Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 563 ggr
Reklamfritt
0

Otroligt orolig !!

Hej .. min råtta Edwin har ett väldigt djupt sår på sin svans och jag vet inte vad jag ska göra ! vet inte hller hur det kom dit för jag har varit borta i en dag nu hemma hos min mamma …. Det ser ut att ha blödit väldigt mkt för det är typ blod på flera ställen i buren men det verkar inte blöda lika mkt nu… Ser rätt nytt ut och är djupt :/ har inte råd själv att ta honom till veterinär och pappa skulle aldrig lägga ut pengar på det (han tkr inte om råttorna alls) .. Snälla hjälp mig !

Reklamfritt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såret :/

RatLover
0

ajaj, det ser inte bra ut, vet dock inte vad du kan göra :/

lolaisdenied
0

så har det slutat blöda nu? annars ska väl potatismjöl eller ska vara bra att ta i sår för att stoppa blödingar. -fundera-

Reklamfritt
0

nej det har inte slutat blöda .. blöder rätt mkt fortfarande men ser ut som om det blött mera innan :/ är så orolig att det blir infekterat elr att han förblöder :/ säker på att det inte är farligt då ? för annars kan jag ju testa det .. testar vad som helt för att få det sluta blöda :(

dorkey
0

Ta det lugnt först och främst! Råttor har otroligt bra läk-kött och det kommer förmodligen vara läkt och fint igen om bara några dagar. Tvätta såret med tvål och vatten, det dödar bakterier och rengör eventuella infektioner. Städa ur buren och lägg endast tidningspapper som bottenmaterial, så att det inte ska damma in skit i såret.

lolaisdenied
0

aska ska väl vara något av det renaste som finns.. annars har jag läst att potatismjöl ska funka..
vet inte om man kan hälla på lite sånt och typ försöka linda in svansen lite försiktigt.. men då får du ju hålla koll på  Edwin så han inte biter/river av bandaget eller håller på med det och sånt

veterinär skulle nog varit bra….

dorkey
0

har du sårtejp? det tejpar ihop kanterna och får det att läka ihop fint, i detta fall så är det för att stoppa blodet.

lolaisdenied
0

yay så bra svar dorkey!  :D

camilla85
0

Det ska finnas blodstoppande medel eller om det är plåster på apoteket också har ja hört.

Reklamfritt
0

tack så otroligt mkt =) blev lungnare nu =) min pappa ska köpa sårtejp feter jobbet och nu sålänge har jag satt ett litet bandage plus potatismjöl … hoppas det läker fint ;) tack !

dorkey
0

Kom ihåg att byta ofta och rengöra så det inte blir en infektion.
Förresten så kan sårtejp sitta rätt hårt så du bör hålla det under vatten ett tag innan du försiktigt river bort det.

Och tänk även på att du kommer nog bara behöva ha sårtejpen en dag eller två. Sen måste det få tid att läka av sig själv utan plåster eller något.

Reklamfritt
0

nu ser det jätte fint ut =) elr ja det är ju fortfarande ett sår men man ser tydligt att det läker helt snart =) är lixom skorpan bara som ska bort nu ;) tack för er hjälp tjejor ;)

Stephanie
0

Och sen måste jag påpeka att man ALLTID SKA HA VETERINÄRPENGAR! Går inte att vara tydlig nog med det… Har man köpt ett djur ska man banne mig ha råd att ta den till veterinären om det behövs! Det här kanske funkar att sköta själv hemma, men vad skulle hända om det var ett värre sår?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

CamillaS
0

jo, håller med #13. många djurägare stoppar undan typ 100kr i månaden och har det som sitt "djur konto" så om djuret blir sjukt så har man alltid pengar att ta till. Själv har jag så, att jag har ett eget sparkonto för mina djur, det dras av 100kr från min lön varje månad till djur kontot. då e jag berädd på om dom skulle bli sjuka och behöva veterinärvård :) men du som kanske inte har lön får vel iaf barnbidrag som du kan stoppa undan lite pengar varje månad? eller veckopeng? :)

Pony
0

Uhhh… när jag var liten, så var det en kompis till mig som hade en råtta som hette Smulan. Smulan fick ett ganska rejält hack i svansen, ingen vet riktigt hur, men hon satte sig och gnagade, och gnagade där.. tills svansen var av på det stället!

Ganska läskigt…

LeTigre
0

#15 låter som smulan mådde dåligt, kanske hon faktiskt orsakade skadan själv? Stackars liten :(

Vad hände sen då, levde hon med en halv svans eller dog hon/blev avlivad?

Ladyinred
0

Nåt som e bra att ha hemma e ett litet första förband paket till djuren med. Flaska jodd, blodstopp, koksaktlösning till exempel. Fler som har bra tips på vad som kan vara bra att handla hem från apoteket. Vi har även piller hemma till katterna som man kan ge om de får getingstick eller huggormsbett.

Pony
0

#15> Smulan var en ensam råtta som hon tog över från ngn som bodde i en lägenhet huset mittimot.. så hon kan mycket väl ha mått dåligt antar jag.

Svansen läkte snabbt där den var av, och hon levde med en halv svans tills hon dog av ålder (vad jag minns).. det var väldigt längesen som sagt hehe. Ska nog gå förbi och lägga lite blommor på hennes grav ngn dag :)

Grodan
0

Ni kan ju ha uppfattat det hela fel med Smulan också. Det är mycket vanligt att klämda och trasiga yttre delar som tår och svans stängs av från blodflöde, skrumpnar och trillar av. De skrumpnar, blir svarta och stela - dör - och trillar av. Ibland kan råttorna påskynda processen och bita av delen, eftersom den är död och stel och kan var otrevlig att släpa på.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
0

Kan bara hålla med #13. Fick bittert erfara det där med att vara utan veterinärpengar och fy fan säger jag bara, det är det värsta som kan hända om det går illa, jag fick avliva hela hanflocken när jag inte hade råd med veterinärvård. I den här fallet såg det ju inte så farligt ut men när det väl blir värre så MÅSTE man kunna söka veterinärvård, annars ska man inte ha djur öht. Husdjur är ingen mänsklig rättighet men skaffar man de så har man skyldigheten att sköta om de också vilket innefattar just veterinärvård vid behov. 

http://rattor.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=2d5d2186-f780-4021-985d-f9031f633a55

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

UpptagetNamn
0

Håller med #13,
Men nu är det som det är, se till & börja lägga undan lite varge månad om du inte är säker på att du har råd.