Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1977 ggr
empan-hampus
0

Lös i magen!

Första lilla plutten som kommer ut är som gelé sen så är det löst och väldigt illa luktande. 

Han äter samma mat som sin bror (han är bra i magen) köper maten på djuraffären för just gnagare. 

Kan det vara vitaminerna i vattnet han inte tål eller kan det vara så att lilla magen behöver vänja sig med ny mat och nytt vatten?

SamanthaJones
1

Vitaminer i vattet är helt onödigt om du ger bra mat :) dessutom försvinner många av vitaminerna i kontakt med ljus så det är mest slöseri med pengar.

Sen är inte gnagarblandningar de bästa allagånger då de inte är spec färska. Prova att göra en egen blandning - sök efter grodblandning eller något liknande, den kan du göra och blanda i lite gnagarblandning om du känner dig osäker :) Annars så är den väldigt bra - och billigt då de räcker länge :)

:):)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Ladyinred
0

För att stoppa upp en lös mage så är ris jätte bra att ge. ett tips bara, inte bra för en liten råtta att va lös i magen för länge, kan bli uttorkad om man har otur :(

LeTigre
0

Tips på en dunderkur mot lös mage är att koka ris och ge honom av kokvattnet att dricka.

Sen tar du riset och mixar det med morotspure (finns på barnmatsburk på ica/konsum för typ 7kr) och lite potatismjöl. Sen kan du blanda ner lite av hans favoritmat också så att det smakar gott för de flesta råttor jag känner gillar inte morot.

Se till att han dricker tillräckligt. Lägg in gurka också så han får i sig extra vätska.

Sen är det sant som #1 säger, det är nog bättre att du blandar ditt eget Torrfoder (baserat på enkla råvaror du kan köpa på snabbköpet), här finns bra recept. För färskmatsinspiration kan du läsa den här långa fina tråden.

Lycka till!

Ladyinred
0

Och har man dålig fantasi och är lat så kan man köpa barnmatsburkar, men man få se till att de får i sig lite salt ibland då det e osaltat. Har blivit många sånna burkar här hemma på senaste tiden :)

LeTigre
0

#4 ja, barnmat är fint att ha hemma. Jag brukar använda det under tentavecka när jag inte slösar så mycket tid på matlagningen, och när vi är sjuka och inte riktigt orkar. Så kan man lägga mer energi på att gosa och pussa mage.

Ladyinred
0

Och jag brukar ha så dålig fantasi och äta så onyttigt själv, vill ju inte att mina älsklingar ska bli lidande för att jag har taskiga matvanor. Gubben där hemma klagar jämt när jag lagar mat till dom och tycker att jag kan lägga den energin på oss oxå..

Nicciz
0

Välling är oxå bra mot lösa magar och nyttigt… man kan fuska och ta lite extra pulver och mindre vatten…

Ninja
0

Dom har nyss flyttat till dig va? Det är helt normalt att de blir lite lösa i magen då, pga omställningen med mat samt stress.

Se till att de får i sig ordentligt med vätska, och ge gärna blåbärssoppa/puré, vitt bröd och kokt ris, det hjälper till att binda avföringen igen.