Råtta som har Psoriasis
Nu är det fast ställt att min ena rååtta har Psoriasis på svansen.
Finns det någon annan som har råtta eller annat djur som har hudsjukdomen Psoriasis?

Hmmm, spännande att lära sig mera.

Jag smörjer in hennes svans med mjukgörande savla ofta o ibland psoriasis salva men inte för ofta då det finns kortison i den. men svansen läker ut o är fin ett tag o när hon blir stressan blommar utslagen upp igen. det e precis som för människor att de kommer o går då o då.

Är det farligt med kortison i längden? Jag har en råtta som fick stora sår i nacken och kring halsen, veterinären visste inte vad det var men tippade på allergi… jag pratade med en uppfödare som också trodde att det kunde vara just det eller psoriasis.
Jag har i alla fall fått en kortisonsalva utskriven till min lilla tjej och smörjer nu in hennes sår, och de läker! Känns ju ganska tråkigt att bara behandla symptomen och inte själva orsaken, men vad den kan vara är ju nästan omöjligt att säga tyvärr. Det viktigaste är att hon mår så bra som möjligt i alla fall!

Ja alltså kortison är inte bra att få för mycket av o för ofta. det tunnar ut huden. nu så smörjer jag in råttans svans en gång i veckan då de e små sår då det ena var större smörjde jag in två gånger i veckan med kortisonet men med mjukgörande underhåller jag hela tiden så det inte torkar o spricker.
PSO finns ju i genetiken o bärs vidare på så vis. det smittas inte råtta till råtta. ända sättet att förhindra att fler ska få det är att inte avla vidare på de som kan bära på den genen i dnan men hur lätt är det att veta om en råtta bär på det el inte. det är få som får själva sjukdomen men kan bära vidare det länge. så det kan dyka upp var som.

Jag fick ordineringen att smörja in hennes hud med kortisonsalvan 2 ggr per dag tills det var läkt. Håller tummarna för att såren inte kommer tillbaka sen.. :)

det tycker jag e mycket!
men de kan va olika starka salvor oxå ju.
hur går det med såren läker de?

De läker jättebra… men jag tror jag ska börja med att bara smörja henne en gång om dagen. Salvan hette Fuciderm.

Hm.. mycket mystiskt! Det står ju inte ett ord om kortison i den beskrivningen… Men det var det som veterinären pratade om. Plus att det är nån antibiotika i då också.

Ingen aning vad det är för en salva…
hur är det med såren läker de tycker du? ser de ut att vara på bättringsvägen?

Såren har läkt så det är jättebra! Hon har dock kala fläckar där hon kliat bort sår så det borde väl växa ut snart igen förhoppningsvis. Hoppas att de inte kommer tillbaka nu bara!

ja det tar ett tag innan pälsen kommer växa ut igen
hoppas hon inte får tillbaka såren nu!

Hej!
Min ena råtta har fått mystiska sår ibland. Såren är kvar i två-tre dagar, sedan försvinner de och det tar tid innan pälsen växer tillbaka där såren var. Jag trodde att det var skabb först, men sen har jag behandlat dem, men såren kom tillbaka iaf och det är bara hon som får sår.
Kan det vara allergi/psoriasis? Behöver hon veterinär vård eller klarar hon sig bra som det är?