttan i längden.

Man kan avliva henne.

Avlivning är nog egentligen det bästa alternativet då en råtta som inte funkar i flock mår bra. Men jag har ännu inte klarat av att avliva min aggressiva tjej så hon får sitta ensam ett tag till, tills jag har bestämt mig.