Regestrera råttan i SRS.
Jag har nårra frågor.
Hittar inga svar på dom på srs sida Oo'
1. Hur mkt kostar det per råtta?
2. Hur ska man göra? Typ skicka in nårra papper eller? Men lixom vad för papper isåfall?
3. Hur betalar man? :D
4. Får man typ fylla i stammtavla, så om jag vet typ mamman, pappan & mormor till råttan, fyller man i det då?
Nu pratar jag om när jag ska regga mina zoo råttor.
Först och främst måste du vara medlem i SRS.
Beställ registreringspapper från SRS-shopen (www.rattsallskapet.se), det står där hur du ska göra. Sen är det bara att fylla i de, 2 st per råtta, och skicka in tillsammans med ett frankerat kuvert. Det enda som kostar pengar är att köpa papprena, och så frimärken och kuvert.
Man kan fylla i stamtavla ja, men känner man inte till föräldrarna så går det bra utan också :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#1, Okej, då blir jag medlem i srs då ^
tack för hjälpen :)

Förresten, måste man skicka med frimärke & kuvert till srs så dom kan skicka tillbaka papprena?

En till fråga, När jag fått papprena av srs, ska jag skicka tillbaka dom då så dom kan spara uppgiferna eller nått?
#3 japp, frankerat kuvert skrev gul_zebra, hon menade alltså ett kuvert med DIN adress på så att du kan få tillbaka stamtavlorna med reg.nr på. Kopiorna behåller registratorn.

Okej, Så den där regisitratorn registrerar inga mer uppgifter en reg. nr? :S,
För om den ska kunna registrera typ namn , kön & sånnt så måste jag ju skicka tillbaka papprena efter att jag fyllt i dom..
Men jag vill ju gärna ha dom själv, Så kopierar man dom då eller?
Du ska skicka in TVÅ exemplar av stamtavlan och få tillbaka ETT???
jag är övertygad om att det ska finnas info om detta på SRS hemsida…

Ska ja.. aha..
Så om jag beställer 5 stycken så får jag då 10? :S
jo, men visst fanns det info!!! här:
http://rattsallskapet.se/reg_ratta.asp
Tips: läs det och kom med följdfrågor sedan!

Jo, men jag har läst det men jag fattar ändå inte :/
Ska läsa igen.
Om du ska registrera 2 råttor tex, så beställer du minst 4 papper. Du får de du beställt hemskickade och fyller i de, 2 för varje råtta. Sen skickar du in alla, även kopiorna, ihop med frankerat kuvert. Registratorn registrerar allt du fyllt i antar jag och behåller ett papper för varje råtta, och skickar tillbaka ett papper för varje råtta till dig.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Nu fattar jag typ :D
Men jag har ju 6 råttor som jag ska regga, Kanske 8, Så då måste jag ju beställa '15 för 50', Men kan jag spara dom andra & andvända till nya råttor senare då?
fast jag måste ju troligtvis andvända 2 till samma råtta, Så det kanske inte blir så många över..
Men iallafall. Hur beställer man dom ? 

#12, tack, det var en bra förklaring för tröga som jag 
Men iallafall, jag fattar inte hur man beställer papprena & hur man betalar.. :/

Oj, det ståg visst längst upp…
om du har tillgång till kopiator så behöver du bara 6 stamtavlor och tar sedan kopia på dem - både fram och bak.

Okej, Men kan jag då spara dom andra till nästa gång en råtta ska registreras?
Precis, är det 6 som ska reggas så får du beställa 15 (eller fler om du hellre vill det). Är det så är det bara att beställa fler. Annars kan du beställa en för varje råtta och kopiera de, och skicka in en original och en kopia för varje råtta, så behöver du inte beställa lika många.
De som blir över kan du behålla och använda sen ja :)
Beställer gör du samtidigt som du betalar. Har du internetbank så är det bara att göra en inbetalning där och skriva in beställningen och din adress där man kan skriva sånt, annars kan du gå till banken och betala in där och skriva samma sak. Får det inte plats så är det bara att ringa/maila shopansvarig när du betalat in :)

Okej :)
Det fanns en jättebra steg-för-steg-förklaring på en powerpoint presentation förut, jag letade på länken och testade den men den fungerade visst inte mer tyvärr. :(
hihi.. måste bara lägga in att jag känner igen mig.. första gången jag skulle regga råttor höll ja på slita håret av mig. inte för att det var otydligt hur man skulle göra, men det var svårt att förstå upplägget.. ba vadå 2 papper per råtta hmm.. fatta noll.. Men men, även jag lärde mig *skratta*
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_