Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 481 ggr
Mi-ck-an
0

Vad ska jag göra? =/

Hallå, det är så här att min älsta råtta som är 3,5 år har fått en knöl på sidan och hennes svans (längst ut på svansen) kan hon inte röra =/ Hon har oxå sedan tidigare fått sår eller vad man ska säga på bakfötterna efter att det har förmodligen varit för hårt lager i botten. Trampdynorna, "hälen" är det rött. Hon går lite konstigt oxå. Som gamla gör när dom blir äldre. Hon har oxå något konstigt på bröstet, det är mjukt men ändå hårt? Så frågan till er är att ska jag ta henne till vetrinären så dom får kolla på henne, eller jag ska vänta och se? Men om jag tar henne till vetrinären så är det väl ingen ide och göra något åt besvären eftersom hon är så gammal. Är det lika bra att ta bort henne?

Tack i förhand!

Mvh Mickan

UpptagetNamn
0

Det röda på fötterna är väll troligtvis början till klumpfot?
Masera hennes baktassar & lägg på heloson salva. Minst en gång om dagen.

Jag skulle ta henne till veterinären , om hon led.
Men mår hon annars bra så behövvs det väll inte, inte en iallafall?

Absinthe
0

Svårt för oss här inne att säga om du ska ta bort henne eller inte. Vad tycker du känns mest rätt själv? Har hon livsglädje kvar så ta hand om hennes fötter och gör hennes sista tid så fin som möjligt. Det är vad jag hade gjort och om försämring sker kanske man i så fall ska hjälpa henne att somna in gott.. ?

Svårt att ge råd om sånt, hon är ju väldigt gammal.. =/

Mi-ck-an
0

#1 Okej. Men jag har ingen heloson salva. Men går det bra med "superbra HUNDSALVA, mjukgörande bivaxsalva"? Den är för hundars hud, tassar m.m. Det är en ren naturprodukt. Den innehåller olivolja, bivax, ringblomma och eteriska oljor. Kan man använda den?  

Hon är faktiskt pigg för att vara gammal, hon är precis som en vanlig ung råtta fast stel som en gammal råtta. Hon äter, dricker som hon ska. Dock hör hon inte så bra när man ska ta ut henne ur buren. Men hon går som vanligt när hon är ute på soffan. Kommer gärna när man har något gått. Hon sover ganska så mkt. Men det gör man väl när man är gammal? Annars ser jag inget lidande i henne. Det är bara det att jag vet inte vad jag ska göra när det gäller knölen… men jag får väl besöka vetrinären så småning om.

#2 Jag tycker inte att jag ska ta bort henne än i alla fall… hon är ju såppas pigg än så.. Men jag märker väl om hon mår dåligare. Jag ska försöka att ta hand om hennes fötter så mkt som det går :) Hela henne oxå.

Tack för att ni svarade. väldigt snällt :)

UpptagetNamn
0

Dom där knölarna är ju troligtvis cancer knölar, dom går ju inte göra så mkt åt :/, Dom går ju att operera, men med tanke på hennes ålder så kommer hon ju troligtvis inte överleva operationen.

#3, Jag tror faktiskt inte att den salvan är alls bra, det ska vara någon som är riktigt fet. Helosan salva är bäst, Den kan du köpa i en vanlig mat butik (Typ Ica eller Konsum), & den kostar max 30 kr.
Smörj in hennes baktassar minst en gång om dagen & masera dom.
Sen är bottenmaterialet viktigt, vad har du nu? Jag rekomenderar att ALLT i hela buren är Mjukt, så bottenmaterial kan du ta rivet tidnigspapper, kanske nån handuk att lägga över. (Som någon sa i nån annan tråd). Ha inte trä saker & sånnt hellst heller, utan klä gärna in dom också i mjukt tyg eller nått.
Blir det som öppna sår på baktassarna så ska du direkt ta henne till en veterinär så kan dom kanske skriva ut antibiotika.
Har du ingen bild på hennes tassar?

Lycka till :)

Mi-ck-an
0

#4 Okej, jag får väl köpa Helosan salva i morrn då :) Men jag har ett litet problem.. Jag har två råttor till som bor med henne och lägger jag in en handduk eller något mjukt så biter dom i sönder det.. men jag kan prova :) och buren som dom bor i har inga våningar, så jag andvänder två ihop skruvade träplankor. Men ska jag ta bort träplankorna så dom bara får vara på botten istället? Så min gamla dam får vara på botten och dom andra kan ju klättra. Eller vad tycker du? Jag kan försöka att göra så ALLT är mjuk. Så får vi se hur det blir :)

Nej, jag har ingen bild på tassarna, me jag kan ta blid. men det får bli i morrn när det är ljust i så fall :) Tack för hjälpen.

UpptagetNamn
0

Hm, jag tror nog inte att ett hyllplan spelar så stor roll faktiskt, men jag vet inte riktigt. Brukar hon sitta på det? (Om du menar hyllplan när du säger träplanka då) [:
Sen behöver du inte ha en handuk, det räcker med bara rivet tidnigspapper som botten! :)

Förövrigt kan du ju inreda buren hus, rör som ligger på botten & sånnt. Annars kan den ju lätt bli lite tråkig om du inte kan ha hyllplan i :]

Varrsegod :D

Mi-ck-an
0

Hahah, jag mena hyllplan xD Jo, hon sitter faktiskt rätt mkt på den, hon brukar sova där ibland oxå. Men är det inte för hårt då? den hyllplanen är av trä, det kanske gör ont och sitta på? Hmm. Men jag kan prova med handdukar och tidnigspapper så får vi se :) bara tidningar kanske är för hårt. Men självklart ska jag har hus och rör som dom kan vara i, förresten har jag en sån där gräsmatta som hon tycker mkt om :D den är ju mjuk.

Jaa, tack ännu en gång för hjälpen :D jättesnällt av dig :) Jag ska att försöka göra så att dina ord blir av :)

UpptagetNamn
0

Okej, du kan ju klä den med flis tyg (stavnig?) X), eller en handuk eller nått :)

Varrsegod, en en gång X)

Pony
0

#8 > Fleeeeeeeeece =)

UpptagetNamn
0

#8 aha :D

Sen kan jag ju passa på att rätta min andra dumma stavnig längst upp: klumpfot heter det ju inte, (Typ dumblefot eller nått?)

Gick det föresten bra sen? Med att fixa salvan & det?