Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 334 ggr
Mimus
0

Hon é tamejfan höjdrädd :P

Berättelsen om Mimus råttor fortsätter :P

Fick ju hem två små töser från djuraffär för cirka två veckor sedan.. Ena tjejen "Syster-Yster" é underbart trevlig å springer te luckan så fort man kommer å ska upp :)

Men den andra lilla damen hade allvarliga problem.. Redan från början va hon typsk "Zoo-råtta" å dålig avel.. Hoppig,skvättig å bitig.. Det skulle ja kunnat leva med men då hennes aggresivitet bara blev värre å värre fick hon till slut lämnas tebaka te affären efter alldeles för mycket blödande hål i händerna :/

Fick då med mej en ny liten tjej därifrån.. Hon kom igår och då tyckte jag inte d va så konstigt att hon mest satt still å självklart é hon lös i magen men d brukar ju stabilisera sig efter några dagar :) Men nu till problemet.. Hon é Höjdrädd :P Hon kan verkligen inte klättra :S Suttit hela dagen å förklarat du kan klättra du é inte rädd men hon kan inte.. Va katten ska ja göra? Plus att så fort man tar upp henne så bajsar hon på sej.. È väl rädd skulle ja tro :S Men hur övertalar man en råtta att hon kan klättra?

Mimus
0

Alltså.. Nu é ja nervös.. Hon mest sitter.. Tror ni hon é sjuk lr har ja bara vant mej vid att alla springer runt som min andra lilla apa å hon é ny å lite rädd?

Absinthe
0

Sitter hon direkt med de andra eller är i karantän? För är hon sjuk kan hon smitta de andra råttorna också.. hur låter hon? nyser hon mycket? Hon ser kanske dåligt?
Hade jag varit du och hon sitter med de andra så sätt henne i egen bur ett tag och avvakta hur hon blir, låt henne ta tid att känna dig. Löst bajs så kan hon vara jätterädd och osäker.. lugna henne lite.. sätt en handduk under eller nåt och klappa henne lugnande och prata mjukt. Klia nätt uppe på huvudet och sånt.. antingen är hon sjuk eller bara extremt rädd. Men hur som sätt henne i egen bur så länge om du inte redan har henne avskilt från de andra.. avvakta lite och blir det inte bättre så får du gå till vetrinär för hon kan vara sjuk..

Kleverin
0

#0 Du har inte funderat på om hon är blind annars? Sitter bara still,(vet ju inte var hon ska gå) och blir rädd när man tar i henne (ser inte handen komma). Det är min tanke, men jag böjer mig för bättre vetande.

Mimus
0

Hon sitter tillsammans med Syrran men de satt ihop i djuraffären me innan syrran kom hit.. Å har inte min andra bur här utan i Värmland :/

Vad betyder det att hon hackar tänder? Hela underkäken rör sig liksom upp å ner :S Men hon verkar inte arg.. Utan hon säter sig å gör så :?

Allamej
0

Hon är nervös. Råttor kan knastra även när dom är oroliga, inte bara när dom myser eller är pissed off utan även för att trösta sig.

Har du träffat en allvarligt skadad el. sjuk katt så vet du att dom kurrar för att trösta sig. tror det är samma med råttor

Att hon bara sitter still och bajsar direkt du tar upp henne säger mig att hon är skitskraj och om det var min råtta skulle jag skita i att hon sket och ha henne i tröjan tills hon känner sig trygg.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

UpptagetNamn
0

Hon kan ju sitta still just för att hon är säker & rädd., det gorde en av mina men nu har det blivit mkt bättre :)

Mimus
0

Har henne i knäet med en handduk under mest hela tiden ja é hemma så hon ska lugna ner sej.. Hoppas på d blir bättre annars kommer ja rådfråga er igen :)

Kokade ris te henne med men d va Syrran som åt upp d.. Den råttan går knappt å tro é från djuraffär.. Helunderbar :)

Mimus
0

Hadde uppe grisarna i soffan.. Å noterade att Slitz går med sina bakfötter väldigt mycket utåt å d ser ibland ut som om hon vill klättra upp på gallret å tar upp framfötterna men baken vill liksom inte upp.. Vet att hundar kan ha HD problem men kan även råttor det? Vet inte hur ja ska förklara men hon går även mer kutryggigt än Syrran..

Å ibland låter hon som en gris :S… Gör era det?

Mimus
0

#3 Hon sprang i soffan så blind é hon iaf inte.. Hon é tydligen invalid, inkontinent å höjdrädd men inte blind ;P

Kleverin
0

#9 Bra!! Då har du uteslutit ett fel i alla fall!!! Glad