Baccus och Bobbo!
''Grodan'' tyckte att jag skulle göra en egen tråd om Baccus så här är den :)
Men hanns bror Bobbo får vara med på ett hörn också.
Vet inte så mkt om vad jag kan skriva men dom är ca 1 år gamla och kommer från min skola. Baccus är väldigt lugn och snäll och har aldrig bitit någon. Bobbo är lite mer bestämd och kan skrika ibland när man lyfter upp honom men har heller aldrig bitit någon. Dom bor tillsammans med mina två andra råttor som är lite äldre.
(på bilden är dom ca 3 veckor)

Sötnosar! =)
*kidnappar* =D

Naaw, Baccus… jag är kär…
Ge honom massa
på magen… om du inte orkar kan du skicka hit honom så gör jag det själv *s*
Vilken skola förresten?
#5 hehe tack (a)
#7 Haha massa pussar ska han få ;D
Ösby, västmanlands naturbruksgymnasium

Han var verkligen superfin…. Synd att han inte var min *s*
#10 aw :)
Jag skulle veeeerkligen vilja få ungar efter honom eftersom att han är så snäll och lugn, men det skulle nog ses som väldigt oseriöst eftersom att han är från en skola och råttorna där inte är reggade men iofs är föräldrarna det för dom köper alltid in från uppfödare/privatpersoner. Men det har tyvärr inte gått att få reda på från vem eftersom att dom har så dålig koll.. Det är ju väldigt synd att dom inte har reggat alla ungar också, men jag håller själv på å reggar dom nu..
så synd eftersom det är så pass bra råttor, jag känner ju till den största delen av släkten och alla har ju varit snälla och lugna.
Har dessutom inga honor en, men jag är på jakt efter 2 BRA tjejer. (det betyder inte att jag tänker avla på dom) Men om jag skulle det så kommer iaf alla dom ungarna att reggas.

#11, Men går det inte avla på råttor om man känner till ett långt led av deras släkt?
Vad jag har hört iallafall,
vilken skola är han från?

Ösby naturbruksgymnasium västmanland
Tack, Nicciz! Såg nu att det stod där uppe! VArifrån har de nu fått sina råttor kan man undra…
Tycker Baccus har jättefina öron, precis som de ska vara!
#12 ja visst går det men jag kan tänka mig att man skulle få en hel del kritik.. Och så känner jag inte att jag har all kunskap jag behöver en och så skulle jag vilja ha hjälp av en duktig uppfödare med första kullen.
#15 ja, det tycker jag också.. och så gillar jag hanns färg väldigt mkt.
Vad väger han? Är han reggad i SRS? (Tänkte lite utställningsmässigt, skulle vara kul om han kunde ställas i Standard med sina fina öron!)
Jo, beige är en härlig färg, vilken beigevariant det än är - fast jag tycker blåbeige är mkt läckert…

Vad väger Baccus då? Hur gammal är han? Vet du hur resterande syskon till honom är? Kanske någon duktig som vill hjälpa dig att eventuellt ta en kull på honom om du nu är lite osäker själv på dina kunskaper och så menar jag.. =)
#17 Jag håller på att bli melem i SRS för tillfället och sen när jag är medlem ska jag regga alla råttorna och förmodligen åka på flera utställningar :) Han väger 549g
#18 Han är ca 1 år gammal och väger 549g.. Några stycken vet jag och dom är snälla vad jag förstått :)
Det skulle vara jättebra om någon kunde hjälpa isåfall ja. visst jag kan en hel del men det jag är mindre bra på är genetik.

Jag hade gärna hjälpt dig, men tror du bor lite långt bort.. =)
Men innan du i så fall ska ta en kull så försök kolla upp så mycket som möjligt om även syskonen till honom och vänta helst ett halvår till innan du planerar en parning på honom. Se om han kanske blivit lite större då och inga ändringar i tempramentet så är han nog ganska stabil att ta en kull på, men försök då hitta en fin dumbohona till honom, som har en bra stamtavla, för att behålla hans fina öron som även jag tyckte var väldigt fina. =)
Men gud så söta pluttar!
#21 tack för svaret :) Jag tycker också att jag måste vänta ett tag till för det kan ju vara bra att ha ställt ut han en gång också.. Och så får jag väll hoppas att det dyker upp några bra tjejer snart. (har planerat sen länge att köpa honor också men som sällskap)
Har sagt till Cosmonita att jag är intresserad av 2 honor av henne för jag tycker att hon verkar väldigt seriös och dessutom så bor vi nästan grannar :) Fast hon kommer nog iofs inte få dumobs i sin nästa kull. Men jag vill ha 4 honor iaf så, jag tycker det är ett bra antal i en råttflock :P
*jag bara svamlar på xD*
#22 hehe tackar :)

#23: I kullen som Cosmo planerar nu så är det faktiskt en liiiten chans att det blir dumbo, iom att det är 50% chans att Kråke är dumbobärare :>
#25 ahaaaa :P som sagt jag behöver läsa på mer om sånt där ;D

Och btw så är Kråke syster till två av mina råttor (som kommer från Cosmonita) och båda de är helt underbara i temperamentet! (vilket fö hela kullen är)
#27 åh okeej :D låter ju toppen ;) Bara hoppas på att det blir någon kull och att jag blir en av dom som får köpa :)