GP-unge sökes
Hej, nu är det såhär att jag känner att det är dags att skaffa en GP som jag så länge velat ha.
Så finns det någon med GP-ungar i närheten av stockholm eller Göteborg så är jag väldigt intresserad.
Vad vill du ha för kön på råttan? Finns en kille i Gävle som har ungar nu.. Tror det är 3 el. 4 honor kvar och en hane. Om de nu inte hunnit bli bokade då. Totalt fick han 7 ungar i samma kull. Kolla på zoonen =) Vet ingen annan som har kull nu.. Finns ju ett Gp forum också, där du kan annonsera =)
Hade själv gärna skaffat mig en hane, dock är min hona besläktad med typ alla Gp råttor i Sverige =/ Så det blir svårt för mig att hitta en obesläktad här..=( Så jag funderar på att importera ngn gång.. Men är svårt att hitta ngn seriös uppfödare i andra länder som jag förstått det..
kanske smartare om du annonserar på gpr8.cjb.net?
tror inte så många gp uppfödare finns här inne tyvärr.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
_Stj3rnfallet_ : jag har nyss tingat hanen av honom.
och jag är sååå stolt! Längtar tills man får se honom.
Hur länge har du haft din GP?:)
#3 Ok =) Som det verkar tycker jag att honor blir tamare än hanar :P Men om det stämmer eller inte vet jag inte.. Hanen jag hade blev aldrig riktigt super tam hos mig, men honan jag har nu är hur tam som helst =)
Hade Pugsley i 8 månader innan jag var tvungen att sälja honom p.g.a olika anledningar och honan jag har nu har jag haft sen 11 december =) Sammanlagt ca 9 månader :P Men man lär sig mkt under tiden man har dem. Var ingen dans på rosor med Puggan, verkar dock lättare med Lava =) Hehe, man kan säga att jag är ny gammal när det gäller Gp råttor :P
#4 åh, nu blir jag lite nervös:O
Men man får väl hoppas att det inte stämmer.
Okej, åh vad det verkar roligt med GP-råttor.
Kan knappt vänta efter att få ha min hos mig.
#5 Ja, det är roligt, men väldigt mkt jobb =) Tycker det är mer jobb med Lava än med tamråttorna. En sak som är positivt med Gp råttor är att de gör sina behov i ett hörn på buren och inte överallt :P Gul_zebra här har ju en jättetam hane, så hanar går nog också att få tama (riktigt tama) ;) Men kanske kräver mer tid och att de blivit extra hanterade eller nått.. Jag vet inte :P Hanar kräver iaf mer tid. Är svårare att få en hane tam, även om den varit tam innan och blivit "otam" (vet inte riktigt vad jag ska kalla motsatsen till tam så jag kallar det otam :P) så är det svårare att få den tam igen än om det gällde en hona.
Men det kommer säkert gå jättebra tror jag!=) Om du har frågor kan du alltid fråga mig =)
#6 Jo, jag förstår att det är ett jobb med dom, men jobb behöver inte alltid vara så tråkigt.
Mina tamråttor är jätte duktiga. Dom bajsar bara i sin bajslåda=)
Åh, okej. Men det här ska gå bra. Jag lägger ned all min tid åt mina råttor förutom då jag sover=)
Jodå, det tror jag med =) Kommer säkert gå jättebra!:D Om det är ngt kan du ju som sagt fråga mig eller ngn av de andra Gp ägarna här =) Nej, allt jobb är inte tråkigt jobb ;) Haha, så lyxigt, mina tamråttor är inte så duktiga :P
Ja min grabb är då tam iaf, det var inga problem. Han var tam redan när jag fick honom. Enda nackdelen är att han har sjukt svårt för kloklippning, och så var det ett rent helvete en period när han var i trotsåldern :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag har faktiskt en fråga till er med GP-råttor.
Har försökt hitta något svar i all fakta men hittar inget.
Är det samma sak som med GP's som tamråttor i början?
Att man helst ska låta dom vara i buren första dagen och börja med att bekanta sig med den genom att stoppa in handen så den kan få komma och lukta?
#9 Pugsley var också tam när han kom hit… Marie höll på med honom varje dag och det gjorde jag med när han kom, men ändå blev han aldrig riktigt supertam. Han var väl rätt tam ett tag, men sedan blev det nått, kanske trotsåldern för då smet han jämt :P Efter den perioden blev han jättekonstig och tillslut aggressiv =(
#10 Jag lät min Lava vara första dagen, då hon kom. Dagen efter satte jag in handen och hon brydde sigi nte så mkt om att lukta, så jag gjorde ett ljud så hon visste att jag var där än. Sen klappade jag henne, vilket gick hur bra som helst =) Nu gör jag nästan alltid det ljudet varje gåång jag ska klappa henne eller ta ut henne, speciellt om hon sover :P Man riktigt ser hur sur hon blir när jag väcker henne :D
#4 okej, tack för svaret.:)
Kom på en till sak=)
Man kan använda toa-lätt som bottenmatrial? Och kan man ha det i deras toa låda eller kan man ta kattsand?
Så vore det kul med lute tips på inrednig i buren.
Visserligen kommer jag nog bara ha GP'n inne på natten. Men lite roligt ska den ä'ndå få ha i buren.=)
Jag använder toalätt till mina råttor, även Lava =) Jag hade kattsand i toalådan till Pugsley, då det är lättare att städa, dock har Lava tagit toalådan som sovplats :P Men kattsand funkar jättebra!
Okej. Bra! Jag hör säkert av mig igen.
Det kommer upp massa frågot hela tiden=)
#15 Ja, men det gör det alltid =) Jag bombaderade Marie med frågor innan jag fick Pugsley, men då lärde jag ju mig massoro ckså =) Ingen fråga är ju för dum heller!
#10: Jag pysslade med Anders redan från början iaf, lät honom springa lös i sängen och bekanta sig lite där. Fast det var bara en väldigt kort stund då, hade suttit på tåget 6 timmar ungefär så jag var för trött :)
#11: Ok. Mja, vissa "fastnar" väl i trotsåldern som jag har fattat det..?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#17 Jag vet inte riktigt. Har aldrig hört det, men kanske?
#17 Okej=)
Har för mig att det var nåt sånt iaf, men att det inte händer så ofta :)
jag har läst nån stanns att det går att förebygga med en kastrering om den sker innan könsmognad.
Nej, nu är jag förbannad. Min mamma hade lovat att jag skulle få köpa en illerbur till min lilla GP som var på ca 1mx1mx1m
men nu har hon helt plötsligt ändrat sig.
Så vet ni någon lämplig GP bur som ligger under 1000?
Fungerar en kaninbur om ställer den upp?
#20 Då är det säkert så =)
#21 Ja, det kan man säkert =) Låter ju rätt vettigt iaf :D
#22 Oj, en sån bur hade jag velat ha till mina Gp råttor :P Vart har du hittat en sån bur?:O Om du ska ha kaninbur är väl det snällaste att bygga på ngt så den blir högre i så fall.. Eller det tycker iaf jag :P Jag hade haft en kaninbur, dock finns ju den i skåne =/ Vet inte exakta mått på den, men den är väl ca 120*45*50 eller nått.. (L*B*H). Är som sagt inte säker.
#24 Okej, men då var väl buren rätt dyr? Tycker de har så dyra burar på grand prix.. Fattar inte riktigt vad du menar med ställer upp :P Jo, jag är lite små trög ibland :D Alltså menar du att du tänkt ställa buren på ena kortsidan eller? För då har jag ju fattar i så fall.
#25. Jo, den är rätt dyr:/
Ja, på den sidan som är kortast ställer man som botten.
Då blir buren jätte hög!
Dock så ska jag försöka få tag på två kaninburar att sätta ihop.
#25 Ok, kan tänka mig det. Får spana på den ändå :P
Jahaa, men då fattar jag ju!:D Jo, de blir ju högre då =) Jag såg en jättefin kaninbur på Björkis här i Kiruna som jag skulle vilja ha! Var rätt blillig också, men man ska ju ha plats till den med =/ Måtten på den är 120*60*74. Jättefin är den! Haha, går t.o.m att vika ned gallret på den ifall man typ ska åka ngnstans :P Den buren kommer från Gibbon ovh heter Kanin/illerbur Benny 120 Mix. Eller ja, jag tycker den är fin iaf.
Jag har hitta en hyffsat bra bur på 1mx1mx50
Dock så ligger affären i uppsala:/
Jag letar efter en kanin bur på 70x45x38,5.
Vet du var sånna kan finnas?
Borde väl vara rätt lätt att hitta i Sthlm =) Här i Kiruna finns inte ens en djuraffär :P Enda stället man kan köpa djurgrejer på är Björkis.. Du kan ju kolla på eniro efter djuraffärer/zoobutiker så kan du säkert hitta några att gå till och kolla =) Annars kan du ju alltid kolla på blocket, där brukar det ju vara massor med kaninburar. Du kan även fråga en djuraffär var de tar in saker ifrån och så kan du be dem beställa in t ex en bur du vill ha.
#24 shit.. jag tror jag just kom på hur jag ska slippa få bottnen uppäten :D TACK FÖR TIPSET!!
#30 varsågod:)
Det är verkligen effektivt! Man kan få en jätte stor bur fast ändå relativt billigt.
#31 skitbra ju :D så jobbigt nu när mina har bitit hål i plastburen, så de kan smita ut på golvet :S (gpråttor) så jag ska fixa det där direkt i morgon. bara att vända på ena delen av gallret :D:D
Haade gärna sett bild på hur det ser ut :P För jag tycker fortfarande att det låter konstigt :P Men kan inte irktigt föreställa mig hur det ser ut.. Är säkert jättebra annars :D
#33 Kan ta kort på det nu så får du se:)
Jaa, men det var ju supersmart! Har aldrig ens tänkt på det :P Men kan inte dina tamråttor smita igenom det där då? Tänkte för det är ju ganska brett emellan gallret. Tror mina hade försökt iaf :P Fast det går ju lika lätt att bygga på en kaninbur och t ex sätta galler fårn en fågelbur eller nått ovanpå, så får man också en hög bur =) Fast kaninburen tar ju mindre plats på det där sättet :D Tack för bilderna!=)
#22. du bör nog tänka större för en gp än bara 1*1*1m runt om..
jag har 4 kanin burar på höjden som är 120 och 1m långa. tycker även det är för litet till två st.funkar om den får vara ute massor eller bara ha det som över nattningsbur eller tills den växt upp.
jag skulle rekomendera mer voljär för fåglar. bygga om ett skåp eller stapla flertal burar på varandra. De älskar att klättra så hellst över 1m högt. jordbruksverket har gjort om sina regler så just nu vet jag inte vad de säger till mini mått. om jag inte minst fel förr så var det på 20Kvm? men de skulle ädnra den regeln.
#38 jaha:S Jag läste att dom minst behövde 1mx1mx1m.
Har tyvärr inte råd nu så så länge blir det denna .
Ska ända bara ha den som över nattningsbur och jag ska bara skaffa en.
Men jag ska helt klart göra eget sen.
#28: Varför inte skaffa större? En sån kaninbur är ju inte ens godkänd till en kanin liksom.
Laura Super skulle kanske vara nåt annars? 95*50*75 cm är den, funkar bra i början. Själv har jag en sån till Anders, skulle ha en voljär egentligen men han tuggade sönder den :P
Finns ju även kaninburar på upp till 150 cm. Bara att bygga på med fler sen. Ska köpa en sån själv och ställa parakitburen och ev nån mer kaninbur ovanpå, det blir finfint :)
#40 Pwss har 150 bur som ej är så fasligt dyr, gallret går att fälla ihop så den ej tar så stor plats sedan då man ej anv den.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#41: Precis den har jag funderat på att köpa ^^ Har dock hört en del skit om pwss och de har inga turer hit ändå, så jag avvaktar lite och ser om man inte kan hitta nån i samma modell någon annanstans.
Gillar måtten i övrigt på den också, har ju mer djup och höjd än vanliga kaninburar också liksom. Stor fördel ffa med bottenmåtten tycker då jag iaf, iom att GPs trots allt är mest bottenlevande även om de även gillar att klättra :)
#40 Nej, det får jag inte! Fast min mamma lovat en stor illerbur.
Inte ens nu när jag hittat en skit stor för 600 låter hon mig köpa den. Jag fattar inte vad det är med henne. Jag satt ju själv uppe hela natten och letade burar men hittade inga.
Ändå håller hon på såhär. Så jag får ta någon bur så länge tills jag får egna pengar och kan köpa en bur.:/
Men varför skaffa GP om du inte ens kan skaffa större bur? O.o Jag menar, en vanlig kaninbur är ju i minsta laget liksom, att skaffa ÄNNU mindre… Nej, jag förstår mig inte på sånt faktiskt.
Om hon håller på sådär med något så simpelt som en bur, hur gör du då om det behövs veterinärvård?
Men det är ordnat nu. Grejen var att hon inte ville skaffa en ny bur då hon kunde hitta begagnade.Så nu har jag köpt en garderobsbur på 200 cm eller så. Det måste väl duga? Det är ju som sagt bara en övernattningsbur.
Och jag som har vädligt brottom ville ha en nu på en gång.
Jag skulle ju få en bur redan från början men jag fick inte köpa någon dyr bur. Så bur har jag ju råd med. Hon ville bara se om det fanns någon billigare begagnad. Jag skulle självklart inte köpa en GP om jag inte visste att jag hade råd med allt. Och det har jag ju.
Ah, då hänger jag med :)
Ja 200 cm borde duga finfint, sålänge det inte är höjden medan botten är typ 30 cm åt alla håll, eller tvärtom - 200 cm lång men typ 30 djup och 10 hög, lite svårt att få plats då liksom :P
Min ligger på 160x60x57 plus att jag ska bygga ut djupet och bredden ca 30 cm:)
Varför bara 30 cm? :P Kan säga att min bur är på 95 cm längd och jag lovar, det är inte tillräckligt :P Buren kan se stor och fin ut men den blir plötsligt mycket mindre när det väl sitter en fullvuxen GP där i liksom. Lika bra att slå på stort direkt :)
Okej;) Får bygga ut med mer då.
min bur är just nu höjd 160cm djup 58cm längd 120cm
efter flytten så får de ett halv sovrum eller så köper jag hund burs sektioner och gallrar in hela rummet

hur långa blir dom ungefär? :D
#52: 30-40 cm, + svans :)