En kanske konstig fråga...
Nu när jag läser in mig på ämnet avel till ett arbete jag ska skriva så har en fråga kommit upp i huvudet på mig.
Kan man ge råttbebisar modersmjölersättning?
Eller funkar inte det då det oftast innehåller mjölk, vanlig mjölk.
Finns det något man kan ge en unge som inte får i sig tillräckligt av mamman, tex om hon har mer ungar en spenor? Eller ska man låta naturen ha sin gång?
Tack för svaren :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Jag vet mus ungar om man ska stödmata dem så ges modersmjölk ersättning för valp dvs Esbilac men om det är samma till råttor kan jag ej svara på.
Men personligen så tycker jag det är bra ha ersättning hemma om man får en kull ifall ngt skulle hända.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Ingenting är bättre än moderns egna mjölk. Bäst är alltså att försöka ha en moder eller en hona som har mjölk och kan ta hand om ungarna. Mjölken som ungarna får de två första dagarna i livet är oerhört viktig!
Men är olyckan framme så ger man dem precis som Mymlan skriver här ovan ESBILAC. Det köper man på Apoteket.
Man kan köpa hos djursjukhus och hos endel veterinärer. Ett råd är att ha hemma ifall olyckan skulle vara framme dvs ngt händer mamman plötsligt dör etc.
Ja och så kan man beställa på internet också, ex via Squirrelstore - Amerika… haha, men undrar om inte det blir billigare än att köpa från Apoteket
#4 Jag tror det samt man får hem det snabbare..
De har även sådana stoooooooooora förpackningar…
undrar om vi människor kan leva på ESBILAC… det ska ju innehålla typ allt man behöver… (fast det är inte så gott, men man kan väl krydda med vaniljsocker?)
#6 Hmm, äter hellre annat..
Pratade med en tjej som nappade upp råttbebsar då mamman inte tog hand om dom. Hon hade ersättning för kattungar.
Finns med på aportek och zoo. :D
tack för svaren. :)
#8 fy vilken jobb :) haha
Vänligen
Sofia
Men jag har hört att den som är för katter är bäst för unga råttor för att den är mildare och den för hundar är bättre sen då den innehåller mer energi. Detta gällde då gp råttor. Vet inte om det e så stor sliknad på vilken sorts råtta man ger till.

Jag hade som ett projektarbete i skolan att föda upp två stycken råttor. Fick ta ungarna på en zooaffär då de skulle bli ormmat. De var ca 1- 1½ vecka gamla då.
Jag matade dem med esbilac ca i gång i timmen/ varannan timme dygnen runt.
Mitt projekt gick ut på att studera deras beteenden som unga. Eftersom det är ett djur som har en snabb utveckling kan jag säga att det var jätteintressant. Ena dagen skulle de börja lära sig att tvätta sig själva och nästa kunde de göra något helt annat.
Det kändes fel att ta dem ifrån mamman men då de skulle bli mat så tycker jag att de fick det bättre hos mig. Det var jobbit och krävande, men jag skulle göra om det igen utan att tveka om det skulle behövas. (Om något djur mister sin mamma)
Jag pratade med flera olika veterinärer både innan och då jag höll på och fick många goda råd. Fick också en hel del saker av de jag känner lite mer.
Ungarna blev avvanda vid fyra veckors ålder. Jag fotade de varje dag under hela preioden och förde dagbok. Gjorde sedan en powerpoint pres.
Hoppas att detta inlägg kan vara till någon hjälp. ev kanske lite intressant läsning.
Brukar inte vara den som skriver inlägg.
// Mizzive
#11 det lät intressant! Har du kvar arbetet så att man kan få läsa? Jag blev så sjuukt nyfiken på hur det gick och allt :)
Vänligen
Sofia
men man har väl ändå inte tid att sitta och mata råttungarna själv elr har ni det??Jag tycker inte att det är fel att göra det men man har väl inte tid att göra det?

#13 Jag skaffade råttorna när jag hade lov. Var ledig ungefär hela första veckan innnan skolan började. Det var jättejobbigt, man var trött hela tiden. De första dagarna lämnade jag knappt soffan. Det var bara att lägga sig och sova igen direkt efter matningen.
När skolan började hade man kommit in i ett mönster för hur man skulle göra. :) Som tur var ahde jag så snälla lärare att de gav oss tillräckligt med raster för att jag skulle kunna mata dem.
Jag hade ingen som hjälpte mig på nätterna men på dagarna så ville mina kompisar gärna hjlpa till…
Men som sagt det var jobbigt. Men tid är något man får prioritera. När jag gett mig in på det där gick det inte att backa. Så jag "hade" eller fick ta mig tid.

Är bara nyfiken på hur man då matar dom? Alltså med en nappflaska för små barn eller? X)
#9 Ja det var det nog, hon hade dom i en liten påse innan för tröjan vart hon än var! *undra hur hon gjorde på natten*
Hon hade nog tio st vad jag vet .. :P

Jag hade dem i en liten petbox, hade dem med mig till skolan där de fick vara i djurhuset ( jag gick en djurvårdarlinje). De fick mat med en liten 1 ml spruta. I början åt de inte mer än 0.2 ml / gång. jag matade dem på natten också, tid? ja… det fick man ta sig… jag var själv om att göra det här… hade ingen som hjälpte mig. Men det gick! :D